اولین مرکز پرتودهی از قطب‌های ۱۲گانه در استان اصفهان افتتاح شد

استفاده از فناوری هسته‌ای در امنیت غذایی

آخر هفته گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به اصفهان سفری داشت و با حضور او ابتدا مجتمع پرتو فرآیند اصفهان افتتاح و در ادامه سایت انرژی اتمی اصفهان به نام رئیس‌جمهور فقید، شهید سید ابراهیم رئیسی نام‌گذاری شد.

استفاده از فناوری هسته‌ای در امنیت غذایی

محمد اسلامی در این خصوص بیان داشت: در این سوگواری شهدای 15 خرداد و نیز رحلت امام خمینی (ره) به پاس خدمات ارزشمند و حمایت‌های پایدار و برجسته آیت ا... رئیسی به صنعت هسته‌ای کشور این سایت انرژی اتمی را که یک منطقه راهبردی در صنعت قلمداد می‌شود و جایگاه بین‌المللی دارد، به نام این شهید بزرگوار نام‌گذاری کردیم.

او افزود: هدف این بود که این اقدام هم این پیام را داشته باشد که نوع نگاه راهبردی در راستای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری که اهمیت ویژه برای صنعت هسته‌ای قائل بودند تبیین شده و از سوی دیگر خدمت بی‌منت، خستگی‌ناپذیری و تلاش بی‌وقفه برای پیشرفت و اعتلای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک فرهنگ ماندگار برای ما و آیندگان باشد.

اسلامی گفت: امید است از این طریق بتوانیم با شایستگی و پرچم‌داری این فرهنگ مسیرمان را تداوم ببخشیم و برای ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران و همچنین رفاه ملت ایران بیش‌ازپیش کوشا باشیم.

او در خصوص مجتمع پرتو فرآیند اصفهان نیز بیان داشت: امروز یکی از وعده‌های داده شده که برای ما از تکالیف مقرر در سند راهبردی محقق د تا از طریق آن‌که بتوانیم فناوری هسته‌ای را با موضوع پرتودهی در زندگی مردم مستقر کنیم.

اسلامی بیان داشت: وعده داده بودیم که در 12 منطقه کشور پرتودهی گسترش پیدا کند و این توفیق را داشتیم که در حضور استاندار اصفهان و مسئولان استانی اولین مرکز پرتودهی از قطب‌های 12گانه را در استان اصفهان افتتاح کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور ادامه داد: این امر موجب می‌شود خدمت بزرگی در حوزه امنیت و سلامت غذایی شکل بگیرد، چون با پرتودهی محصولات کشاورزی هم از محصولات غذایی آفت زدایی شده و هم آفت‌پذیری آنها را از بین برده که باعث افزایش ماندگاری می‌شود؛ این در سلامت جامعه، معیشت خانوار، اقتصاد ملی و توسعه صادرات برای کشور نقش‌آفرین خواهد بود. 

اسلامی بیان داشت: این حرکت که در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» انجام شده است در بستر توسعه با مشارکت بخش خصوصی قرار دارد که امیدوار هستیم ظرفیت 130 میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی کشور از این طریق و بکار گیری این فناوری روزافزون گسترش یابد و شاهد این باشیم که بیش از این در محصولات کشور ضایعات نداشته باشیم؛ به‌این‌ترتیب که سموم دفع شود، هزینه‌های بخش سلامت کاهش یافته و ارتقای قابلیت و بهره‌وری آن در پرتو این فناوری رخ دهد.

او تصریح کرد: بنا داریم تا پایان سال و حتی در نیمه اول امسال حداقل هفت مرکز پرتودهی دیگر را در کشور افتتاح کنیم.

ثبت قرارداد 4 ساله توسعه مراکز پرتودهی با مشارکت بخش خصوصی

در این مراسم معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز بیان با بیان این مطلب که در دنیا 5/2 میلیون نفر دچار ناامنی غذایی و سوءتغذیه شدید بوده و 11 درصد آنها سوءتغذیه دارند، اظهار کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون نفر از طریق غذای آلوده بیمار می‌شوند که با پرتودرمانی می‌توان آن را موردبررسی و درمان کرد.

پژمان شیرمردی گفت: اگرچه در مورد سلامت محصولات کشاورزی پس از پرتودهی نگرانی‌های وجود دارد باید اشاره داشت که این فناوری در دنیا هفتاد سال تجربه داشته و در حوزه پزشکی که اگر یک دارو ۳۰ سال اثرات بالینی خودش را نشان دهد، قابل ثبت و پذیرش است؛ بنابراین از نظر سلامت این فناوری مشکلی وجود نداشته و لازم با گام روبه‌جلو از پرتوها برای کاهش مواد شیمیایی و سموم بهره بگیریم.

شیرمردی افزود: در سال 1400 سازمان انرژی اتمی سندی را به دست شهید آیت ا... رئیسی رونمایی کرد که بر اساس آن بنا شد در ۱۲ نقطه از کشور این صنعت را راه‌اندازی کنیم. ضمن اینکه دیگر رویکردی که در زمینه پرتودهی داریم بهره‌مندی از بخش خصوصی است و در فاز اول قرارداد چهار سالانه به‌این‌ترتیب امضا کردیم.

 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار