جای فرهنگ و آگاهی رسانی در زمان بروز حوادث و امدادیابی خالی است

10 مورد ضرب و شتم کارکنان اورژانس اصفهان در سال 1403

بیش از 10 مورد ضرب و شتم کارکنان اورژانس اصفهان در سال 1403 گزارش شده است.

10 مورد ضرب و شتم کارکنان اورژانس اصفهان در سال 1403

بار دیگر خبری مبنی بر ضرب و شتم دو تن از کارشناسان اورژانس این بار در شهرستان کاشان و مجروح شدن آنها در حین انجام ماموریت منتشر شد.

دکتر مهرداد فرزندی، رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کاشان پور اعلام کرد :«یکشنبه گذشته مصادف با ۱۸ آذر، دو تن از همکاران یکی از پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ حین انجام ماموریت از طرف فرزند بیمار مورد ضرب و شتم واقع شدند؛ این همکاران برای انجام مأموریت و رسیدگی به یک بیمار به منزل وی رفته بودند که در حین رسیدگی به بیمار ،از سوی فرزند وی که فردی ۳۰ ساله است، مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفتند و در اثر این حمله دو کارشناس اورژانس از ناحیه سر و پا آسیب دیدند و اقدامات حقوقی لازم علیه فرد ضارب در حال پیگیری است.»

 

-حمله به کارکنان اورژانس اصفهان

 

از حادثه مشابه قبلی هنوز زمان زیادی نمی گذرد و 20 مهرماه بود که مسوول روابط عمومی اورژانس پیش‌بیمارستانی اصفهان از حمله به کارکنان و تخریب تجهیزات یک واحد اعزامی اورژانس در حین رسیدگی به مصدومان یک‌حادثه در شهر اصفهان توسط همراهان بیمار خبر داد.

عباس عابدی افزود: ساعت ۲:۲۵ دقیقه بامداد جمعه در پی وقوع حادثه‌ تصادف مقابل ترمینال کاوه اصفهان، کارکنان اورژانس در حال امدادرسانی به مصدومان یک تصادف بودند که توسط تعدادی از همراهان بیماران که به نظر می‌رسید تعادل روانی نداشته باشند، مورد حمله قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: در این حادثه، آقای محمد فرهنگ، یکی از کارشناسان اورژانس، از ناحیه صورت و دست آسیب دید و دستگاه «تله‌مدیسین» آمبولانس نیز توسط این افراد تخریب شد.

مسوول روابط عمومی اورژانس پیش‌بیمارستانی اصفهان با اشاره به متواری شدن مهاجمان قبل از رسیدن پلیس از محل حادثه گفت: این موضوع بلافاصله به پلیس گزارش شد و هم‌اکنون از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

 

-محکومیت ضارب پرسنل اورژانس اصفهان به پرداخت دیه

 

اما در تاریخ 9 آبان ماه سال جاری دادگاه کیفری اصفهان رأی خود را در خصوص یک پرونده ضرب و شتم کارشناس اورژانس اصفهان و توهین به مأمور دولت حین انجام وظیفه صادر کرد، بر اساس این حکم، متهم به پرداخت دیه محکوم شد.

این پرونده در پی شکایت یکی از کارشناسان اورژانس ۱۱۵ از فردی که در حین مأموریت امدادرسانی اورژانس مانع انتقال بیمار شده و با پرسنل اورژانس درگیر شده و توهین نموده است، تشکیل و دادگاه رأی خود را صادر کرد.

پس از بررسی‌های انجام‌شده و طرح شکایت در دادگاه و پیگیری‌های واحد امور حقوقی اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان، متهم به پرداخت بیست و پنج میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و پرداخت دیه شامل نیم درصد دیه کامل در حق شاکی محکوم شد.

 

مسوول روابط عمومی اورژانس پیش‌بیمارستانی استان که به اصفهان امروز گفت در سال جاری بیش از 10 مورد ضرب و شتم کارکنان اورژانس اصفهان گزارش شده است، پیش تر درباره مجازات حمله به کارکنان اورژانس و تخریب تجهیزات آمبولانس گفته بود: این‌گونه اقدامات نه تنها از نظر اخلاقی و انسانی غیرقابل پذیرش است، بلکه از لحاظ قانونی نیز مجازات‌های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است.

عابدی یادآور شد: بر اساس قوانین کشور، هرگونه تعرض به کارکنان امدادی در هنگام انجام وظایف خود، جرم محسوب شده و فرد خاطی علاوه بر جبران خسارات وارده، با مجازات‌های کیفری مواجه خواهد شد.

وی تأکید کرد: امید است با پیگیری‌های قانونی و برخورد قاطع مراجع قضایی، این‌گونه حوادث کاهش یابد و همگان درک کنند که همکاری با نیروهای امدادی در صحنه‌های حوادث امری ضروری و حیاتی است.

 

-نقش فرهنگ و آگاهی رسانی در افزایش تاب آوری خانواده مصدومان

 

در ریشه یابی این رفتار از سوی خانواده مصدومان علل مختلفی وجود دارد که از مهمترینآنها می توان به موارد آگاهی بخشی و فرهنگی اشاره داشت.

 

 در مورد تأثیر مسائل فرهنگی و اهمیت آموزش و آگاهی‌بخشی در زمینه رفتارهای خشونت‌آمیز علیه کارکنان اورژانس، کارشناسان نظرات مختلفی دارند:

در زمینه مسائل فرهنگی نقش فرهنگ در رفتارها بسیار تاثیر گذار است. به ایتن ترتیب که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رفتارها تحت تأثیر ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی حاکم بر جامعه شکل می‌گیرند. در جوامعی که در آن‌ها احترام به رهبری حوزه بهداشت و درمان کم‌رنگ است، احتمال بروز رفتارهای خشن بیشتر است. این امر می‌تواند ناشی از مشاهده تجربیات منفی قبلی یا عدم اعتماد به سیستم بهداشت و درمان باشد. همچنین نکته مهمی از جمله انتظارات غیرمنطقی را نیز باید در این زمینه در نظر داشت. در برخی فرهنگ‌ها، ممکن است انتظار داشته باشند که خدمات بهداشتی و درمانی با سرعت و کارایی بالا ارائه شوند. وقتی این انتظارات برآورده نمی‌شوند، خانواده‌ها ممکن است خشمگین شوند و واکنش‌های خشونت‌آمیز نشان دهند. این نشان‌دهنده نیاز به تغییر نگرش‌های فرهنگی نسبت به سیستم سلامت و کارکنان آن است.

در این میان نمی توان از نقش رسانه‌ها غافل شد؛ رسانه‌ها می‌توانند بر ادراکات اجتماعی تأثیر بگذارند. پوشش نادرست از حوادث مرتبط با حوزه بهداشت و درمان می‌تواند به تقویت احساسات منفی و انتظارات غیرواقعی بین خانواده‌ها منجر شود.

 در این راستا کارشناسان به اهمیت آموزش خانواده‌های بیمار در مورد فرآیندهای درمان و نقش کارکنان اورژانس تأکید می‌کنند. وقتی خانواده‌ها از مراحل درمان باخبر باشند و اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت عزیزانشان دریافت کنند، احتمال بروز رفتارهای خشمگین کاهش می‌یابد.

 همچنین، آموزش کارکنان به مهارت‌های ارتباطی و مدیریت بحران بسیار حیاتی است. اگر کارکنان بتوانند با خانواده‌ها به خوبی ارتباط برقرار کنند و به سوالات و نگرانی‌های آن‌ها پاسخ دهند، احتمال بروز سوءتفاهم و واکنش‌های خشونت‌آمیز کاهش می‌یابد.

به این همین جهت برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که باید کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها برگزار شود تا آن‌ها یاد بگیرند چگونه با استرس و اضطراب خود کنار بیایند و همچنین نحوه برخورد با کارکنان درمانی را نیز بیاموزند گفتنی است ایجاد دسترسی به خدمات مشاوره برای خانواده‌ها در مواقع بحران می‌تواند به کاهش تنش‌ها و احساس ناامیدی آن‌ها کمک کند. این خدمات می‌توانند به آن‌ها بیاموزند که چگونه احساسات خود را مدیریت کنند و به جای خشونت، از راه‌های سالم‌تر برای بیان نگرانی‌ها استفاده کنند.

در نهایت، نیاز است که جامعه ما به‌طور کلی نسبت به رفتارهای مرتبط با بهداشت و درمان آگاهی بیشتری داشته باشند و تغییرات فرهنگی و آموزشی را در جهت ارتقای سلامت عمومی انجام دهند. 

 

 

ارسال نظر