شیره را خورد و گفت شیرین است 

جل‌الخالق که بعضی از مدیران خلاق طی چند دهه آخرین با ارائه پروژه‌های باورنکردنی چگونه توانسته‌اند خسارات جبران‌ناپذیری نه‌تنها به اقتصادی بلکه به تعلیم و تربیت نیز وارد کنند تا خاطرات گذشته یکی از شهرداران قبل از انقلاب را در اصفهان زنده نگه ‌دارند!

شیره را خورد و گفت شیرین است 

جل‌الخالق که بعضی از مدیران خلاق طی چند دهه آخرین با ارائه پروژه‌های باورنکردنی چگونه توانسته‌اند خسارات جبران‌ناپذیری نه‌تنها به اقتصادی بلکه به تعلیم و تربیت نیز وارد کنند تا خاطرات گذشته یکی از شهرداران قبل از انقلاب را در اصفهان زنده نگه ‌دارند! می‌گویند روزی این شهردار به‌اتفاق یکی دو تن از مدیران خدمات شهری از خیابان چهارباغ می‌گذشت که چشمش به تلی از خاک که روی‌هم تلنبار شده بود و منظره‌ای ناخوشایند ایجاد می‌کرد افتاد و پرسید: این‌ها چیست؟ که در جواب شنید چاهی برای دفع آب‌های زائد حفر شده و این خاک‌ها مربوط به همان چاه است که شهردار بلافاصله دستور می‌دهد چاهی دیگر حفر کند و خاک‌ها را آن بریزند! و البته همین شهردار از سالن مرکزی اداره که عبور می‌کرد متوجه شد زیرسیگاری‌های نصب‌شده به دیوار یکی در میان از جای خود کنده یا شکسته شده‌اند و بازهم سوأل کرد علت چیست؟ و در جواب شنید چون جنس این زیرسیگاری‌های شکیل و از نیکل است سارقان آن‌ها را می‌دزدند و شهردار بازهم به‌سرعت دستور داد زیرسیگاری‌ها را باز کرده و یک متر بالاتر روی دیوار نصب کنند تا به سرقت نرود! شاید بتوان پیرامون این مقوله طنز تلخ از میان بعضی متولیان و مدیران باهوش و زیرک مثال‌ها آورد اما مواردی که این اواخر به چشم می‌خورد از همه جالب‌تر است زیرا وزیر آموزش‌وپرورش ضمن اینکه در پایان شب یکشنبه دوم بهمن‌ماه به خبرنگار رسانه ملی می‌گوید از فردا هیچ واحد آموزشی در سراسر کشور تعطیل نیست، در تعدادی از استان‌ها بخصوص اصفهان چند ساعت قبل از آن توسط مدیریت بحران روز بعد را برای همه مدارس و ادارات دولتی تعطیل اعلام کرده بود تا نه‌تنها دانش آموزان بلکه کارمندان و معلمان را در نوعی بلاتکلیفی قرار دهند و خطوط تلفنی استان بزرگترین ترافیک تاریخ ارتباط کشور را تجربه کند که از دیگر استان‌ها دراین‌باره بی‌خبریم اما مطمئنا آن‌ها نیز با این چالش ایجادشده توسط یک وزیر مواجه بوده‌اند! البته پس‌ازآن پیشنهادات جالب‌تری هم دراین‌باره از ایشان رسیده است تا برای مقابله با تعطیلی‌های آلودگی هوا استانداردهای شاخص تغییر یابد! که این اظهارنظر بلافاصله توسط رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مخالفت مواجه شد. آقای وزیر تعلیم و تربیت در ادامه اظهارنظر کرده بودند که «من شاخص‌های آلودگی هوا در دنیا را دیدم و کاری هم در این زمینه بچه‌های المپیادی ما انجام دادند و من‌بعد از آن موضع‌گیری کردم. در دنیا مدارس را به دنبال این شاخص آلودگی هوا (شاخص 150) تعطیل نمی‌کنند. سلامت دانش‌آموز اولویت و اصل اول ما است، اما نه اینکه با شاخص آلودگی ۱۵۰ مدرسه را تعطیل کنیم. در دنیا تا وقتی شاخص آلودگی کمتر از ۲۰۰ باشد، تعطیلی مدارس نداریم و من روز گذشته هم شاخص‌ها را رصد کردم که هنوز به 200 نرسیده بودیم. در دنیا در موقعیت آلودگی هوای بنفش مقطع متوسطه را هم اصلاً تعطیل نمی‌کنند و در دوره ابتدایی برخی جا‌ها مدارس را تعطیل می‌کنند. کشور‌هایی نظیر مکزیک و فرانسه با گذر شاخص آلودگی از 300 به بعد تعطیل می‌کنند.» که بلافاصله عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت دراین‌باره جوابیه‌ای را دین مضمون اعلام نمود که «بعضی روز‌ها در تهران غلظت ذرات معلق PM 2.5 بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‌شود که این یعنی غلظت ذرات معلق به حدی زیاد است که برای سلامتی مردم و به‌ویژه گروه‌های حساس خطرناک است و یکی از گروه‌های حساس کودکان هستند، تغییر شاخص آلودگی هوا را صرفاً پاک کردن صورت‌مسئله است، ما باید اقدام جدی برای کاهش مواجهه و کاهش غلظت آلاینده‌های هوا داشته باشیم. ای‌کاش وزیر آموزش‌وپرورش پیشنهاد می‌دادند که اقداماتی نظیر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و بهبود کیفیت خودرو‌های تولید داخلی برای کاهش غلظت آلاینده‌های هوا صورت گیرد. ما هم در وزارت بهداشت تعطیلی مدارس را راهکار اصلی نمی‌دانیم، اما چاره دیگری جز این نداریم که با این کار مواجهه کودکان را با آلودگی هوا کاهش دهیم.» حالا باید منتظر ماند و دید بالاخره حق با کدام‌یک از وزارتخانه‌های متولی آموزش نسل‌های آینده یا حفظ بهداشت آن‌ها است و آیا وزیر آموزش‌وپرورش قصد پاک کردن صورت‌مسئله را دارد تا با این کار خوردن شیره و گفتن شیرین است را تجربه کند یا برای اتمام سال تحصیلی زمان می‌خرد؟!
ادامه دارد

ارسال نظر