کیفیت فدای کمیت
ضرورت دارد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای دو نهاد شورای انقلاب و مجمع تشخیص مصلحت بیدار باشند که توجه دقیق به بودجه در دست بررسی جهت تصویب و عملیاتی شدن در سال 1402 برای آنها همانند عبور از پل صراط است که اگر کوچکترین غفلتی در محتوای آن و بخصوص بندهای مربوط به آموزشوپرورش شود،
ضرورت دارد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای دو نهاد شورای انقلاب و مجمع تشخیص مصلحت بیدار باشند که توجه دقیق به بودجه در دست بررسی جهت تصویب و عملیاتی شدن در سال 1402 برای آنها همانند عبور از پل صراط است که اگر کوچکترین غفلتی در محتوای آن و بخصوص بندهای مربوط به آموزشوپرورش شود، این لایحه میتواند پرونده چهارساله نمایندگان را مخدوش و اعضای شورای انقلاب و مجمع تشخیص مصلحت را گمراه کند که با توجه به چالشهای موجود و غیرقابلانکار در حیطه تعلیم و تربیت میطلبد تا برای سالهای آتی بودجهها را نهتنها در برنامههای کیفیتبخشی بلکه را بر اساس آسیبهای اولویتدار و آمایش سرزمینی تخصیص داد، بلکه اختصاص بودجه نیز باید بااهمیت و دقت بیشتری صورت پذیرد تا بتوان با تمرکز بخشی به برنامهها در کنار بودجه به حل تدریجی و گامبهگام مسائل کیفیت بخش به فضای آموزشوپرورش پرداخت. اکنونکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشغول بررسی بودجه پیشنهادی سال 1402 دولت هستند ضرورت دارد با در نظر گرفتن مشکلات و چالشهای پیش رو، اعتبارات کیفیتبخشی فعالیتهای آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی را بهصورت ویژه موردتوجه قرار دهند تا شیب
نزولی تخصیص اعتبارات کیفیتبخشی نسبت به اعتبارات هزینهای یا همان کمیت بخشی آموزشوپرورش متوقف شود. صادق ستاری فرد معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش اظهار میدارد، از ردیف کیفیتبخشی فعالیتهای آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی با گذشت ۱۰ ماه از سال تحصیلی فقط ۳۰ درصد تخصیص داشتیم درحالیکه بیشتر کشورها برای جبران افت دوران کرونا توجه ویژه داشتند، این در حالی است که انتظار داشتیم سازمان برنامهوبودجه حمایت کند، اما این اتفاق نیفتاد. افت کیفیت آموزشی و پرورشی، بهخصوص پس از فراگیری ویروس کرونا، ازجمله چالشهای جدی آموزشوپرورش در کشور بوده است؛ در شرایط فقدان نظامی جامع و بومی برای سنجش و ارزیابی کیفیت تحصیلی، آمارهای آخرین آزمون بینالمللی «پرلز» در سال 2019 نشان میدهد که دانشآموزان ایران در ریاضی پایه چهارم از بین ۵۸ کشور شرکتکننده دارای رتبه پنجاهم و در علوم پایه چهارم از میان ۵۸ کشور رتبه چهل و هشتم را کسب کردهاند. در ریاضی پایه هشتم نیز از بین 39 کشور در رتبه بیست و نهم و در علوم پایه هشتم از 39 کشور در رتبه سی و دوم قرار گرفتهاند. از سوی دیگر بر اساس دادههای دریافتی از
وزارت آموزشوپرورش، در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ بیش از ۱۱۹ هزار نفر بازمانده از تحصیل و ۹۷۲ هزار نفر ترک از تحصیل داشتهایم. بر اساس آنچه ذکر شد افت کیفیت آموزشوپرورش در حالی است که در برنامهریزی و تخصیص اعتبارات کیفیتبخشی مشکلات و چالشهای جدی وجود دارد که بخشی از آنها عبارتند از: سهم اعتبارات کیفیتبخشی از کل اعتبارات هزینهای آموزشوپرورش از سال ۱۳۹۳ تاکنون که با روندی کاهشی مواجه شده است، برای مثال تا پایان مهرماه ۱۴۰۱ از کل اعتبارات کیفیتبخشی تنها 24 درصد تخصیص داده شده است. در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش راهکارهایی برای کیفیتبخشی به آموزشوپرورش دیده شده است که برخی از مهمترین و صریحترین این موارد عبارتند از: هدف عملیاتی شماره 5 تأمین عدالت در برخورداری از فرصتهای تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوتها و ویژگیهای دختران و پسران و مناطق مختلف کشور با تأکید بر تصمیم دوره پیشدبستانی بهویژه در مناطق محروم و نیازمند، پوشش کامل دوره آموزشی عمومی و برخوردار از کیفیت مناسب، توانمندسازی دانش آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر کوچنشین، اولویتبخشی به تأمین و تخصیص
منابع برای توانمندسازی و مهارتآموزی، ادامه تحصیل و حمایت مادی و معنوی دانش آموزان مناطق محروم و مرزی، اختصاص حداقل ۱۰ درصد و حداکثر 20 درصد از برنامههای آموزشی به معرفی حرفهها، هنرها، جغرافیا، آیین و رسوم، نیازها و شرایط اقلیمی و جغرافیایی استانها بهویژه مناطق روستایی و عشایری، طراحی و تدوین برنامه آموزشی متناسب با نیازها و نقشهای دختران و پسران و هدف عملیاتی شماره ۱۷ ضمن ارتقای کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت با تکیهبر استفاده هوشمندانه از فناوریهای نوین. طبق بررسیهای مرکز پژوهشهای مجلس، اعتبارات موضوع «کیفیتبخشی به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و توسعه عدالت آموزشی» از 2 هزار و پانصد میلیارد ریال در سال ۱۳۹۳ با افزایش حدودی 32/5 درصدی به 3 هزار و 361 میلیارد ریال در سال 1401 رسیده است، در نگاه دقیقتر به موضوع با توجه به افزایش حدود 690 درصدی اعتبارات هزینهای وزارت آموزشوپرورش افزایش آن از 193 هزار و 278 میلیارد ریال در سال ۱۳۹۳ به یکمیلیون و 530 هزار و 264 میلیارد در سال 1401، اعتبارات موضوع کیفیتبخشی به فعالیتهای آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزش افزایش چندانی نداشته است که نشان میدهد نسبت
اعتبارات کیفیتبخشی به کل اعتبارات هزینهای آموزشوپرورش سالانه کاهش چشمگیری داشته و از 1/29 درصد در سال 1393 به 22 درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است تا مسجل شود میتوان کیفیت را بهراحتی فدای کمیت
کرد.
ادامه دارد