قاچاق سوخت؛ بازی سوداگران با جان مسافران

در روزهای گذشته یک اتوبوس مسافربری در پایانه کاوه به طور کامل در آتش سوخت. هنوز علت دقیق این حادثه مشخص نشده است؛ اما برخی گمانه‌زنی‌ها از حمل سوخت غیرمجاز توسط این اتوبوس و آتش‌گرفتن به‌خاطر گرمای هوا حکایت دارد

قاچاق سوخت؛ بازی سوداگران با جان مسافران

در روزهای گذشته یک اتوبوس مسافربری در پایانه کاوه به طور کامل در آتش سوخت. هنوز علت دقیق این حادثه مشخص نشده است؛ اما برخی گمانه‌زنی‌ها از حمل سوخت غیرمجاز توسط این اتوبوس و آتش‌گرفتن به‌خاطر گرمای هوا حکایت دارد. موضوعی که بارها از مسئولان مختلف پیگیری شده و هر یک به گردن دیگری می‌اندازد. سال گذشته بود که در نشست با مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اصفهان پیگیر مسئله قاچاق سوخت توسط برخی از اتوبوس‌های بین‌شهری شدیم؛ مسئله‌ای که پیش‌ازاین رئیس پلیس‌راه استان و مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور هم بر آن صحه گذاشتند؛ اما متأسفانه به‌خاطر عدم نظارت کافی بر روی این ناوگان همچنان برخی از رانندگان هر چند محدود اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند. پیش‌ازاین قاچاق بار توسط اتوبوس‌های بین‌شهری که تنها وظیفه جابه‌جایی مسافر را دارند مشکل‌ساز شده بود و حالا قاچاق سوخت، جان مسافرانی که اتوبوس را برای حمل‌ونقل بین‌شهری انتخاب می‌کنند تهدید می‌کند. این امر بسیار خطرناک است چرا که برخی از آتش‌سوزی‌های اتوبوس‌ها در حین ضربه ناشی از وجود سوخت در زیر پای مسافران رخ می‌دهد.

  مسئولان فنی داخل پایانه‌های اصفهان هم که ظاهراً دراین‌رابطه مسئولیتی ندارند و پایانه‌های مسافربری هم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

سؤال اینجاست که مسئول اصلی برخورد با حمل اضافه سوخت آن‌هم در باک‌های غیرمجاز و غیراستاندارد در ناوگان اتوبوس‌رانی بین‌شهری کیست؟ چه کسی پاسخگوی جان مسافرانی خواهد بود که در آتش طمع‌ورزی اندک رانندگان این ناوگان خواهد سوخت؟

ایمنی و کیفیت در ناوگان مسافربری حق مردم است و باید مسئولان به آن توجه ویژه داشته باشند؛ نه آنکه وضعیت به اینجا برسد که ناوگان ما فرسوده باشد و عده محدودی راننده هم برای کسب سود بیشتر دست به حمل بار غیرمجاز و سوخت کنند و با جان مسافران بازی کنند.

به هر جهت قاچاق سوخت توسط اتوبوس‌های مسافربری استان اصفهان چالش جدی است که باید ساماندهی شود و پلیس، مسئولان حمل‌ونقل و راهداری و انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل مسافران استان باید این گونه تخلفان را به‌طورجدی پیگیری کنند.

تعطیلات خردادماه و تابستانه پیش رو است و هر روز بر گرمای هوا نیز افزوده می‌شود. تعداد سفرهای بین استانی و بین‌شهری هم روبه‌افزایش است پس باید فکری اساسی به حال این وضعیت کرد پیش از آنکه خطری جان همشهریان را تهدید کند.

 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار