دستگاه شناسایی درختان خطرآفرین کجا خاک می‌خورد؟

بنا به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان باد شدید و تندباد در یک روز باعث سقوط ۵۴ اصله درخت و آسیب‌زدن به ۱۶ دستگاه خودرو شد که نشان می‌دهد خطرآفرینی درختان اصفهان همچنان ادامه دارد.

دستگاه شناسایی درختان خطرآفرین کجا خاک می‌خورد؟

 

بنا به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان باد شدید و تندباد در یک روز باعث سقوط ۵۴ اصله درخت و آسیب‌زدن به ۱۶ دستگاه خودرو شد که نشان می‌دهد خطرآفرینی درختان اصفهان همچنان ادامه دارد. در سال ۱۴۰۱ سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان مانور زیادی روی دستگاه توموگرافی داد که با استفاده از آن می‌توان درختان پوسیده و خطرآفرین را شناسایی کرده و با تمهیدات لازم از سقوط آن جلوگیری کرد. اما اگرچه ۲ سال از این ادعا می‌گذرد، همچنان شاهد حوادثی هستیم که در پی سقوط درختان شهر دست‌کم برای خودروها رخ می‌دهد و معمولاً اعلام می‌شود که تلفات جانی به همراه نداشته است. توموگرافی (سی‌تی‌اسکن) طرح جدید فضای سبز اصفهان برای نگهداری درختان است و به گفته رئیس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، این روش در دنیا به‌عنوان پیشرفته‌ترین طرح مطرح است که می‌توان از این طریق داخل درخت را اسکن کرد. به گفته در رفع خطر درختان پوسیده، خشک شده و خطرآفرین یکی راهکار اصلی، جایگزینی آن با گونه مقاوم است؛

 اما آیا در دو سال گذشته زمان کافی برای شناسایی درختان پر خطر اصفهان وجود نداشت تا از سقوط دنباله‌دار درختان شهر جلوگیری کند؟ گرچه مردم در خصوص قطع درختان اصفهان حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهند و دلیل و مدرک قانع‌کننده‌ای نیاز است تا آنها را نسبت به این موضوع راضی کرد؛ اما این مسئله معمولاً در مورد درختانی است که در مسیر توسعه شهر قطع و در جای دیگری واکاری شده‌اند. البته در مواردی نیز اعلام شده است که قطع درختان یک منطقه به دلیل کم‌آبی و خشکی درختان صورت‌گرفته است تا از خطرآفرینی و سقوط آن جلوگیری کند. بااین‌وجود این سؤال مهم هنوز وجود دارد که چرا سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان نتوانسته است از دستگاه پیشرفته خود در شناسایی درختان خشک و پوسیده که خطر سقوط دارند به‌خوبی بهره بگیرند. این سازمان تاکنون وقت زیادی از خود را درگیر تأمین آب و پساب برای آبیاری فضای سبز کرده است که باید قدردان آن بود؛ ولی لازم است در مورد هزینه بی بازگردی که صرف خرید این دستگاه و استفاده از تکنولوژی آن برای شناسایی درختان خطرآفرین شد، پاسخگو باشد. اما این اقدام بعید به نظر می‌رسد چرا که در سال جاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان بازنشسته شد و فرد جایگزین نیز قطعاً نمی‌تواند در مرود اقدامات گذشته پاسخگو باشد. به‌این‌ترتیب است که درختان اصفهان همچنان سقوط می‌کنند و کمر خودروها زیر فشار آن می‌شکند درحالی‌که خبری از توموگرافی و سیتی اسکن پوسیدگی و خشکی درختانی نیست که بادهای بهاری قامت آنها را دسته‌ای خم می‌کند.. 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار