تغییر جایگاه پزشکیان از منتقد به پاسخگو

روز گذشته برای مسعود پزشکیان نخستین روز ریاست‌جمهوری بود. از صبح که در آیین تنفیذ به‌صورت رسمی دوره خود را آغاز کرد، مسیر اجرایی او در عمل به وظایف قانونی و مطالبات مردمی زیر ذره‌بین قرار گرفت.سیر انتصابات با معرفی معاون اول و رئیس‌دفتر آغاز شد و به‌زودی تصویر روشن‌تری از قوه مجریه در چهار سال آینده ترسیم خواهد شد.

تغییر جایگاه پزشکیان از منتقد به پاسخگو

 

روز گذشته برای مسعود پزشکیان نخستین روز ریاست‌جمهوری بود. از صبح که در آیین تنفیذ به‌صورت رسمی دوره خود را آغاز کرد، مسیر اجرایی او در عمل به وظایف قانونی و مطالبات مردمی زیر ذره‌بین قرار گرفت.سیر انتصابات با معرفی معاون اول و رئیس‌دفتر آغاز شد و به‌زودی تصویر روشن‌تری از قوه مجریه در چهار سال آینده ترسیم خواهد شد. در همه دولت‌ها بر اساس چیدمان کابینه و برنامه‌های اعلامی وزرای پیشنهادی، ماه‌عسلی کوتاه‌مدت از سوی مردم برای دیدن نخستین نشانه‌های تغییر و کارآمدی در نظر گرفته شده و پس از آن مقایسه و مطالبه آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد برای این دولت این دوره زمانی بسیار کوتاه و برخی تغییرات کلیدی نشانه مقصد حرکت به‌سوی آینده ارزیابی خواهد شد.شرایط اقتصادی، چالش تصمیم‌گیری‌های سخت، برداشتن برخی ناهمواری‌ها از پیش روی مردم؛ مانند فیلترینگ پرچالش، رویکرد قهری به برخی زمینه‌های زندگی شهروندان و ایجاد زمینه برای پویایی کسب‌وکارها از هم اکنون به مطالبه‌ای به حق تبدیل شده است. پزشکیان که تا پیش از این مطالبه‌گر و منتقد بود، بعد از این بایستی پاسخگوی همه دارندگان شناسنامه ایرانی باشد.

  بهبود چهره دولت در مسیر خدمت و ایجاد تصویری منطقی‌تر و هماهنگ‌تر با خواست مردم موضوعی است که همه اجزای دولت و شخص رئیس‌جمهور در ساختن آن موظف و نقش‌آفرین هستند.

از سوی دیگر مشخص‌شدن صورت‌وضعیت کامل و شفاف تحویل‌گرفتن امور اجرایی از دولت پیشین و انتشار عمومی آن راهی درست برای پایان‌دادن به جنجال‌های گوناگون پیرامون حواله‌دادن مشکلات به شرایط مبهم چالش‌ها و دستاوردهای دولت‌های پیشین است. با این اقدام افزون بر آنکه بنیان آغاز فعالیت دولت روشن می‌شود، راهکار اجرایی وزیران برای دوره چهارساله قابل ارزیابی و برای ارزیابی میزان عمل به وعده‌ها سنجه‌ای قابل‌استناد فراهم خواهد شد.

فرصت دولت برای جلب نظر مردم و گذر از شرایط اداره روزمره به تغییرات کلان و همراه‌کردن مردم در تصمیم‌های پرچالشی مانند موضوع بحران انرژی محدود است و بدون اجرای این موارد کارآمدی دولت، خوش‌بینی و تداوم حمایت رأی‌دهندگان و مشارکت دارندگان سلایق متفاوت سیاسی و مهم‌تر از همه جلب مشارکت کسانی که رأی نداده‌اند سخت خواهد بود.

 

 

ارسال نظر