بیوگرافی محمدرضا عارف معاون اول پزشکیان

بیوگرافی محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور را با اطلاعاتی از همسرش، فرزندان، عروس، اصالت، سوابق فعالیت های علمی و سیاسی وی را با حقایقی از زندگی وی می خوانید.

بیوگرافی محمدرضا عارف معاون اول پزشکیان

محمدرضا عارف(Mohammad Reza Aref)سیاستمدار اصلاح‌طلب ایرانی  است که از روز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ به عنوان معاون اول مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند که سابقه معاون اول دولت محمد خاتمی را نیز دارد.

همچنین او عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام،رئیس بنیاد امید ایرانیان، عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران  و...است.در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعاتی از بیوگرافی دکتر محمدرضا عارف و همسرش را در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهیم.

محمدرضا عارف (1)
محمدرضا عارف

دکتر محمدرضا عارف کیست؟

مشخصات فردی

نام کامل

 محمدرضا عارف

تاریخ تولد 

۲۷ آذر ۱۳۳۰

محل تولد

یزد

سمت

معاون اول رئیس جمهور

نماد ماه تولد

قوس

مشخصات خانوادگی

نام پدر

حاج‌میرزا احمد عارف 

 

نام همسر

حمیده مروج 

تاریخ ازدواج

1356

تعداد فرزندان 

سه فرزند پسر-حمیدرضا

شغل پدر

بازاری

شغل همسر

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس مرکز تحقیقات پوست  

مشخصات تحصیلی

دانشگاه

دانشگاه استنفورد

رشته تحصیلی

رشتهٔ برق مخابرات

مدرک

دکترای 

سال فارغ التحصیلی

1359

محمدرضا عارف (3)
محمدرضا عارف

بیوگرافی کامل محمدرضا عارف

کودکی و اوایل زندگی

 

محمدرضا عارف در روز چهارشنبه 27 آذر سال 1330 مصادف با 19 دسامبر سال 1951 میلادی و 20 ربیع الاول سال 1371 هجری قمری در یزد به دنیا آمد و هم اکنون 72 سال سن دارد. نماد ماه این سیاستمدار قوس است و متولدین آذر افرادی اهل منطق و واقعیت، راستگو، صمیمی و بی ریا ست.

خانواده

خانواده محمدرضا عارف پرجمعیت و 7 نفره است.وی  چهار خواهر و دو برادر دارد اما اطلاعاتی از این که وی فرزندم چندم خانواده است در دسترس نیست.پدر محمدرضا عارف، حاج میرزا احمد عارف از بازاریان سرشناس و خادم امام حسین (ع) بود که مجالس روضه خوانی برگزار می‌کرد. 

تحصیلات

تحصیلات محمدرضا عارف در مقطع دکتری در رشته  برق مخابرات دانشگاه استنفورد است که با معدل چهار از چهار به سرپرستی تامس ام. کاور فارغ التحصیل شد.همچنین وی کارشناسی ارشد خود را در همین دانشگاه سپری کرد.

وی در کنکور سراسری ریاضی سال ۱۳۴۹ رتبه دوم کشوری را کسب کرد و در رشته مهندسی برق در دانشکدهٔ فنی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد و 5 سال بعد در سال ۱۳۵۴ با معدل ۳٫۹۱ از ۴ فارغ‌التحصیل گشت. در سال 1354 با استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان به آمریکا رفت.

محمدرضا عارف و همسرش

اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی از محمدرضا عارف و همسرش هستید باید بدانید وی زمانی که دبیر انجمن اسلامی ایران در آمریکا فعال بود، در نامه‌ای به انجمن‌های ایران می‌خواهد دختری برای ازدواج به او معرفی کنند که «حمیده مروج» دختر دانشجوی ۲۱ساله پزشکی به او معرفی شد و این دو پس از مدت کوتاهی در سال ۵۶ با هم ازدواج کردند که این زوج  احب۳ فرزند پسر هستند و  سه نوه دارند.

همسر محمدرضا عارف ، حمیده مروج فرشی نام دارد که متولد سال 1335 در یزد است و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس مرکز تحقیقات پوست این دانشگاه می باشد.

محمدرضا عارف (4)
حمیده مروج همسر محمدرضا عارف

وی درباره آشنایی با این سیاستمدار ایرانی گفت: 

" آشنایی من با ایشان به دوران کودکییمان برمی‌گردد. هر دو یزدی هستیم و از همان دوران کودکی هم همسایه دیوار به دیوار هم بودیم. با اینکه در یک محله زندگی می‌کردیم اما هیچ گاه همدیگر را ندیدیم و با هم همکلام نشدیم. تا اینکه بزرگ شدیم و من دانشجوی پزشکی شیراز شدم و دکتر هم برای ادامه تحصیل به امریکا رفت. دکتر وقتی در امریکا بود برای انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های مختلف نامه‌ای نوشته و از رؤسای انجمن‌ها درخواست کرده بود که یک دختر مذهبی، یزدی و دانشجوی پزشکی به ایشان معرفی کنند که البته فعال سیاسی هم باشد. خب چند خانم دانشجو معرفی شد و از دانشگاه شیراز هم من معرفی شدم.
وقتی اسامی ‌به دکتر عارف رسید ایشان نام خانوادگی مرا شناخت. این موضوع گذشت تا این‌که عید همان سال برای دیدن خانواده‌ام به یزد آمدم. خانواده آقای عارف  هرسال از اول فروردین تا سیزدهم فروردین ماه در منزلشان روضه خوانی برپا می‌کنند.  به یاد دارم آن سال آقای حسن روحانی سخنرانی‌هایی را در منزل آقای عارف داشتند. ما هم دانشجو بودیم و سخنرانی ایشان هم داغ و دانشجوپسند بود. به همراه پدرم به منزل آقای عارف رفتیم تا سخنرانی آقای روحانی را گوش کنیم. هنگام پایان مراسم پدرم با پدر آقای عارف احوالپرسی کردند. آقای عارف هم مرا آنجا می‌بینند و به پدرشان می‌گویند کسی را که می‌خواستم پیدا کردم."

محمدرضا عارف درباره فرزندانشان در مصاحبه ای این چنین گفت:  پسر اول فارغ التحصیل برق از کشور سوئیس، پسر دوم فوق لیسانس برق دانشگاه شریف و پسر سوم فارغ التحصیل پزشکی است"

در سال 196 حمیدرضا عارف در گفتگویی با اشاره جایگاه پدر و مادرش، ژن برتر را عاملی برای موفقیت‌هایش دانست.

او در این گفتگو گفته است: «بالاخره کسی که به توانایی و نقطه‌ای رسیده است، استعدادهایی دارد. این استعدادها به وراثت و ژن ربط دارد. پدر و مادر من هر دو جز شاگرد اول‌های کنکور بودند و این ژن به ما سه برادر منتقل شده است. بالاخره خون می‌رسد و اینطور نیست که کسی همینجوری ادعا کند، اصل و نسب دارم. من افتخار می‌کنم، بالاخره این توانایی‌ها از دو تا خون خوب به من رسیده است»

در پاسخ به سوال عروس محمدرضا عارف کیست؟ باید بگوییم که اطلاعات دقیقی در سایت ها و شبکه های اجتماعی نیست. 

محمدرضا عارف (8)
عکس محمدرضا عارف و همسرش

سوابق محمدرضا عارف

محمدرضا عارف در سال 1359 به مدت دو سال معاونت شرکت مخابرات ایران  و از سال 1361 تا 1362 سرپرستی آن را به عهده داشت و در همان سال ها معاونت آموزش و معاونت دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی را نیز بر عهده داشته است

عارف بین سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ به عنوان مشاور آموزشی و قائم مقام وزیر در هیئت‌های ممیزه فعالیت می‌کرد.

در ۲۳ آذر ۱۳۷۳ با تشخیص و تصمیم محمدرضا هاشمی گلپایگانی وزیر فرهنگ و آموزش عالیِ وقت، رئیس دانشگاه تهران شد که رونق تشکل‌های دانشجویی را می‌توان از اتفاق‌های مهم آن دوره دانست.

فعالیت سیاسی محمدرضا عارف از دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی شروع شد که رئیس جمهور وقت ایران وی را برای تصدی یکی از وزراتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالیِ یا پست، تلگراف و تلفن درنظر داشت که  در ۲۹ مرداد ۱۳۷۶، مجلس پنجم با ۲۴۶ رای موافق از کل ۲۹۰ نماینده به عارف رای اعتماد داد. حدود یک سال مانده به پایان کار دولت هفتم وی در مرداد 1379 پس از تصمیم دولت برای ادغام سازمان برنامه و بودجه با سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان رئیس سازمان جدیدالتاًسیس «مدیریت و برنامه‌ریزی» انتخاب شد و در یکسال پایانی دولت وقت در این مسئولیت فعالیت کرد.

بعد از پیروزی مجدد خاتمی در انتخابات و در روزهای تشکیل دولت هشتم، مرحوم حسن جبیبی از ماندن در جایگاه معاونت اولی انصراف دارد و خاتمی، عارف را به عنوان معاون اول برگزید و او در تمامی مدت حضور دولت هشتم در پاستور، این مقام را در اختیار داشت.

 عارف در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۸۶ در اعتراض به رد صلاحیت اصلاح طلبان از ادامه رقابت انصراف داد، .

عارف در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم سال 1392 ثبت نام کرد اما در اولین اظهارنظرش گفته بود که «اگر هاشمی رفسنجانی و خاتمی بیایند، نمی‌آیم».در نهایت او در روز چهارم ثبت نام کاندیدهای ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور با شعار «معیشت، منزلت و عقلانیت» ثبت نام خود را قطعی کرد. 

این سیاستمدار در ۴ روز مانده به روز رای‌گیری به نامه سید محمد خاتمی پاسخ مثبت داد و در حالیکه اعلام دقیقی مبنی بر اینکه به نفع حسن روحانی کنار رفته است، از حضور در انتخابات کناره‌گیری کرد.

پس از پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به محمدرضا عارف پیشنهاد شد که وی هیچ‌یک را نپذیرفت.

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، محمدرضا عارف، سرلیست فهرست سی نفرهٔ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران بود و توانست با کسب ۱٬۶۰۸٬۹۲۶ رأی، در رتبهٔ اول تهران، وارد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود. 

فعالیت‌های علمی محمدرضا عارف

  • محمدرضا عارف در تز دکترای خود به بررسی شبکه‌های غیر حلقوی که در فرستنده‌ها لینک‌های قطعی پخش‌کننده بدون هیچ تداخل در گیرنده‌ها دارند پرداخت.

  • وی از مؤسسان انجمن رمز ایران بوده است.

  • وی تألیف یا ارائهٔ بیش از ۳۸۰ مقالهٔ علمی را در کارنامهٔ خود دارد

  • . کتاب سیستم‌های مخابراتی دیجیتال و آنالوگ او در سال ۱۳۶۹ به عنوان کتاب سال انتخاب شد.

  • کتاب‌های سیگنال‌ها و سیستم‌ها و سیگنال‌های تصادفی از دیگر کارهای ترجمهٔ او هستند.

  • از او مقالات متعددی در ژورنال‌ها و مجلات گوناگون داخلی و خارجی به چاپ رسیده است که فهرستی از آن‌ها در صفحهٔ خانگی او در وبگاه دانشکدهٔ برق دانشگاه صنعتی شریف موجود است.

  • او از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان بود.

  •  اکنون استاد گروه برق مخابرات دانشگاه صنعتی شریف است

 اینستاگرام محمدرضا عارف

 اینستاگرام محمدرضا عارف به آدرس aref_ir است که 247 هزار فالور دارد، 3 صفحه را دنبال می کند و تاکنون 833 پست بارگذاری کرده است.وی فعالیت در اینستاگرام را به تاریخ ژوئن 2013 آغاز کرد.

محمدرضا عارف (2)
صفحه  اینستاگرام محمدرضا عارف

 

محمدرضا عارف در شبکه های اجتماعی

اینستاگرام

aref_ir

وبسایت

محمدرضا عارف ویکی پدیا

محمدرضا عارف (9)

شایعات و حقایق کمتر شنیده شده درباره محمدرضا عارف

  • صفحه اینستاگرام وی تیک آبی ندارد.

  • عارف در تز دکترای خود به بررسی شبکه‌های غیر حلقوی که در فرستنده‌ها لینک‌های قطعی پخش‌کننده بدون هیچ تداخل در گیرنده‌ها دارند پرداخت.

  • او از مؤسسان انجمن رمز ایران است.

  • وی عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و مشاور عالی رئیس این جمعیت ملی در امور بشردوستانه است

  • او سابقه نمایندگی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون امید در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه خود دارد.

  • در سال ۱۳۵۴ توسط کمیته مشترک ضد خراب‌کاری ساواک دستگیر شده است. 

  • وی جزء ۸ نفری بود که برای یازدهمین دوره ریاست جمهوری، از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شد

  • محمدرضا عارف برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم به عنوان نامزد ریاست موقت با علی لاریجانی رقابت کرد اما با کسب ۱۰۳ رأی در برابر ۱۷۳ رأی لاریجانی از مجموع ۲۷۹ رأی نتوانست به ریاست دست یابد

  • محمدرضا عارف در سومین سال دوره دهم به عنوان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی انتخاب گردیده و جای محمدمهدی زاهدی را گرفت. 

  • او در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام نکرد.

  • وی با حکم سید علی خامنه‌ای عضو پیوستهٔ فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و از ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. 

  • عارف  رئیس هیئت مدیرهٔ بنیاد باران و یکی از اعضای اصلی بنیان‌گذار جبهه مشارکت ایران اسلامی است.

  • عارف در مورد عملکرد دولت نهم(محمود احمدی نژاد) گفته است که این جریان توان ادارهٔ کشور را نداشته و متولیان اجرایی آن ضعیف عمل کرده‌اند

  • او در مورد انتخابات سال ۸۸ می‌گوید:  تنها می‌توان از «تخلف» انتخاباتی سخن گفت و نه «تقلب» انتخاباتی.

  • عارف در مورد اسرائیل گفته است که «ما کشوری به نام اسراییل نمی‌شناسیم و از آن به عنوان رژیم اشغالگر قدس یاد می‌کنیم.»

عکس محمدرضا عارف

 

محمدرضا عارف (1)

محمدرضا عارف (2)

محمدرضا عارف (3)

محمدرضا عارف (4)

محمدرضا عارف (6)

محمدرضا عارف (7)

پرسش های متداول

محمدرضا عارف معاون اول کدام رئیس جمهور بود؟

محمدرضا عارف معاون اول محمد خاتمی بود.

نام همسر محمدرضا عارف کیست؟

حمیده مروج نام همسر محمدرضا عارف است.


سخن آخر

در این مطلب اطلاعاتی از بیوگرافی محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور را در اختیار شما قرار دادیم. در صورت تمایل می توانید بیوگرافی مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور جدید ایران با سوابق را نیز مطالعه کنید. در صورتی که شما اطلاعات بیشتری از زندگی او دارید با ما و سایر مخاطبان سایت اصفهان امروز در قسمت ارسال نظر به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر