تمام تجاوزهای سینمای ایران؛ دردناک و در ابهام
در سینمای بعد از انقلاب، به موضوع خشونت جنسی و تجاوز به زنان به شکل کمرنگی پرداخته شده است.
در سینمای قبل از انقلاب، تجاوز به زنان و انتقام جویی، یکی از تمهای اصلی فیلمفارسی بوده است. تجاوز به زنان حتی در برخی از فیلمهای موج نو با رویکرد متفاوت از فیلمفارسیها مثل قیصر مسعود کیمیایی نیز دیده میشد.
در سینمای بعد از انقلاب، به موضوع خشونت جنسی و تجاوز به زنان به شکل کمرنگی پرداخته شده است. در این مطلب سعی داریم فیلمهای با موضوع خشنونت و تجاوز به زنان که بعد از انقلاب ساخته شده اند را برای شما معرفی کنیم، نکته حایز اهمیت در اینجا این است که موضوع تجاوز موضوع اصلی بعضی از این فیلمها نیستند.
زندان زنان -۱۳۷۹
زندان زنان فیلمی به کارگردانی منیژه حکمت و نویسندگی فرید مصطفوی با بازی پگاه آهنگرانی، رویا نونهالی و رویا تیموریان است.در زندان زنان، رئیس جدید، قوانین تازهای برای افراد خاطی در نظر میگیرد، اما میترا یکی از زندانیان که به خاطر قتل ناپدری خود زندانی است تن به این قوانین نمیدهد.
تعدی در محیط خشن زندان و تجاوز هم بندیان در این فیلم به تصویر کشیده میشود.
آب وآتش - ۱۳۷۹
آب و آتش فیلمی به کارگردانی و نویسندگی فریدون جیرانی، با بازی پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، آتیلا پسیانی است.علی مشرقی، نویسنده، پس از جر و بحثی شدید با همسرش، شبانه از خانه خارج میشود و اتفاقی با زنی خیابانی به نام مریم شکوهی آشنا میشود.
در سکانس ملاقات مادر به نویسنده آنچه بر دختر رفته، میگوید اینکه در نوجوانی به دخترش تجاوز شده است.
سک گشی -۱۳۷۹
سگ کشی به کارگردانی و نویسندگی بهرام بیضایی، با بازی مژده شمسایی، رضا کیانیان، داریوش ارجمند، مجید مظفری و.. است. گلرخ کمالی پس از یک سال دوری به تهران برمی گردد تا نزد همسرش، ناصر معاصر باشد، ولی متوجه میشود که شریک او جواد مقدم به ناصر کلک زده و ...
گلرخ در این فیلم با انواع خشونتها، تعرضها و تحقیرها مواجه میشود.
رنگ شب - ۱۳۸۰
فیلم رنگ شب به کارگردانی و نویسندگی محمدعلی سجادی، بابازی لعیا زنگنه، فریبرز عرب نیا، حمیرا ریاضی است. رسول، کارمند بانک، با زنی به نام بتول و پسرش تصادف میکند و وقتی آنها را به بیمارستان میرساند متوجه میشود که زن دچار فراموشی شده.
در این فیلم مرد متوجه خیانت همسرش شده به همین دلیل به زنان دیگر تعرض میکند و آنها را میکشد. روایت این فیلم برای دهه ۱۳۶۰ است یعنی قبل از اتفاقات خفاش شب در تهران.
عصر جمعه - ۱۳۸۴
عصر جمعه فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مونا زندی با بازی رویا نونهالی، هانیه توسلی و مهرداد صدیقیان است. خیانت و تعصب سرنوشت تلخی را برای سوگند ۱۵ ساله رقم میزند، که حاصل آن در به دری، بی پناهی و تنهایی است. سالها میگذرد، بنفشه خواهر سوگند تصمیم میگیرد خواهر گمشده خود را بیابد.
این فیلم از معدود فیلمهای ایرانی است که به تجاوز جنسی در محدوده خویشاوندی پرداخته است.
تسویه حساب - ۱۳۸۶
تسویه حساب فیلمی به کارگردانی و نویسندگی تهمینه میلانی، با بازی مهناز افشار، لادن مستوفی، بهاره افشاری است. داستان این فیلم درباره چهار دختر بزهکار است که درگیر اتفاقات مختلفی میشوند.
در این فیلم یکی از شخصیتها مورد تعرض ناپدری خود قرار گرفته است.
پریناز - ۱۳۸۹
فیلم پریناز به کارگردانی بهرتم بهرامیان و نویسندگی بابک کایدان، با بازی فاطمه معتمدآریا، طناز طباطبایی، مصطفی زمانی، شبنم قلی خانی است. دختر بچهای مادر خود را از دست داده و قرار است از سوی خانواده مادری نگهداری شود، اما در خانواده جدید ماجراهای برای وی رخ میدهد که زندگی خانواده را با چالشهایی روبرو میکند.
این فیلم سال ها توقیف بود و به موضوع تجاوز و فرزند نامشروع می پردازد.
من مادر هستم - ۱۳۹۱
من مادر هستم فیلمی به کارگردانی فریدون جیرانی و نویسندگی لیلا لاریجانی و رحمان سیفیآزاد، با بازی باران کوثریری، فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی و حبیب رضایی است.فیلم دربارۀ زندگی دو خانواده مرفه است که در حال فروپاشی است.
دختر یکی از خانوادهها که نوزده سال دارد مورد تجاوز دوست خانوادگی شان قرار میگیرد و برای انتقام فرد متجاوز را میکشد.
هیس دخترها فریاد نمیزنند- ۱۳۹۱
هیس ... فیلمی به کارگردانی پوران درخشنده با بازی طناز طباطبایی، شهاب حسینی، مریلا زارعی است. بی توجهی و سهل انگاری پدر و مادر شیرین هشت ساله، واقعهای را برای او رقم میزند که زخمش سالها بر روح او باقی میماند و همه زندگی اش را تحت الشعاع خود قرارمی دهد.
در این فیلم به مقوله تعرض به کودکان و پیامدهای آن پرداخته شده است. فاجعه و پیامدهایی که اکثر اوقات روی آن سرپوش گذاشته میشود.
رخ دیوانه - ۱۳۹۳
رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داوودی و نویسندگی محمدرضا گوهری، با بازی طناز طباطبایی، امیر جدیدی، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی است. داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرطبندی در مسیری پیچیده و دلهرهآور میافتند.
شخصیت ماندانا در این فیلم توسط یکی از آشناییان مادرش مورد تعرض قرار میگیرد.
خانه دختر - ۱۳۹۳
فیلم خانه دختر به کارگردانی شهرام شاه حسینی و نویسندگی پرویز شهبازی، با بازی حامد بهداد، رعنا آزادی ور، رویا تیموریان، بابک کریمی است. مرتضی قصد دارد خانه کوچکشان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند.
فیلمی که از همان اولین اکرانش در جشنواره فیلم فجر با حواشی زیادی احاطهشده بود. روایت و بحثهای بسیاری در مورد سانسور فیلم هست و اینکه موضوع اصلی فیلم تجاوز پدر به دخترش بوده که در نسخه اکران فیلم اصلاح شده است.
مستانه - ۱۳۹۳
مستانه به کارگردانی حسین فرح بخش و نویسندگی اضغر نعیمی با بازی سحر دولتشاهی، باران کوثری، فرهاد اصلانی، میلاد کی مرام است. مستانه، سوپراستار سینما، محبوب مردم است و طی حادثهای مسیر زندگیاش تغییر میکند.
در این فیلم سوپراستار زن مورد تعرض قرار میگیرد.
فروشنده - ۱۳۹۴
فیلم فروشنده به کارگردانی و نویسندگی اصغر فرهادی، با بازی شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی است. روایتگر داستان، زوج جوانیست که در حال اجرای نمایشنامه «مرگ فروشنده» آرتور میلر هستند.
فروشنده به موضوع تعرض جنسی و آسیبهای اجتماعی ناشی از آن میپردازد.
جاده قدیم - ۱۳۹۶
فیلم جاده قدیم به کارگردانی منیژه حکمت و نویسندگی مصطفی خرقه پوش، منیژه حکمت، پوریا عالمی، با بازی مهتاب کرامتی، آتیلا پیسانی، ترلان پروانه است.
مینو زنی ۴۵ ساله و موفق است که در شب سال نو دچار حادثهای دلخراش میشود. مساله اصلی این فیلم تجاوز و به تصویر کشیدن یک قربانی تجاوز جنسی است.
هفت ونیم - ۱۳۹۷
فیلم هفت ونیم به کارگردانی و نویسندگی نوید محمودی با بازی ندا جبرائیلی، هستی مهدوی، آناهیتا افشار، فرشته حسینی، شیدا خلیق، افسانه کمالی، متین حیدری نیا، شادی مختاری، آتیه جاوید است.
این فیلم ماجرای زندگی هفت دختر افغانی و ایرانی را در هفت اپیزود به صورت سکانس پلان روایت میکند. در این فیلم یک اپیزود به قصه دختر مهاجر که مورد تجاوز قرار گرفته است میپردازد.
سریال رهایم نکن به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور در تلویزیون، سریال دل به کارگردانی منوچهر هادی، سریال کرگدن به کارگردانی کیارش اسدی زاده و سریال ممنوعه به کارگردانی امیر پور کیان در نمایش خانگی نیز به مساله تعرض و تجاوز پرداخته اند.