این بار هم اصفهان میزبان گردهمایی پربازدید بود
تخته گاز با خودروهای کلاسیک در سیتی سنتر
اصفهان از دیرباز یکی از کانونهای اصلی خودروهای کلاسیک بوده است.
مردمانی که به در حفظ و نگهداری از ماشینهای قدیمی مشهور شدهاند. با گذشته دههها از عمر خودورهایی که خاطرات گذشته را دوباره زنده می کنند هنوز هم بخش قابل توجهی از این گنجینه های ارزشمند در اصفهان به بهترین شکل محافظت می شود. همین شرایط موجب شده تا کانون اتومبیلرانی و جهانگردی استان اصفهان هر از چند گاهی اقدام به برگزاری گردهماییهایی برای تجدید خاطرات مردم با این خودروها کند. این بار هم جمعه گذشته در سیتی سنتر نزدیک به 100 خودروی تاریخی (کلاسیک) گردهم جمع شده بودند و علاقمندان با دیدن آنها ذوق زده شوند. نکته جالب توجه این که بیشتر بازدیدکنندگان از این خودروها را جوانان تشکیل میدادند که نشان می دهد این نسل با گذشته ها بیگانه نیست. در همایش جمعه گذشته جدا از انواع خودروهای کلاسیک همچون بنزهای، بی ام و ها، شورلتها، فولکسواگنها، پیکانها چند خودروی آمریکایی دهه پنجاه که جلب توجه می کرد دو اتومبیل کلاسیک از جمله باارزشترین خودروهای موجود در این همایش بود. دو خودروی G.M.S مدال 1956 و 1966 که به گفته کارشناسان در ایران نظیر ندارند. اما در حاشیه این گردهمایی امین شریفی مسئول کلوپ خودروهای آمریکایی پیرامون برگزاری این گردهمایی گفت:« کانون اتومبیل رانی و جهانگردی استان اصفهان هر از گاهی همایش هایی این گونه را برگزار می کند. در کلوپ های جداگانه استان اصفهان خودروهایی کلاسیک و تاریخی اعم از پیکان، فولکس، بی ام و و بنز و شورلت را شامل می شود.» وی اضافه کرد:« امسال هشتمین گردهمایی را برگزار کردیم که در برخی از این گردهماییها میزبان مهمانهای خارجی هم بودیم. به طور مثال یک خودروی صدساله از لندن به اصفهان آمد و در میدان نقش جهان به نمایش گذاشتیم. این خودرو یک MG بود که صدسال پیش همین مسیر را آمده بود و دوباره همان را تکرار کردند. آقای صدرا حداد به عنوان مدیر کلوپ تهران با یک بنز شصت ساله در رالی دوبی شرکت کرد. ایشان همراه با خودرویشان از تهران به اصفهان آمدند و در کاخ چهلستون هم حاضر شدند و پیس از عبور از همه شهرها به دبی رفته و در رالی شرکت کردند. تقریبا نیمی از خودروهای شرکت کننده در این گردهمایی خودروهای خاصی بودند.» شریفی پیرامون استقبال جوانان از این گردهمایی اظهار داشت: « متاسفانه یا خوشبختانه وقتی ماشینهایی چینی وارد کشور می شوند و باکیفیت پائین که تاریخ انقضا کوتاه مدت دارند اما خودروهای کلاسیک با قدمت بیش از نیم قرن هنوز سرپا مانده اند جوانان را به سمت این خودروهای سوق داده است. البته جهان به سمت چیزهای قدیمی و باارزش پیش می رود. به طور مثال تا پنج سال پیش کسی به صفحه گرامافون توجهی نشان نمی داد اما در حال حاضر برای خیلیها جذاب شده و بورس پیداکرده است.» وی در پایان پیرامون برنامههای آینده کانون اتومبیلرانی و جهانگردی استان اصفهان گفت:« ما برای یکی دو هفته پیش از ایام نوروز قرار است نمایشگاه بینالمللی خودروهای کلاسیک خاص را برگزار کنیم و تصمیم داریم خودورهایی را در این گردهمایی شرکت دهیم که در ایران تعداد بسیار محدودی از آنها وجود دارد.» همچنین سیامک صارمی نایب رئیس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان اصفهان هم پیرامون همایش برگزارشده توضیحاتی ارائه میکند:« چهارمین شرکت ثبتشده در ایران در سال 1317 کانون جهانگردی است که این کانون کلوپهای گردشگری با خودرو و ترغیب مردم به گردشگری زمینی با وسایل نقلیه شخصی مانند خودرو، دوچرخه و... را پشتیبانی میکند و میتوانیم تسهیلاتی را به مردم برای سفرهای زمینی مسئولانه ارائه کنیم. از فعالیت این کلوپها بیش از پنج دهه میگذرد و از اوایل دهه نود این کلوپها به صورت اختصاصی شکل گرفتند و در حال حاضر 25 کلوپ اختصاصی فعال هستند. کلوپ فولکسواگن، کلوپ پیکان، کلوپ خودروهای آمریکایی، کلوپ خودروهای انگلیسی و... همه در این راستا عمل میکنند. کارگروهی در کشور تشکیلشده است که این کارگروه شناسایی و صیانت خودروهای تاریخی کشور را بر عهده دارد و در سه گروه خودروهای 30 تا 50 سال و 50 تا 70 سال و 70 سال به بالا را در دو گروه خودروهای تاریخی و آنتیک طبقه بندی میکند. بچههای کانون در زمینه خریدوفروش این خودروها، تردد، پلاک تاریخی، همایشها، جمعآوری و تعمیرات کاملا فعال بوده و به صاحبان خودروها خدمات ارائه میکنند.»