در نمایشگاه متالکس ۱۴۰۳ اصفهان مطرح شد

تخصیص ارز و تأمین انرژی پیش‌نیازهای تولید

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان موسوم به متالکس (1403 (Metalex2024 در مکان دائمی نمایشگاه‌های اصفهان برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از 150 مجموعه تولیدی داخلی و خارجی در زمینه‌های آهن و فولاد شرکت کرده بودند. اصفهان امروز با برخی از شرکت‌کنندگان در این دوره از نمایشگاه گفتگو کرده تا مسائل پیش روی این صنعت را از آنها جویا شود که در ادامه بخشی از این گفتگوها را می‌خوانید: شرکت بین‌المللی اعتماد تجارت راه ابریشم یکی از شرکت‌هایی است که در نمایشگاه حضور دارد.

تخصیص ارز و تأمین انرژی پیش‌نیازهای تولید

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان موسوم به متالکس (1403 (Metalex2024 در مکان دائمی نمایشگاه‌های اصفهان برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از 150 مجموعه تولیدی داخلی و خارجی در زمینه‌های آهن و فولاد شرکت کرده بودند. اصفهان امروز با برخی از شرکت‌کنندگان در این دوره از نمایشگاه گفتگو کرده تا مسائل پیش روی این صنعت را از آنها جویا شود که در ادامه بخشی از این گفتگوها را می‌خوانید: شرکت بین‌المللی اعتماد تجارت راه ابریشم یکی از شرکت‌هایی است که در نمایشگاه حضور دارد.

5949413278973282007

عرفان صمدیان، نماینده بازرگانی این شرکت می‌گوید: شرکت بین‌المللی اعتماد تجارت راه ابریشم با بهره‌گیری از تجارب سهام‌داران ایرانی و چینی خود و بهره گری از تجربه واردات و صادرات بین کشورهای ایران، چین، هند، افغانستان، عراق و امارات به‌منظور تمرکز ویژه و توسعه بازار مشتریان خود در ایران تأسیس شد.

صمدیان می‌گوید: این شرکت شعبه انحصاری شرکت JMJDWX چینی در ایران است که با بیش از 12 سال سابقه فعالیت بازرگانی خدمات دهی و صادرات موفق انواع مقاطع و ورق‌های فولادی، روغنی، گالوانیزه، رنگی، آلیاژی، کشتی‌سازی، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم به ایران را دارد.

عرفان صمدیان

او با اشاره به اینکه شعبه ایران این شرکت مسئول بازارهای ایران، افغانستان و عراق است ادامه می‌دهد: متریال فولاد وارداتی به شرکت‌ها و کارخانه‌های پروفیل‌سازی فروخته می‌شود. پروفیل‌های مبلی، ساختمانی، در و پنجره و انواع و اقسام پروفیل‌ها با استفاده از این نوع فولاد ساخته می‌شود. متریال استنلس استیل شرکت هم به شرکت‌های بازرگانی و شرکت‌هایی که در زمینه مقاطع استیل استنلس و استیل ضدزنگ هستند فروخته می‌شود. در زمینه واردات آلومینیوم هم تنها مقاطعی که در ایران تولید نمی‌شود از طریق شرکت ما وارد می‌شود. در سایر محصولات فولادی هم که وارد می‌کنیم باز جزو محصولاتی است که در ایران تولید نمی‌شود یا بسیار کم تولید می‌شود و از طریق واردات بخصوص از کشورهای چین و هند تأمین می‌شود.

نمایشگاه اصفهان در رتبه دوم نمایشگاه‌های فولاد کشور 

مدیر شعبه ایران شرکت بین‌المللی اعتماد تجارت راه ابریشم افزود: در بین نمایشگاه‌هایی که در زمینه آهن و فولاد در کشور برگزار می‌شود بعد از نمایشگاه متافو تهران، می‌توان نمایشگاه اصفهان را در رتبه دوم قرار داد. در نمایشگاه تهران تعداد شرکت‌های خارجی که هر سال شرکت می‌کنند بیشتر از نمایشگاه‌های اصفهان و مشهد است.

محمدعلی تهرانی با مقایسه نمایشگاه فولاد اصفهان با مشهد می‌گوید: سایت نمایشگاهی اصفهان از شرایط بهتری چه از حیث سالن و چه از لحاظ امکانات و تعداد شرکت‌کننده‌ها برخوردار است، اما باید در برگزاری این نمایشگاه‌ها بتوان از حضور شرکت‌های خارجی بیشتری استفاده کرد؛ چون شرکت‌های ایرانی به دنبال تأمین‌کنندگان خارجی هستند و برخی از شرکت‌ها و تولیدکنندگان خارجی هم به دنبال مشتری‌های ایرانی هستند.

تهرانی

دولت برای افزایش تولید تسهیلگری کند

تهرانی به مشکلات پیش‌روی شرکت‌های فولادی در زمینه صادرات و واردات اشاره کرد و گفت: قوانین گمرکی و پیچیدگی‌های مربوط به آن و همچنین تخصیص و نوسانات نرخ ارز از عمده مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. نزدیک به دو ماه است که محموله یکی از مشتریان ما در گمرک مانده و هنوز موفق به ترخیص آن نشده‌ایم که ناشی از قوانینی است که یک‌شبه تغییر می‌کند.

او این مشکلات را نه‌تنها مشمول شرکت‌های واردکننده خارجی که شامل تولیدکنندگان فولاد داخلی هم می‌داند و می‌گوید: متأسفانه الان حتی تولیدکنندگان داخلی گرفتار این مسائل هستند. در 5 ماه گذشته قانون واردات در ازای صادرات اجرایی نشده و جلوی بسیاری از ثبت سفارش‌ ها هم گرفته شده است که این شرکت‌های تولیدکننده داخلی را هم با مشکلات عدیده ای روبرو می کند.

5949413278973281995

مدیر شعبه ایران شرکت بین‌المللی اعتماد تجارت راه ابریشم اضافه کرد: تأمین مواد اولیه، تخصیص ارز، باز بودن گمرکات و تأمین انرژی پیش‌نیازهای صنایع برای تولید است که باید دولت سعی کند این مشکلات را از پیش پای صنایع و تولیدکنندگان بردارد و برای افزایش تولید تسهیلگری کند.

ضربه بی‌ثباتی بازارهای داخلی به تولیدکنندگان فولاد

شرکت فولاد مهراد هم که با همکاری و پشتیبانی شرکت تولیدی فولاد کویر کاشان فروش خود را با میلگرد و مقاطع تولیدی این کارخانه آغاز کرده و در حال حاضر به فروش و تأمین مستقیم انواع مقاطع فولادی می‌پردازد دیگر شرکت فولادی است که در نمایشگاه اصفهان حضور داشت.

حامد حاج صفری، کارشناس فروش شرکت فولاد مهراد (انبار کویر کاشان) می‌گوید: شرکت فولاد مهراد با دیدگاهی متفاوت به جمع فعالان صنعت آهن و فولاد کشور پیوست و از همان ابتدا خط‌مشی شرکت بر این بوده که به‌عنوان یک منبع مطمئن، قابل‌اتکا و برتر در این عرصه شناخته شود.حاج صفری به افت تولید و عرضه فولاد در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه در شرایط نوسانات شدید و عدم ثبات در بازار، کاهش تقاضا و قدرت خرید مشتریان و از سوی دیگر دخالت‌هایی که در بازار آهن و فولاد صورت می‌گیرد منجر به کاهش تولید شده است.

5949413278973281997

کارشناس فروش شرکت فولاد مهراد (انبار کویر کاشان)  ادامه داد: در ماه‌های اخیر هم ناترازی انرژی و قطعی مکرر برق ‌کار تولید را با چالش‌هایی روبرو کرده که همین امر لطمه زیادی به بازارهای داخلی زده است. در حال حاضر شاهد آن هستیم که برخی کارخانه‌ها با نیمی از خط تولید خود مشغول کار هستند یا خط تولید برخی مقاطع فولادی را تعطیل کرده‌اند و الان با کمبود آن مقاطع در بازار روبرو هستیم.

تولید ایرکولرهای هوشمند برای کاهش مصرف آب در صنایع

شرکت پردیس تبادل رادیس که با تولیدات کولینگ‌تاورهای صنعتی مدار باز و مداربسته با نام تجاری گروه صنعتی پایپ صنعت فعالیت خود را آغاز کرده هم یکی از شرکت‌کنندگان دیگر در این نمایشگاه بود. این شرکت که به فعالیت خود در زمینه ساخت کولینگ‌تاورها ادامه داده در سال 1396 باتوجه‌به بحران آب در ایران مخصوصا برای کارخانه‌های صنعتی  و درخواست بازار مصرف اقدام  به طراحی و ساخت دستگاهی جدید کرد که در این دستگاه عیوب ایرکولرهای خارجی را بر طرف کرده و این محصول را برای اقلیم ایران بومی‌سازی کرد و ایرکولرهای ارتقا یافته را تولید و روانه بازار کرد. این محصول جدید بدون مصرف آب و به کمک هوای محیط قادر است هر کجا در صنعت لازم باشد دمای سیالی را خنک کند. این شرکت توانسته برای اولین‌بار دستگاه ایرکولر را روی کوره‌های ذوب فولاد نصب کند.

عبدالرضا رئیسی، مدیرعامل شرکت پردیس تبادل رادیس گفت: تولید ایرکولرهای هوشمند صنعتی جایگزین کولینگ‌تاورهای آب در تولید فولاد می‌شود که می‌تواند مصرف آب را به صفر برساند.رئیسی با اشاره به اینکه تولید ایرکولرهای هوشمند به‌صورت دانش‌بنیان انجام شده افزود: بخشی از تولید که به دستگاه‌های خنک‌کننده ما واگذار می‌شود، همچون کوره‌ها، خطوط cc و ...  به کاهش مصرف آب و به صفر رساندن آن کمک می‌کنیم. همچنین این دستگاه‌ها به کاهش بسیار در مصرف برق هم کمک می‌کنند. همچنین در کاهش هزینه‌های راه‌اندازی خط تولید فولاد هم مؤثر است تا جایی که 45 درصد از هزینه‌های یک کارخانه را کم می‌کند؛ چون بحث مبدل‌ها، لوله‌کشی‌ها، استخرها و کولینگ‌تاورهای آب تا حدود زیادی حذف می‌شود و نیاز به نیروی انسانی در این بخش‌ها هم مرتفع می‌شود.

رییسی

رفع چالش‌های صنایع با اعتماد به دانش‌بومی

مدیرعامل شرکت پردیس تبادل رادیس به هوشمند بودن این دستگاه‌ها هم اشاره کرد و گفت: این دستگاه دو سال است که بومی‌سازی شده و قادر است در بحران فعلی کمبود آب، مشکلات نیاز آبی کارخانه‌ها را رفع کند. ما نشان دادیم با توان داخلی و تکیه بر دانش بومی و جوانان قادر به رفع مشکلات صنایع هستیم.رئیسی افزود: تولیدکنندگان باید به این دستگاه‌ها اعتماد کنند تا بتوان مشکلات پیش روی تولید را حل کرد. این دستگاه سازگار با محیط‌زیست است و بسیاری از مواد مضر برای طبیعت همچون، مواد شوینده، ضد رسوب و RO  را حذف کرده است. ما به 170 کارخانه این دستگاه را عرضه کردیم، کارخانه‌های دیگر هم از این مصرف‌کنندگان سؤال کنند و سطح رضایتمندی و میزان کاهش هزینه‌ها بخصوص در بخش مصرف آب آنها را جویا شوند، آن زمان اگر اطمینان پیدا کردند برای صرفه‌جویی در مصرف آب و عبور از چالش‌های آبی به خصوص در اصفهان از این دستگاه‌هایی که به‌صورت دانش‌بنیان و بومی ساخته شده، استفاده کنند.

 

 

ارسال نظر