مصائب امروز صنعت نمایشگاهی اصفهان

صنعت نمایشگاهی در دنیای امروز به‌عنوان یک صنعت پیشرو شناخته می‌شود. نمایشگاه‌ها محل بروز توانمندی‌های تولیدی و صادراتی هر شهر و کشوری هستند که با توجه ویژه به آنها می‌توان کمک زیادی به پویایی اقتصاد شهری و کشور کرد.

 مصائب امروز صنعت نمایشگاهی اصفهان

نمایشگاه‌ها و بخصوص نمایشگاه‌های بین‌المللی به کمک اقتصادها و کسب‌وکارهای خرد می‌آیند و می‌توانند در معرفی هر چه‌بهتر برندها و ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی آنها کمک کنند. نگاهی که به نمایشگاه‌های امروز می‌شود نگاه به یک ظرفیت برای توسعه صادرات و تبادل تکنولوژی و دانش فنی روز است.
یک صنعت در نمایشگاه می‌تواند علاوه بر ارائه محصول دانش خویش را هم به اشتراک بگذارد. مشتری‌های خود و خواسته‌ها و سلیقه آنها را بهتر بشناسد و ارزیابی کند و در فرایند تولید خود مدنظر قرار دهد. آن‌وقت در زمین رقابت به‌خوبی نقش‌آفرینی کند. اما این صنعت با تمام خوبی‌هایش امروز دچار چالش‌هایی است که باید به آن پرداخت. استان اصفهان هم ازاین‌دست مشکلات در صنعت نمایشگاهی خود مستثنی نیست و از آنها رنج می‌برد.

استانی که بعد از تهران به‌روزترین نمایشگاه بین‌المللی را در بین ۳۰ نمایشگاه کشور دارد و در بالاترین سطح نمایشگاهی در سال‌های گذشته ساخته و در اختیار اقتصاد شهر قرار گرفته امروز زخم‌خورده مشکلاتی است که باید برای آنها راه‌حلی پیدا کرد.
در سال‌های شیوع کرونا سایت نمایشگاهی اصفهان با رکود مواجه شد و هنوز در دوران پساکرونا نتوانسته آن مخاطب و میزان استقبال پیش از آن دوره را کسب کند. برای همین در این زمان نیاز به کار بیشتری است تا بتوان جایگاه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان را به آن برگرداند. اما نمایشگاه‌ اصفهان بخصوص در مکان جدید خود زیرساخت‌های کافی برای جذب مخاطب را ندارد. نبود امکانات هتلینگ در نزدیک‌ترین مکان به سایت نمایشگاهی و نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کافی شاید یکی از پرچالش‌ترین بحث‌های نمایشگاه برای عموم باشد. هر چند در سال‌های اخیر نمایشگاه اصفهان به سمت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی رفته؛ اما یک‌چشم آن به حضور مخاطبانی است که نه صرفاً با دید تخصصی بلکه برای آشنایی با کسب‌وکارها و نحوه فعالیت آنها یا به‌عنوان خریدار محصولات آنها پا به نمایشگاه می‌گذارند. مخاطبانی که شاید مشتری‌های خرد محسوب می‌شوند؛ اما باعث جذابیت و گرم‌تر شدن فضای نمایشگاه خواهند بود. چه‌بسا افرادی هم باشند که جزئی از تفریح هفتگی یا ماهانه‌شان بازدید از نمایشگاه‌های مختلف و افزودن به اطلاعاتشان باشد. اما هر چه باشد باید زیرساخت‌ها برای حضور آنها فراهم باشد. در کنار این نگاه به حضور هیئت‌های بین‌المللی بخصوص در نمایشگاه‌هایی که به دنبال محصولات باکیفیت و تراز اول دنیا در اصفهان هستند هم جای خود را دارد. بسیاری از تولیدکنندگان به‌خاطر بازاریابی و پیداکردن بازارهای جدید داخلی و خارجی پا به نمایشگاه می‌گذارند؛ هزینه می‌کنند تا شاید از کنار برگزاری این رویدادها در معرفی محصول خود گامی اساسی بردارند و بتوانند محصولشان را عرضه کنند. اما در این سال‌ها متأسفانه از ظرفیت‌های اصفهان به‌عنوان یک شهر گردشگرپذیر به‌خوبی استفاده نشده است. به گفته مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان حتی پرواز کافی برای حضور راحت هیئت‌های خارجی به اصفهان فراهم نیست و این خود چالش اساسی سد راه برگزاری نمایشگاه‌های در تراز بین‌المللی است که باید مسئولان شهری و استانی بیش‌ازپیش تلاش کنند با همراهی و مساعدت دولت این مشکل حل شود.
اما در کنار این مسائل شاید یکی دیگر از خلأهای امروز سایت نمایشگاهی اصفهان کمبود زیرساخت نرم‌افزاری و حتی فرم اجرای نمایشگاه‌ها باشد که باید برای ارتقای بیش‌ازپیش آن هم تدبیری کرد تا هم کسانی که در نمایشگاه‌ها مشارکت می‌کنند رضایت بیشتری داشته باشند هم افرادی که به‌عنوان مخاطب پا به نمایشگاه می‌گذارند.
داشتن یک نمایشگاه با به‌روزترین امکانات سخت‌افزاری شاید ایده‌آل باشد؛ اما در نبود زیرساخت‌های مناسب نمی‌تواند آن‌طور که شایسته است مخاطب را راضی نگه دارد. چه بسا فراهم‌کردن این امکانات در کنار توسعه بهتر و بیشتر فضای نمایشگاهی و فرهنگ‌سازی و بالابردن کیفیت محتوایی رویدادهای مختلف می‌توان امیدوار بود که به بهبود شرایط اقتصاد و تجارت شهری و استان اصفهان کمک کند. استانی که از ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری و میراثی برخوردار است و صنایع برتر کشور را در خود جای داده حتماً با وجود یک سایت نمایشگاهی قوی و دارای امکانات و زیرساخت‌های قوی می‌تواند جایگاه بالایی نه‌تنها در کشور بلکه در جهان پیدا کند. آن‌وقت در تقویم رویدادهای مختلف حتماً شاهد حضور هیئت‌های بزرگ خارجی از سراسر دنیا در اصفهان و شکوفایی صنعت و اقتصاد استان خواهیم بود.

ارسال نظر