سد معبر خلأهای قانونی برای رفع تخلفات شهری

وجود معتادان متجاهر یا کودکان کار و متکدیان در خیابان‌های اصفهان از جمله معضلاتی است که برای بسیاری از مردم سؤال شده است چرا یک‌بار برای همیشه جمع‌آوری و چهره شهر از آنها پاک نمی‌شود.

سد معبر خلأهای قانونی برای رفع تخلفات شهری

این در حالی است که شهرداری و سمن‌های مردمی فعال در حوزه کودکان کار یا کارتن‌خواب‌ها مدت‌هاست در این حوزه فعالیت‌های مستمر و مداومی دارند. اینکه گره کار کجاست و چگونه باید آن را حل کرد از سوی 13 سازمان دخیل در چرخه رسیدگی به این موضوع همواره توپی بوده است که در میدان دیگری انداخته شده و مشخص نیست حلقه مفقوده این زنجیره کدام یک از این نهادهاست؛ اما معمولا در مورد جمع‌آوری متکدیان، کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها نخستین نهاد شهرداری است و انگشت اتهام و انتقاد معمولا ابتدا به این سمت و سپس به سمت دیگر بخش‌ها همچون بهزیستی و نیروی انتظامی و غیره می‌رود. در همین راستا به تازگی نشست هم‌اندیشی مدیران شهری با اصحاب رسانه با موضوع هوشمندسازی و تحولات اخیر در حوزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری در اصفهان برگزار شد و تا حد قابل‌توجهی نیز به موضوع یاد شده پرداخته شد. بماند که معضلات سد معبر خود یکی از این کلاف‌هایی است که میان 13 نهاد متولی سردرگم شده و سرنخ اگرچه پیداست اما در ادامه مسیر گره‌های متعددی وجود دارد. در این نشست روح ا... ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در پاسخ به اصفهان امروز که این قبیل معضلات را مطرح کرد و درخواست رسانه‌ای شدن آن را به‌منظور حل معضلات یک‌بار برای همیشه، مطرح کرد، گفت: در زمینه سد معبرهایی که از سوی زیباسازی یا داربست‌های مناسبتی هیئت‌های مذهبی ایجاد می‌شود همواره گفته‌ایم که عدالت و قانون یکسان است اما مسئله اینجاست که در برخی از مناطق شهر فضای تبلیغاتی مناسب تعبیه نشده است. بااین‌وجود در مورد در ایستگاه‌های صلواتی طی دو سال اخیر به‌گونه‌ای وارد مذاکره و تعامل شده‌ایم که هم حرف‌شنوی آنها بیشتر شده و هم در پی کاهش تخلفات، درصد شکایات مردمی نیز کاهش یابد. در ادامه مهدی بقایی، معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان به موضوع معتادان متجاهر پرداخت و در پاسخ به اصفهان امروز اظهار کرد: باید ابتدا سیکل این مورد را بیان و تفهیم کرد تا وظایف هر نهاد به‌طور کامل مشخص شود. به‌طور کل به‌این‌ترتیب است که برای این افراد باید جایی به نام غربالگری وجود داشته باشد که شهرداری آن را تملک و تجهیز کند و سپس بهزیستی و سیستم قضایی به همراه علوم پزشکی در آن حضور داشته و هرکس وارد شد را تا سه روز آنجا نگه دارند. طی این مدت باید مشخص شود فرد مذکور بیمار، معتاد یا بی خانواده است که در ادامه متولی معتاد سیستم قضایی و هدایت او به کمپ ماده 16 بوده و بیمار توسط دانشگاه علوم پزشکی یا بهزیستی به مراکز درمانی هدایت می‌شود و به همین منوال مسئله مدیریت می‌شود. اینکه چرخه مذکور کجا گیر می‌کرد معمولا در مورد نبود فضای کافی در مراکز ماده 16 بود که به این منظور شهرداری ساختمان 3 طبقه خیلی ویژه‌ای را برای سیستم غربالگری ساخت تا مسئله حل شد؛ اما در ادامه آن را در اختیار کل استان قرار دادند. چه بسا که اگر در اختیار شهر بود مشاهده می‌کردید که هیچ معتاد متجاهری در شهر باقی نمی‌ماند چرا که ساختمان یاد شده کامل و با پروتکل‌های ویژه‌ای ساخته شده بود و ساز و کار کاملی در این زمینه داشت.


اما با شرایط موجود ما هر روز دور باطل می‌زنیم به‌این‌ترتیب که افراد را چندین بار دستگیر کرده و آنها دوباره آزاد می‌شوند که علت این کاستی به خاطر خلأهای قانونی و مشکلات موجود است یعنی در برخی بخش‌ها ضعف ارگانی وجود داشته و جاهایی هم ضعف‌های قانونی مانع از رفع کامل مشکل و تخلفات است. معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان در ادامه از ایجاد سامانه‌ای برای ثبت‌نام تقاضای راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی، داربست و بنر برای تبلیغات مراسم مذهبی خبر داد و گفت: ۳۰۰ نقطه در شهر مکان‌یابی و در سایت مربوطه ارائه شده تا متقاضیان بتوانند از این طریق برای دریافت مجوز اقدام کنند. بقایی با بیان اینکه شهرداری با موجی از تقاضا در خصوص ایستگاه‌های صلواتی، داربست و بنر برای تبلیغ مراسم مذهبی مواجه است، از ایجاد سامانه‌ای برای ثبت‌نام در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: قبل از راه‌اندازی این سامانه ۳۰۰ نقطه در شهر مکان‌یابی و در سایت مربوطه ارائه شده تا متقاضیان بتوانند از این طریق برای دریافت مجوز اقدام کنند.


عدم تمایل دست‌فروشان به حضور در بازارهای روز
او در خصوص بازارهای روز که در نقاط مختلف شهر به خدمت‌رسانی می‌پردازند هم گفت: در حال حاضر بازار بعثت روزهای جمعه و دوشنبه در اختیار کسبه و دست‌فروشان قرار می‌گیرد و البته دست‌فروشانی که نیروهای رفع تخلفات شهری با آن‌ها برخورد می‌کنند به این روزبازارها نمی‌آیند، زیرا شغل آن‌ها دست‌فروشی نیست. معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به احداث بازار گل‌وگیاه ارغوان توسط سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: بخشی از این بازار به فعالیت مشاغل خانگی اختصاص یافته است و تلاش می‌کنیم در زمینه توسعه مشاغل خانگی فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم. او خاطرنشان کرد: صاحبان محصولات دانش‌بنیان می‌توانند این محصولات را در فروشگاه‌های کوثر به فروش برسانند. بقایی در ادامه توضیحاتی را در خصوص ضرورت رسیدگی به وضعیت دست‌فروشان متخلف و ساماندهی آنها بیان کرد و گفت: شهرداری اصفهان در مقایسه با دیگر شهرها تاکنون رفتار ناشایستی با دست‌فروشان نداشته است و با اینکه نفس کار قهری است و مسئولان ناگزیر به برقراری قانون هستند، اما برخورد بد و ناشایستی در پیش نمی‌گیرند.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان در خصوص نگهداری معتادان نیز توضیح داد: ساختمان 3 طبقه‌ای برای این افراد در نظر گرفته شد ولی به جای اینکه در اختیار شهر باشد در اختیار استان قرار گرفت و به همین دلیل مشکل شهر درباره حضور افراد معتاد و بیمار برطرف نشد.
او ادامه داد: رفع سد معبر برخی صنوف که مزاحمت ایجاد کرده‌اند، طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری انجام می‌شود، زیرا بعضی شغل‌ها نباید در محدوده شهر باشد و برخی دیگر تزاحم دارند که باید آن‌ها را ساماندهی کرد.


اعلام بی‌سیمی پیام‌های ضروری ۱۳۷ به خدمات شهری
بقایی با بیان اینکه یکی از واحدهای اداره هماهنگی و کنترل عملیات معاونت خدمات شهری واحد اپراتور بی‌سیم است، گفت: همه پیام‌های اعلامی چه از طریق ۱۳۷ و چه از طریق مدیران، سطح‌بندی و در 3 سطح زرد، نارنجی و قرمز دسته‌بندی می‌شود، سپس پیام موردنظر توسط اپراتور به مسئول مربوطه یا مدیر منطقه اطلاع‌رسانی می‌شود تا ضمن پاسخگویی به‌موقع، از بحران‌های بعدی جلوگیری شود.
او بخش دیگری از فعالیت این اداره را مربوط به ناظران بازخورد دانست و ادامه داد: تعدادی از نیروهای اداره هماهنگی و کنترل عملیات در مناطق پانزده‌گانه نظارت ویژه‌ای بر تمام واحدهای خدمات شهری داشته و ضمن اعلام موارد ضروری، بر روی پیام‌های فوری اعلام شده از طریق ۱۳۷ نظارت ویژه دارند و صحت و سرعت انجام موارد را اعلام می‌کنند.
او تأکید کرد: این ناظران از طریق بازدیدهایی در سطح مناطق وضعیت کلی مناطق از نظر نظافت، جمع‌آوری پسماند، فضای سبز، سرویس‌های بهداشتی، وضعیت سد معبر، مصالح ساختمانی در معابر، کنترل وضعیت تابلوهای ترافیکی و غیرترافیکی، موارد و نواقص عمران و ترافیک را بررسی می‌کنند تا از طریق مکاتبه با مناطق پیگیری‌های لازم انجام شود.


شناسایی سامانمند نقاط تخلفات شهری از طریق سیستم ماهواره‌ای
مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه در دوران مدیریت اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری اقدامات شاخصی در خصوص هوشمندسازی به وقوع پیوسته، اظهار کرد: نخستین اقدام پیاده‌سازی سامانه جامع تخلفات شهری در مناطق پانزده‌گانه و ناژوان بود که جامع‌ترین برنامه مدیریتی شهری در حوزه تخلفات است. ابوطالبی با اعلام اینکه تمامی خدمات در این اداره در این سامانه بارگذاری شده است، افزود: این سامانه سال گذشته در منطقه ۵ به صورت پایلوت آغاز به کار کرد. همچنین تمام مشکلات سامانه برطرف و فعالیت‌های موردنیاز در آن بارگذاری شد.او رصد نقاط دارای فعالیت غیرمجاز ساختمانی از طریق ماهواره را اقدام دیگر این اداره دانست و گفت: با استفاده از این سامانه و بر اساس اطلاعاتی که از ماهواره دریافت می‌شود، می‌توان ضمن پایش ساخت‌وسازها، تغییراتی که روی اراضی اتفاق می‌افتد را رصد کرد و پس از استخراج اطلاعات مربوط به هرگونه تجاوز و تعدی به حریم اراضی ملی و دولتی، برای پیشگیری اقدام کرد. به گفته او، از طریق این ماهواره نقاط دارای تخلفات ساختمانی شناسایی و صحت‌سنجی شده و در اسرع وقت نسبت به رفع تخلف اقدام می‌شود. مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه پیاده‌سازی سامانه صدور مجوز الکترونیکی برگزاری مراسم ملی و مذهبی در شهر یکی دیگر از اقدامات انجام شده است، گفت: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به پیاده‌سازی سامانه صدور مجوز الکترونیکی تابلوی صنفی در مناطق پانزده‌گانه و ناژوان، آموزش کارکنان در راستای تکریم ارباب‌رجوع و بالا بردن اطلاعات موردنیاز برای پیشبرد اهداف مجموعه، آموزش دفاع شخصی در جهت ورزیدگی و نشاط فردی، آموزش ضوابط شهرسازی مرتبط با تخلفات ساختمانی، آموزش سامانه جامع تخلفات شهری برای هوشمندی فرآیند کاری، آموزش حقوق شهروندی با موضوع قوانین مرتبط با شهرداری‌ها، آموزش سامانه مدیریت ناوگان حمل‌ونقل خودرویی و آموزش نحوه برخورد و ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر اشاره کرد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار