بازی هوشمندانه در زمین رقابت‌های نابرابر

 یکی از تفاوت‌های بزرگ کودکان دو دهه اخیر با دهه‌های گذشته که به‌دفعات در موارد مختلفی مقایسه شده است را می‌توان در انتخاب لوازم‌التحریر مشاهده کرد و به نکته‌ای مهم رسید.

 بازی هوشمندانه در زمین رقابت‌های نابرابر

اصفهان امروز - مینا عباسپور

یکی از تفاوت‌های بزرگ کودکان دو دهه اخیر با دهه‌های گذشته که به‌دفعات در موارد مختلفی مقایسه شده است را می‌توان در انتخاب لوازم‌التحریر مشاهده کرد و به نکته‌ای مهم رسید. در مقایسه میان بسته لوازم‌التحریر دهه‌های قبل که با دفترهای 40، 60، 80 و در نهایت صد برگی که در کنار یک دفتر دو خط برای زبان انگلیسی یا دفتر نقاشی و با چند متر پلاستیک جلد کتاب و دفتر و دو مداد و خودکار و یک پاک‌کن و تراش و یک جعبه مداد رنگی 6 یا 12 تایی با یک قیچی و نوارچسب سر و ته آن به هم می‌رسید با پک‌های لوازم‌التحریر لوکس و متنوع امروزی که مانند هر کالای مصرفی دیگری در میان قشر کودکان و نوجوانان به چشم رقابت نگاه شده و توقع زیادی از سوی فرزندان نسبت به والدین ایجاد می‌کند، فاصله بزرگی وجود دارد از جنس تلاش برای رفع نیاز تا تقلا برای تأمین تقاضا. این راهی است که همان کودکانی دیروزی و قانعی طی می‌کنند که اکنون والدین امروزی شده‌اند و در زیر بار سنگین فشارهای اقتصادی باید توقعات فرزندانشان را برآورده کنند. در چنین مسیری باید به چند نکته توجه داشت؛ نخست اینکه بسیاری از پدر و مادرها همواره برای تأمین نیاز فرزندان خود تلاش دارند خواسته‌های ناکام دوران کودکی خود را برآورده کنند.از سوی دیگر میان دانش‌آموزان و در جمع همسالانشان رقابتی بی‌رحمانه به وجود آمده که برای نشان دادن برتری خود معمولا تقاضاهای زیاد از حد و غیرضروری از والدین دارند. همچنین نحوه بیان، ابراز و تأمین نیاز کودکان امروزی نسبت به قبل است تفاوت دارد و با جدیت تلاش می‌کنند تا به هر قیمت ممکن خواسته خود را اجابت کنند؛ اما مسائل زیادی بر این رفتار والد و فرزندی و حتی بزرگ‌تر از آن، بر چرخاندن چرخ زندگی تأثیر دارد که از گذشته تا امروز همواره نقش مهمی ایفا کرده است و آن‌هم وضعیت اقتصادی والدین است. این مسئله همیشه تأثیر مستقیمی بر خانواده‌ها داشته است و مبحث تورم چه به کمی گذشته و چه به زیادی امروز، همواره مطرح بوده است؛ اما اکنون مسائل دیگری همچون تغییر شیوه زندگی مردم و پوست‌اندازی جامعه در مسائل اجتماعی و فرهنگی به اقتصاد خانواده‌ها پیوند خورده و چگونگی برخورد و مواجهه خانواده‌های مختلف با درآمدهای متفاوت و نیازهای متنوع به وجود آورده است. شاید در دهه‌های قبلی بار سنگین تأمین نیازهای اقتصادی در مسیر تأمین نیازهای تحصیلی فرزندان غالبا متعدد تنها بر دوش پدر خانواده بود و همچنان سخن از تورم و سختی گذران زندگی مطرح بود و امروز نیز دو والد شاغل با وضعیت معمولا تک‌فرزندی نیز از تورم و مشکلات و موانع تأمین نیازهای تحصیلی سخن می‌گویند؛ اما با در کنار هم قرار دادن مؤلفه‌های مختلفی که بیان شد می‌توان دریافت که تفاوت بین این اعتراض به مشکلات اقتصادی با آن یکی، از زمین تا آسمان است.
در این مسیر با به وجود آمدن پدیده‌های پیش‌بینی‌نشده همچون شیوع یک بیماری فراگیر غیرقابلی پیش‌بینی، ارتقای سطح زندگی مردم و حرکت از شیوه‌های سنتی زندگی به سوی مدرن، ارتقای زیرساخت‌های زندگی جوامع امروزی متناسب با نیازهای متفاوتی که دارند و ده‌ها پدیده جدیدی که با طی شدن مسیر زندگی همراه است، تنها آنانی موفق خواهند بود که هم توانایی ماهی گرفتن از آب آلوده کرونایی را داشته باشند و هم به آنالیز نیازهای آینده برگرفته از وضعیت موجود توانمند باشند.

ارسال نظر