زنگ خطر افت رتبه علمی دانشگاههای اصفهان به صدا درآمد
دانشگاههای اصفهان، همیشه سرآمد دانشگاههای کشور و از جمله دانشگاههای برتر در رتبههای علمی جهان بودند اما آنچه از رتبهبندیهای جدید جهانی مشخص است نهتنها رتبه علمی دانشگاههای استان اصفهان که بهطورکلی رتبه علمی اکثر دانشگاههای کشور با افت قابلتوجهی روبهرو شده است.
دانشگاههای اصفهان، همیشه سرآمد دانشگاههای کشور و از جمله دانشگاههای برتر در رتبههای علمی جهان بودند اما آنچه از رتبهبندیهای جدید جهانی مشخص است نهتنها رتبه علمی دانشگاههای استان اصفهان که بهطورکلی رتبه علمی اکثر دانشگاههای کشور با افت قابلتوجهی روبهرو شده است. بهتازگی رتبهبندی شانگهای منتشر شده است. این نظام رتبهبندی بهعنوان پیشگام رتبهبندی دانشگاههای جهانی شناخته شده است؛ امسال بیش از ۲۵۰۰ مؤسسه مورد بررسی قرار گرفتند و ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان منتشر شدند که دانشگاه هاروارد برای بیست و دومین سال در صدر فهرست رتبهبندی قرار گرفت و پس از آن استنفورد و امآیتی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند، در میان دانشگاههای آسیایی، دانشگاه شینهوا (رتبه ۲۲) جایگاه خود را حفظ کرده و بار دیگر جایگاه خود را بهعنوان بهترین در آسیا تضمین کرده است. در رتبهبندی امسال، تعداد دانشگاههای ایرانی از ۱۰ دانشگاه سال ۲۰۲۳ به تعداد ۹ دانشگاه کاهشیافته است، این تعداد در رتبهبندی ۲۰۲۲ تعداد ۱۱ دانشگاه بود و نکته تأسفبار این است که همچنان خبری از دانشگاههای استان اصفهان در این رتبهبندی نیست. در دیگر رتبهبندیهای دانشگاههای جهان نیز وضعیت دانشگاههای استان اصفهان نامطلوب است و نسبت به گذشته یا ثابت مانده و یا دچار افت شده است. درباره افت علمی دانشگاههای اصفهان دلایل بسیاری وجود دارد اما بی شک متهم اول این کاهش کیفیت و در نتیجه پایین آمدن در ردههای علمی، کمبود اعتبار است. کمبود اعتباری که به کاهش فعالیتهای پژوهشی و علمی دانشگاهها منجر شده و دانشگاههایی که روزگاری محل پژوهش بوده را با مشکلات مالی درگیر کرده است. بودجه دانشگاههای اصفهان صرف فعالیتهای روزمره همانند حقوق، دستمزد، خوابگاه و غذا و باتوجهبه افزایش مخارج و تورم اقتصادی منابع مالی کمتری به پژوهش و ارتقای سطح علمی دانشگاهها میرسد.
دانشگاههای اصفهان ظرفیت های بسیاری در حوزه پژوهش و توسعه علم و فناوری دارند که شرکت های دانش بنیان و فناور به خصوص شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نقش پرررنگی درتوسعه آن ایفا می کنند اما این شهرک های علمی و شرکت های دانش بنیان تنها بخشی از ظرفیت ها و توانایی های دانشگاههای استان را حمایت و تامین می کنند و همان طور که رئیس جمهور پزشکیان در دومین گفتگوی خبری خود اعلام کرد ؛ کل اعتباری که به دانشگاههای کشور داده می شود حدود ۲ میلیارد دلار است، درصورتیکه امارات فقط ۶ میلیارد دلار صرف سرمایهگذاری در حوزه هوش مصنوعی کرده است، همین موضوع سبب شده تا دانشگاههای کشورهای همسایه که بعضا قدمت کشورشان به اندازه قدیمی ترین دانشگاههای اصفهان نیست بتوانند در رتبهبندی علمی گام به گام بالا بیایند و ارتقا پیدا کنند در حالی که دانشگاههای کشورمان که به لحاظ علمی شایستگی حضور در سطوح بالاتری از رتبههای علمی را دارند با مشکلات مالی و رنج مهاجرت اساتید و دانشجویان نخبه شان هر روز با افت درجه و رتبه علمی نه تنها در میان دانشگاههای جهان که در میان دانشگاههای منطقه روبه رو شوند و به نظر می رسد زنگ خطر افت کیفی دانشگاههای اصفهان به صدا درآمده است؛ زنگ خطری که اگر مسئولین و تصمیم گیران به آن توجه نکنند به خارج شدن این دانشگاه ها از فهرست های رتبهبندی جهانی و کاهش اعتبار علمی کشور می شود.