خارشتر دشمن ایدز است

مریم اصفهانی، دانشجوی ارشد گیاهان دارویی و عضو گروه علمی بازار گیاهان دارویی درباره یکی از گیاهان دارویی مفید و خواص آن چنین می‌گوید: خارشتر گیاهی است که نام دیگر آن علف ترنجبین و میوه آن را ترنجبین(ترانگبین) می‌نامند که به معنی عسل تر است.

مریم اصفهانی، دانشجوی ارشد گیاهان دارویی و عضو گروه علمی بازار گیاهان دارویی درباره یکی از گیاهان دارویی مفید و خواص آن چنین می‌گوید: خارشتر گیاهی است که نام دیگر آن علف ترنجبین و میوه آن را ترنجبین(ترانگبین) می‌نامند که به معنی عسل تر است. بخش دارویی قابل استفاده ترنجبین گیاه و قسمت‌های هوایی گیاه است.طبیعت خارشتر خیلی گرم‌ و خشک است‌، خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و به‌ عنوان مدر و مسهل از آن استفاده می‌شود. همچنین، جوشانده آن معرق است و مالیدن روغن برگ‌های آن برای روماتیسم مفید است.

گل‌های آن نیز برای التیام بواسیر موثر است. مواد موجود در ریشه خارشتر در تقویت سیستم دفاعی بدن موثر واقع می‌شود بنابراین گزینه مناسبی برای درمان و مهار بیماری ایدز به ‌شمار می‌رود. در درمان بیماری صرع و بی‌خوابی که ناشی از ضعف اعصاب است، نیز مفید است.عرق خارشتر هم برای لاغری‌، دفع سنگ کلیه، درمان اسهال موثر است و برای تصفیه کردن خون و تقویت دستگاه هاضمه و معده از عرق خارشتر و دم کرده گیاه می‌توان استفاده کرد. جالب اســــت بدانید مصرف نوشــــیدنی‌های گازدار و آب میوه‌های غیرطبیعی حاوی بی‌‌کربنات بسیار مضر است که خارشتر این ترکیب را خنثی و از تشکیل رسوبات جلوگیری می‌کند.ترنجبین، درحقیقت ماده‌ای قندی است که مقدار زیادی ساکارز طبیعی دارد؛ به‌ همین علت طعمی شیرین داشته و به ‌عنوان طعم‌دهنده و شیرین‌کننده در صنایع داروسازی کاربرد دارد.

سابقا در خراسان و یزد به‌صورت سنتی از آن قند تهیه می‌کردند و هم‌ اکنون نیز در صنعت ساخت گز مصرف می‌شود.در طب سنتی هم بسیار رایج است و طبع آن کمی گرم و تر است و به عنوان ملین، ‌مسهل صفرا، تب‌بر، خنکی، رافع سرفه‌، رافع زردی، برطرف‌‌کننده یبوست، برطرف‌کننده درد سینه و رافع عطش و تب‌های گرم کاربرد دارد. مصرف ترنجبین با آب پنیر برای اخراج اخلاط سوخته، با ماءالشعیر برای دفع اخلاط گرم، مخلوط با کره گوسفندی برای بازکردن مجاری ادراری‌ و با آب زیره برای رفع صدای شکم ‌که با تب خفیف توأم باشد، مفید است.

بهترین موقع برای بهره‌گیری از خواص درمانی ترنجبین، خوردن آن ناشتا در صبح‌ها بسته به سن بیمار، از۱۰ تا ۳۵ گرم است.خارشتر به دلیل اثر ملینی ممکن است جذب داروها را کاهش دهد. بنابراین بهتر است حداقل با دو ساعت فاصله با داروهای دیگر مصرف شود. مصرف در دوران بارداری و شیر‌دهی توصیه نمی‌شود. بهتر است از گیاه یا ترنجبینی که احتمال آلودگی به خاک دارد، استفاده نشود.بیماران مبتلا به حصبـــه، اســـهال خونی، بواسیر، خون‌ادراری و آبله نباید از ترنجبین استفاده کنند. ترنجبین، مضر طحال است و برای اشخاص گرم‌مزاج، مناسب نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار