همه ذی‌نفعان ورود کنند

اولویت مترو بهارستان برای مدیریت استان

نشست بررسی مشکلات شهرهای جدید استان اصفهان با حضور معاون وزیر، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، استاندار اصفهان، مدیران عامل شهرهای جدید استان و مسئولان دستگاه‌های دیگر برگزار شد.

اولویت مترو بهارستان برای مدیریت استان

نشست بررسی مشکلات شهرهای جدید استان اصفهان با حضور معاون وزیر، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، استاندار اصفهان، مدیران عامل شهرهای جدید استان و مسئولان دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

در این نشست چالش‌های موجود در شهرهای بهارستان، مجلسی و فولادشهر در موضوعات مسکن، زیرساخت‌ها و همچنین قطار شهری بهارستان - اصفهان بررسی و راه‌هایی برای حل مسائل، اجرا و اتمام برخی از پروژه‌ها در شهرهای جدید استان مطرح شد.

 شهرام ملکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این نشست گفت: از آنچه که سهمیه ابلاغی استان اصفهان برای تحویل مسکن در حوزه شهری وجود دارد، حدود 30 هزار واحد در شهرهای جدید است. ۲۱ هزار واحد آن در حال حاضر با همکاری بانک‌ها و با قرارداد سهم‌الشرکه در حال انجام است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۹ هزار واحد از مسکن‌هایی که در شهرهای جدید باید تحویل شود فاقد قرارداد سهم‌الشرکه است که تکمیل آن نیاز به منابع بیشتری دارد، افزود: در این شهرها پروژه‌هایی در حال اجراست که تنها با منابع مردمی که نزد بانک‌ها به ودیعه گذاشته شده اجرا می‌شود. تعاملات بین دستگاه‌ها و سیستم بانکی به نحوی است که ادامه روند این پروژه‌ها را با مشکل روبرو کرده است. اجرای پروژه‌ها تا حدود ۶۰ درصد با همین منابع در اختیار پیشرفت خواهد رفت؛ اما پس از آن باید به منابع بانکی متصل شود تا قادر به اتمام پروژه باشیم. اگر این کار صورت نگیرد به‌خاطر عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران به فسخ قرارداد و تعویق در اجرای پروژه خواهد انجامید.

photo15700053250

 شهرام ملکی ادامه داد: اگر امروز یک چالش در استان و کشور داریم در صورت عدم اجرای تعهداتمان در حوزه مسکن بخصوص در شهرهای جدید با چالش‌های بیشتری روبرو خواهیم شد. انتظار می‌رود که باتدبیر مدیریت استان و همکاری سیستم بانکی در اصفهان یک توجه ویژه‌ای برای برقراری سهم‌الشرکه و تکمیل این پروژه‌ها صورت گیرد.

 مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه در نشستی که با عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی داشتیم قرار شد تا با اولویت واحدهای مسکن در شهرهای جدید تسهیلاتی از سوی چند بانک اختصاص پیدا کند. در حال حاضر هم از میان این ۹ هزار واحد در حدود ۴ هزار واحد معرفی به شعبه آنها انجام شده و انتظار می‌رود که مابقی واحدها نیز با تمهیداتی که در بانک مسکن دیده شده، تکمیل شود.

 هزینه تأخیر اجرای پروژه‌های مسکن بر دوش مردم است

 او خاطرنشان کرد: هزینه تأخیر در اجرای پروژه بر دوش مردم قرار خواهد گرفت و یک‌واحدی که در حدود ۱ میلیارد تومان باید هزینه تمام‌شده‌اش باشد به‌خاطر تعویق در اجرای آن به ۱ میلیارد و پانصد میلیون تومان می‌رسد و این ما به تفاوت را مردم پرداخت می‌کنند که سبب ایجاد نارضایتی در آنها خواهد شد.

 ملکی ادامه داد: در اینجا باید بگوییم دو مورد جزو اولویت‌ها در این بخش است که باید در نظر بگیریم؛ یکی تسریع در پرداخت کارکرد توسط بانک‌های عامل در پروژه‌هاست و دیگری تنظیم قرارداد سهم‌الشرکه‌ای که بانک‌ها می‌توانند در اجرای پروژه‌ها کمک کنند. به جز بانک مسکن که با یک ناترازی عمده‌ای روبروست، سایر بانک‌هایی که در سال‌های گذشته در بخش مسکن تسهیلات کمتری پرداخت کردند امروز پذیرفته‌اند تا در پروژه‌های مسکن در شهرهای جدید همراهی بیشتری داشته باشند.

 ۱۹۰۰ واحد در شهرهای جدید استان آماده بهره‌برداری است

 او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱ هزار و ۱۹۶ واحد در فولادشهر، ۴۰۰ واحد در بهارستان و ۳۴۰ واحد نیز در شهر مجلسی و در مجموع ۱۹۰۰ واحد آماده بهره‌برداری است ادامه داد: این واحدها با مشکل خدمات آب و فاضلاب، گاز و برق مواجه هستند که باید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف سهم خود را برای اجرای این خدمات به واحدهای مذکور انجام دهند تا واحدها آماده تحویل شود. طبق قانون و مصوبه شورای‌عالی مسکن یک‌سوم از اجرای این خدمات بر عهده وزارت راه و شهرسازی است که باید از منبع صندوق ملی مسکن پرداخت شود. مابقی هم توسط استان و سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت نیرو باید پرداخت گردد. وزارت نیرو که هم توان فنی و اجرایی دارد با تمام توان باید به میدان بیاید.

 مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در شهرهای جدید اصفهان موضوع خدمات روبنایی با تأکید بیشتری روبرو است. در قالب بودجه ۱۴۰۳ کارهایی در قالب ساخت مدرسه، مسجد، سالن ورزشی و مراکز بهداشتی آغاز شده است. امیدواریم بودجه بیشتری به این بخش اختصاص داده شود تا بتوانیم بخشی از پروژه‌های خدماتی موردنیاز در این حوزه را اجرا کنیم.

photo15700051617

 ذی‌نفعان به پروژه مترو بهارستان ورود کنند

 شهرام ملکی افزود: پروژه مترو بهارستان یک پروژه با اخذ موافقت‌نامه در پیوست قانون بودجه است که با استفاده از ظرفیت اعتبارهای تملک دارایی و منابع داخلی شرکت عمران بهارستان بایستی تأمین اعتبار و اجرا شود. در حال حاضر حدود ۱۴ کیلومتر طول خط این پروژه است که پیمانکار در آن در حال کار است.

 ملکی با اشاره به اینکه برای اجرای این پروژه در حدود ۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و تاکنون حدود ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است خاطرنشان کرد: برای ادامه کار نیاز به اعتباری بالغ بر ۴ همت وجود دارد. برای اینکه پروژه سرعت بیشتری بگیرد باید ذی‌نفعان را در آن دخیل کنیم. زمانی که به یک پروژه‌ای اعتبار تخصیص داده نشده، نمی‌توان انتظار مدیریت و پیشرفت آن را داشت؛ لذا در اینجا باید استانداری، مجموعه شهرهای جدید و شهرداری اصفهان و بخش خصوصی همچون مجموعه سیتی‌سنتر و صنایع به این پروژه بپیوندند. این کار یک هم‌افزایی و کار تیمی می‌طلبد تا به سرانجام برسد.

 اهمیت ویژه مترو بهارستان برای مدیریت استان

 مهدی جمالی‌نژاد، استاندار اصفهان گفت: در دولت سیزدهم جلسات شورای‌عالی مسکن را به‌صورت ماهیانه داشتیم. در جلسه‌ای هم که در روزهای گذشته با رئیس‌جمهور داشتیم بحث نهضت ملی مسکن را مطرح کردم و یادآور شدم در این موضوع که در سال چهارم قرار دارد خبرهای خوبی نسبت به آنچه که تعهد دادیم و واگذاری‌هایی که انجام شده به ما نمی‌رسد.

 استاندار اصفهان افزود: خواهشی که وجود دارد این است که جلسات شورای‌عالی مسکن به‌صورت مداوم برگزار شود و در جلسات با وزیر راه و شهرسازی موضوع مسکن ملی پیگیری شود.

 جمالی‌نژاد با بیان اینکه موضوع شهر بهارستان با شهرهای جدید دیگر اصفهان، فولادشهر و مجلسی متفاوت است، خاطرنشان کرد: بهارستان در نزدیکی شهر اصفهان و نقش سرریز درخواست‌های نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در اصفهان را دارد. به جز بحث نهضت ملی مسکن در این شهر، موضوع قطار شهری آن نیز برای مدیریت استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در سال‌هایی که شهردار اصفهان بودم حتی برای اتمام پروژه زمان‌بندی‌شده بود و قرار بر این بود تا از طریق اوراق مشارکت این پروژه تکمیل شود. اما متأسفانه در سال‌های بعد اجرای این پروژه به‌کندی انجام شد.

photo15700052744

 او با اشاره به اینکه بنده پای اتمام این پروژه خواهم ایستاد گفت: چند پیشنهاد برای اجرایی‌شدن آن وجود دارد. در درجه اول باید در موضوع اوراق مشارکت ورود جدی داشته باشیم. سازمان عمران هم اقدامات لازم را دراین‌خصوص انجام دهد. از آن طرف هم شهرداری اصفهان به این پروژه نگاه ویژه‌ای داشته باشد. در حال حاضر در شهر اصفهان باید روی دو محور کار جدی کرد. یکی محور تشریفات و دیگری محور بهارستان است که برای شهر اصفهان بسیار مهم است. لازم است داخل حریم برای شهرداری اصفهان یک ظرفیتی برای تولید ثروت ایجاد کنیم و مقداری هم خارج از محدوده با طرح تفصیلی که دیده می‌شود تا به درآمد شهرداری اصفهان کمک کند. زمانی که شهرداری بداند که این درآمد را از این منابع خواهد داشت آن زمان در اجرای پروژه کمک بیشتری خواهد کرد.

 استاندار اصفهان افزود: بهارستان با اوراق مشارکت کار را جلو ببرد. برای شهرداری اصفهان یک طرح توجیهی که درآمدزا باشد دیده شود. ۱۰۰ هکتار هم ببینیم چقدر معارض ندارد تا بتوانیم روی آن اقدامات لازم را انجام دهیم. در دولت گذشته مصوبه‌ای در شورای‌عالی مسکن داشتیم که درصدی از کلیه مولدسازی‌ها به بحث زیرساخت‌ها در نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کند که در صورت اجرای آن می‌توان به پیشبرد پروژه‌ها در استان کمک کرد.

 خط قطار شهری بهارستان - اصفهان در اولویت شهرداری اصفهان نیست

 علیرضا قاری‌قرآن، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در بهارستان و خطی که منتهی می‌شود به خط یک اصفهان این بحث وجود داشته و دارد که بخشی که خط را کامل می‌کند شهرداری اصفهان ورود کند و آن را تکمیل کند، ولی با نگاه و امکانات موجود و اینکه امروز این خط در اولویت شهرداری اصفهان قرار ندارد این پروژه به جایی نخواهد رسید. یک زمین ۱۰۰ هکتاری و ۹۱ هکتاری در خود بهارستان پیش‌بینی‌شده تا به‌عنوان پشتوانه این پروژه در نظر گرفته شود و به منابع در بحث مترو اختصاص یابد. باید کار به همین طریق جلو برود و پروژه با مدیریت شهرهای جدید به اتمام برسد.

photo15700054302

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: دو ایستگاه در مسیر وجود دارد که یکی مقابل سیتی‌سنتر و یا سپاهان شهر است که در صورت همکاری شهرداری اصفهان می‌تواند مترو خط یک را به مترو بهارستان متصل کند و ایستگاه سپاهان شهر نیز راه‌اندازی خواهد شد. از سوی دیگر سیتی‌سنتر هم اگر بخواهد از مواهب مترو استفاده کند باید در این کار سرمایه‌گذاری و مشارکت کند؛ در غیر این صورت مردم بهارستان با این خط مترو تنها به ورودی شهر اصفهان خواهند رسید. این پروژه تکلیفش مشخص است و وصل کردن آن به بخش‌های دیگر جز اینکه کار را معطل می‌کند هیچ نتیجه‌ای دیگر نخواهد داشت.

 قاری‌قرآن به موضوع لوله گاز بهارستان نیز اشاره کرد و گفت: بحث لوله گاز نیز تقریباً شبیه به موضوع قطار شهری است که البته قضیه آن به شورای حل اختلاف تهران کشیده شده است و دستگاه‌ها باید به آن ورود پیدا کنند. این خط از زمان قبل بوده و توافقاتی دررابطه‌با آن صورت‌گرفته بود و بعد طرح تفصیلی اصفهان ابلاغ شد؛ اما در تغییرات بعدی کار به سمت‌وسوی بازرسی و دستگاه‌های نظارتی از داخل شکل گرفت. بعد از شش سال واحدی که باید حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون تومان تمام شود امروز باید دو میلیارد تومان برای مردم هزینه کنیم. حالا اگر برای خط لوله گاز در داخل شهرهای جدید توافق شود با مجموعه شرکت گاز، باید جلو رود در غیر این صورت شورای حل اختلاف تهران و دستگاه‌ها به این موضوع ورود پیدا خواهند کرد.

 او خاطرنشان کرد: در بحث مسکن نیز به‌ویژه در شهرهای بهارستان و فولادشهر مباحثی مطرح است که بخش عمده آن مربوط به مباحث زیربنایی و خدماتی است. پروژه‌هایی در این حوزه‌ها در دست اجراست منتها تکلیف دستگاه‌ها در این بخش باید مشخص شود. قرار است آب شرب نزدیک به 30 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید از سامانه دوم تغذیه شود که این سامانه در محدوده نجف‌آباد است و از آنجا خط انتقالی به فولادشهر و بهارستان و مجلسی باید کشیده شود؛ این را وزارتخانه یا هر مجموعه دیگر باید تقبل و تعیین تکلیف کند. همین بحث را تا حدودی روی برق داریم. برای هر دو برآوردهایی انجام شده و به‌هرحال در بهارستان و فولادشهر در این دوره دو سه‌ساله پیش رو به‌راحتی می‌توانیم حدود 30 هزار واحد مسکونی را خدمات دهیم.

 

 

ارسال نظر