عزم جزم اصفهان برای ارتقای فرهنگ موتورسواری

موتورسیکلت وسیله حمل‌ونقلی آسان برای رفت‌وآمد در شهرهای بزرگ است که در استان اصفهان نیز با اقبال بسیار زیادی روبه‌رو است از طرفی سهولت در رفت‌وآمد و از طرف دیگر ارزان‌تر بودن نسبت به خودروی شخصی سبب شده تا قشر زیادی از مردم برای تردد از این وسیله نقلیه استفاده کنند. اما همین وسیله نقلیه به‌ظاهر خوش تردد می‌تواند به قیمت جان موتورسوار تمام شود

عزم جزم اصفهان برای ارتقای فرهنگ موتورسواری

موتورسیکلت وسیله حمل‌ونقلی آسان برای رفت‌وآمد در شهرهای بزرگ است که در استان اصفهان نیز با اقبال بسیار زیادی روبه‌رو است از طرفی سهولت در رفت‌وآمد و از طرف دیگر ارزان‌تر بودن نسبت به خودروی شخصی سبب شده تا قشر زیادی از مردم برای تردد از این وسیله نقلیه استفاده کنند. اما همین وسیله نقلیه به‌ظاهر خوش تردد می‌تواند به قیمت جان موتورسوار تمام شود و ازآن‌رو که موتورسواران کمی به قوانین راهنمایی‌ورانندگی پایبند هستند خطرات تصادف‌های منجر به فوت و یا قطع عضو برای این قشر از جامعه بیشتر است. آمار تصادف‌های موتورسواران نشان می‌دهد که این وسیله نقلیه ارابه مرگی است که در شهر رها شده و روزبه‌روز به تعداد آن افزوده می‌شود. استان اصفهان به‌ویژه کلان‌شهر اصفهان، نجف‌آباد و خمینی‌شهر بیشترین میزان موتورسوار را دارد که متأسفانه ذره‌ای به قوانین راهنمایی‌ورانندگی و امنیت خود و دیگران پایبند نیستند. نداشتن کلاه ایمنی، ردشدن از چراغ‌قرمز، عبور از پیاده‌راه‌ها، سبقت و سرعت غیرمجاز، تردد در بزرگراه‌ها و سوارکردن سرنشینان زیاد ترک موتور از مهم‌ترین تخلفات رانندگی موتورسواران است. نظارت قانونی بر موتورسواران آن طور که انتظار می‌رود نیست و قوانین که باید بازدارنده باشد بیشتر جنبه شوخی پیدا کرده است که اگر جدی‌تر و سخت‌تر اجرا می‌شد این میزان موتورسوار متخلف در شهرها جولان نمی‌دادند. طرح گواهی‌نامه یک‌روزه موتور از بحث‌برانگیزترین اقداماتی است که توسط پلیس ترافیک شهری راهور فراجا اجرا می‌شود و در شرایطی که حداقل نیمی از موتورسواران به حداقل قوانین پایبند نیستند اما پلیس نیز با این اقدام راه را برای آموزش و سخت‌گیری بر روی خود بسته است.

از طرف دیگر فرهنگ‌سازی نیز جای کار دارد و باید بیشتر به آن پرداخت. به‌تازگی  پویش با نام «تجربه‌ای به قیمت زندگی» با محوریت فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح و قانونمند از موتورسیکلت به همت اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، پلیس راهور استان و باشگاه فرهنگی و ورزشی فولاد مبارکه سپاهان اصفهان و با اجرا و طراحی استودیو «اصفان» عضوی از گروه رسانه‌ای رویداد پارسی در شهر اصفهان برگزار می‌شود که ارائه محتوای آموزشی و فرهنگی در قالب‌های مختلف هنری از برنامه‌های این پویش است. محتواهای جذاب  بیشتر با تمرکز بر دو مورد شایع در اصفهان از جمله سرعت زیاد موتورسواران و عبورازچراغ‌قرمز در قالب ۲۴۰ تابلوی شهری در سطح شهر اصفهان به نمایش گذاشته شده تا بتواند به ارتقای فرهنگ موتورسواری  و رعایت قوانین در اصفهان کمک کند. این اولین باری است که یک پویش ویژه موتورسواران در سطح شهر و با عزم تمامی دستگاه‌های ذی‌صلاح برگزار می‌شود. تا نشان دهد که فرهنگ‌سازی در کنار نظارت قانونی از اهمیت بسیاری برخوردار است. واکنش‌ها و بازخوردها به این پویش مثبت بوده و چنین اقدامات فرهنگی در آینده به شکل‌های مختلف بازهم تکرار شود چرا که فرهنگ موضوع مهمی است که معمولا در هیاهوی بسیاری از مسائل گم می‌شود هدف این پویش این است که آسیب‌ها و مرگ موتورسواران که اکثرا جوانان هستند کاهش‌یافته و جان‌عزیزی به دلیل عدم رعایت قانون و سهل‌انگاری به خطر نیفتد.

 

ارسال نظر