حیوانات شهرمان ترسناک نیستند

در حالی که بار دیگر روز جهانی مبارزه با هاری سر رسیده است بد نیست بدانیم بیش از ۲۳ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ بدلیل حیوان گزیدگی به مراکز درمان پیشگیری هاری در استان مراجعه کردند که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

حیوانات شهرمان ترسناک نیستند

 

آنچه امروز ممکن است در مواجهه انسان با سگ صاحب دار یا بی سرپرست و یا حیوانات دیگر رخ دهد و ترس بزرگی در دل مردم ایجاد کرده را از سال 2007 میلادی روز 28 سپتامبرمصادف با 6 مهر ( سالرز درگذشت لوئی پاستور ، کاشف واکسن هاری) به نام روز جهانی هاری نامگذاری شد و هدف از نامگذاری این روز ضمن ارج نهادن به خدمات این دانشمند شهیر، افزایش آگاهی و جلب حمایت و مشارکت عمومی و همچنین تعهد و هماهنگی در سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی برای پیشگیری و کنترل و حدف بیمار ی هاری است .  

اما همچنان شاهدیم در سالهای گذشته اگرچه میزان بروز این اتفاق بسیار کاهش یافته است اما همچنان در زمینه افزایش آگاهی عمومی  نیازمند تلاش و فرهنگ سازی است.

مدت هاست برخی مردم شهر نسبت به داشتن حیوان خانگی دیگران یا حیوانات بی سرپرست حاشیه شهرها واکنش نشان داده و از مراجع ذیربط که شهرداری در صدر آن قرار دارد، تقاضا دارند تا اقدامی برای جمع آوری این حیوانات انجام شود.

این در حالی است که جمع آوری یا نگهداری حیواناتی که سرپرست ندارند در کشورهای پیشرفته ساز و کار مشخصی دارد که مطابق میل حیوان دوستان  و مخالفان آن است.

در واقع سگ های بی سرپرست یا گربه ها و دیگر حیوانات اگر در شهر ما و حاشیه آن مشاهده می شوند به دلیل توسعه شهرهای خودمان است که وارد اکوسیستم آنها شده و این مائیم که تغییرات زیادی در نحوه زندگی ایشان ایجاد کرده ایم.بنابراین اکنون از مردم گرفته تا مسئولان ، نسبت به حل این معضل دارای مسئولیتیم.

برخورد با وضعیت تجمع سگ های بی سرپرست در سطح و حاشیه شهر باید سار و کار جامع داشته و به درستی ساماندهی شود. مسأله واکسیناسیون و عقیم سازی این حیوانات بر دوش مسئولان بوده و مردم نیز در طرد یا پذیرش ایشان باید راه درستی را بپیمایند. 

شاید اگر دوست داران حیوانات و حتی آنان که مخالف غذارسانی یا همزیستی با حیوانات هستند دست به دست هم داده و مرکز جامع و کاملی را برا نگهداری و مراقبت از حیوانات ایجاد می کردند وضعیتی بهتری ایجاد می شد چرا که پیش از این نیز شاهد بوده ایم سمن ها و تشکل های مردمی کارهایی کرده اند که مسئولان در انجام آن حتی در ابعاد خیلی کوچک بازمانده اند.

ضمن اینکه باید حضور حیوانات را در کنار زندگی مان بپذیریم و بیاموزیم در مواجهه با معضلات آن کنار بیایم.

از جمله واکسیناسیون هاری که مربوط به حیوان گزیدگی است در مرکز بهداشت ابن سینای اصفهان در 24 ساعت شبانه روز به صورت رایگان انجام شده و خطری برای مردم آسیب دیده به همراه نخواهد داشت و امروز بهانه ای برای آگاه سازی همگان است که حیوانات را جزئی از زندگی متمدن و امروزی خود بدانیم و در سال روزهای مختلف همچون امروز به درستی با آن برخورد کنیم.

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار