اشک های تاریخ شیعه
حسین علیه السلام و واقعه کربلا ن از همه انواع اشک ها بهره می برند و این اشک ها، نه فقط با احساس و عاطفه که با معرفت و حماسه و عرفان عجین هستند.
چشمها یکی از عناصر مهم زیست و شناسایی افراد هستند. یکی از حالت های مهم چشم ها زمانی است که اندوه باعث می شود، اشک از آن جاری شود. این لحظه برای انسان ها در تمامی فرهنگ ها، از ارزش نمادین و فرهنگی خاصی برخوردار است. ارزشی که گاه مساوی با ارزش خود انسان و یا بعد انسانی انسان در نظر گرفته شود. اشک ها، کارهای بزرگی را انجام می دهند و می توانند شور و موجی ایجاد کنند که چون دریاهای طوفانی عمل کنند. اشک های بی صدا خودشان حکایتی دارند حکایتی از مظلومیت مضاعف و ممتد. اشک های با صدا هم برای خودشان روایتی دارند. روایتی از اندوه بزرگ، از سوگی سخت و سنگین. در این میان اشک های شادی و شوق، گونهای دیگر و ناب هستند که گاه به انسان، مقام خوب خودش را یادآور می شوند. مقام مهربانی و شادی اصیل را! مقام ذوق و جوشش از درون را. جالب این است که در روضه اباعبدا... الحسین علیه السلام، همه انواع اشک را می توان دید. اشک های بی صدای تاریخ شیعه، اشک هایی که ناشی از سوز شناخت درونی افراد حاصل شده است و اشک های با صدای عزادارانی که غرق در مصیبت ابرمرد هستی هستند. در این میان گاه اشک های شوق حضور در این عرصه بزرگ هم بر چشمان عاشقان می نشیند و بهجتی بزرگی فرد را در بر می گیرد. همیشه انسانها به خاطرات سوگ ها و ناگواری های مختلف و متفاوت همراه اشک می شود ولی کمتر سوگی است که در تاریخ بماند و صدها سال انسان های بیشماری همراه این جریان اشک بگرند. اشکی که از چشم یک نسل بیرون می آید و در چشم نسل دیگری می نشیند. اما حسین و واقعه کربلا نه تنها از این مزیت برخوردار است که از همه انواع اشک ها بهره می برد و نه فقط با احساس و عاطفه که با معرفت و حماسه و عرفان عجین است. تصویر این یادداشت که در ساعت 14 و 1 دقیقه روز شنبه 16 تیر ماه در میدان خواجوی اصفهان ثبت شده است نگاهی نمادین به اشک ها و حسین علیه السلام دارد و مزین به عبارت یا قتیل العبرات است. تصویری از اشک که شبیه گنبد شده است و گلدسته هایی که مخاطب را به حرم خون خدا می برند.