بازدید از موزه تاریخ شهرداری اصفهان در سبد علاقه‌مندی‌های فرهنگی خانوار قرار بگیرد

یک پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: بازدید از موزه تاریخ شهرداری اصفهان باید به بخشی از برنامه‌های فرهنگی مردم شهر تبدیل شود و تماشای آن در سبد علاقه‌مندی‌های فرهنگی خانوار قرار بگیرد.

بازدید از موزه تاریخ شهرداری اصفهان در سبد علاقه‌مندی‌های فرهنگی خانوار قرار بگیرد

یک پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: بازدید از موزه تاریخ شهرداری اصفهان باید به بخشی از برنامه‌های فرهنگی مردم شهر تبدیل شود و تماشای آن در سبد علاقه‌مندی‌های فرهنگی خانوار قرار بگیرد.

به گزارش اصفهان امروز، مهرداد خورسندی در بازدید از موزه تاریخ شهرداری اصفهان اظهار کرد: از همه کسانی که دلشان برای اصفهان می‌تپد و سعی بر حفظ اسناد و دستاوردهای این شهر تاریخی دارند تشکر می‌کنیم.

وی افزود: اصفهان صاحب پیشینه تاریخی ویژه‌ای است و در سه عصر سلجوقیه، آل بویه و صفویه پایتخت بوده است، اما در بیان و تشریح جایگاه اصفهان نباید فقط در این دوره‌ها، در جا بزنیم. شهر اصفهان همواره پویا بوده و لایه به لایه این شهر سابقه تاریخی دارد که باید شناسایی و معرفی شود.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه رسانه گفت: اصفهان جدید را از اوایل قرن گذشته می‌بینیم که به مرور قوانین جدید تصویب و بلدیه در آن تأسیس می‌شود، به این ترتیب این شهر نیز از همان زمان وارد فاز توسعه می‌شود و روایت این توسعه در موزه تاریخ شهرداری ذکر شده است.

وی ادامه داد: اسنادی که در کتاب‌های تاریخی موجود است نشان می‌دهد که در گذشته، اصفهان فقط یک خیابان اصلی داشته و آن چهارباغ بوده است و سایر کوچه‌ها و معابر فرعی به این خیابان متصل می‌شده‌اند، اما با ورود به دوره جدید تاریخی، خیابان‌های جدید ایجاد و آسفالت می‌شوند و خیابان‌های اطراف مانند فروغی، خرم، خیام و ... شکل می‌گیرند و شهر به نوعی شکل و شمایل جدیدی پیدا می‌کند.

خورسندی خاطرنشان کرد: نسل ما بخشی از این تغییرات را دیده بود اما از دهه هفتاد به بعد حال و هوای شهر عوض و اصفهان وارد فاز توسعه‌ای جدید می‌شود، متأسفانه در مسیر توسعه، برخی کارخانه‌های تاریخی نیز تخریب می‌شوند و امروز نمونه آن را در چهارباغ بالا مشاهده می‌کنیم که با از میان رفتن کارخانه‌ها، آپارتمان‌های مرتفع شکل گرفته‌اند.

وی بیان کرد: امروز در مدیریت شهری، براساس تفکری ویژه، قرار است آثار به جا مانده از این هویت تاریخی به نسل جدید نشان داده شود و با احیای اماکنی مانند ریسباف و سردر کارخانه صنایع پشم در باغ زرشک گام مهمی در این زمینه برداشته خواهد شد.

این مدرس دانشگاه گفت: در همین راستا موزه تاریخ شهرداری اصفهان اتفاقی بسیار مبارک برای نشان دادن تاریخ این شهر به نوجوانان و جوانانی است که اطلاعاتی از گذشته تاریخی شهر ندارند.

وی افزود: اصفهان آن چیزی نیست که امروز می‌بینیم، این شهر دوره‌های خاص و فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده تا به امروز رسیده است و معتقدیم هرکسی که قدمی برای حفظ تاریخ این شهر برمی‌دارد، باید دستش را بوسید.

خورسندی تصریح کرد: فرقی نمی‌کند افراد از کدام جریان و جناح سیاسی و با کدام طیف فکری اقدام به احیای هویت تاریخی این شهر می‌کنند، باید به همه کسانی که چنین تفکری دارند و برای معرفی تاریخ گذشته شهر به نسل امروز تلاش می‌کنند مدال افتخار داد.

وی ادامه داد: همه ما در این بستر فکری و تاریخی متولد شده و رشد یافته‌ایم، این بستر باید حفظ شود و به نسل جدید نشان داده شود تا آن‌ها نیز یاد بگیرند و به فکر آینده شهر خود باشند و با هویت آن بیگانه نباشند. نام این موضوع را می‌توانیم حافظه تاریخی شهر بگذاریم، یعنی در ذهن مردمان این شهر، ویژگی‌هایی ثبت می‌شود که نسل آینده ما، با کمک این شاخصه‌ها به ساخت شهر در سال‌های بعد خواهند پرداخت.

این پیشکسوت رسانه و روابط عمومی خاطرنشان کرد: در تاریخ شهر یک سری خرده روایت‌ها شامل وقایع سیاسی، اجتماعی و ... مشاهده می‌کنیم، اصفهان تاریخ خوبی در زمینه‌های مختلف دارد و نکته جالب این نمایشگاه و موزه، روایت همین اتفاقات در دوران‌های مختلف است، در واقع روایت‌محوری یکی از روش‌های خاص در بیان تاریخ به نسل کنونی است که سبب می‌شود مخاطب با دقت و علاقه آن را دنبال کند و به نوعی حوصله‌اش سر نمی‌رود.

وی با اشاره به خاطراتی که از خیابان چهارباغ بالا در سال‌های دور دارد، گفت: در گذشته، چهارباغ بالا را به خاطر می‌آورم که بسیار خلوت‌تر از امروز بود، بیمارستان هزار تخت خوابی شریعتی از جمله اماکن ویژه این منطقه بود، همچنین کارخانه پپسی کولا که بعدتر به زمزم تبدیل شد و مجموعه کارخانجات نساجی که هنگام عبور از این خیابان در دو طرف، دیوارها و سردرهای زیبا آن را مشاهده می‌کردیم، تماشای موزه تاریخ شهرداری همه این خاطرات که از گذشته در ذهن ما به ثبت رسیده است را بار دیگر زنده کرد.

خرسندی با بیان پیشنهادی برای دست یابی موزه تاریخ شهرداری به اهداف اصلی خود، خاطرنشان کرد: معمولا قبل از هر افتتاح زحمت زیادی می‌کشیم اما یک روز بعد همه چیز تمام می‌شود در حالی که باید بعد از افتتاح بازخورد و گزارش کار گرفته شود. در خصوص موزه تاریخ شهرداری نیز به همین شکل است. این موزه باید به بخشی از برنامه‌های فرهنگی مردم شهر تبدیل شود و بازدید از آن در سبد علاقه‌مندی‌های فرهنگی خانوار قرار بگیرد. برای تحقق این هدف باید تبلیغات کافی داشت و از هم اکنون به بعد، مدیریت شهری برای معرفی هرچه بهتر موزه، برگزاری رویدادهای جدید و ارائه گزارش دوره‌ای از روند کار داشته باشد. در این میان استفاده از نظرات و پیشنهادات شهروندان بسیار قابل اهمیت است.

 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار