خانه پدری استاد ایرج خواجه امیری مرمت می شود

خانه پدری استاد حسین خواجه امیری معروف به ایرج در خالد آباد شهر بادرود شهرستان نطنز به زودی مرمت می شود.

خانه پدری استاد ایرج خواجه امیری مرمت می شود

خانه پدری استاد حسین خواجه امیری معروف به ایرج واقع در خالد آباد شهر بادرود شهرستان نطنز که به زودی مرمت می شود. 

 مرمت منزل تاریخی پدری استاد ایرج خواجه امیری، هنرمند نامدار ایران زمین در زادگاهش (شهر خالدآباد بخش بادرود شهرستان نطنز) در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته است.حسین خواجه امیری معروف به ایرج از خوانندگان برجسته ردیف آواز ایرانی در سال ۱۳۱۲ در این خانه متولد شد. میراث فرهنگی این خانه را از مالکانی که بعد از فوت پدر ایرج دست به دست رفته ،خریداری نموده و قرار است آن را به موزه موسیقی و یا هنرستان آموزش موسیقی تبدیل کنند. 

حسین خواجه امیری معروف به ایرج  11دی 1311  درخالدآباد بخش بادرود شهرستان نطنز استان اصفهان در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. پدربزرگش از خوانندگان بنام زمان ناصرالدین شاه بود و پدرش که از صدایی خوش و رسا برخوردار بود و ردیف می‌دانست، مدت‌ها او را تحت تعلیم خویش قرار می‌دهد. حسین در همان زمان در مراسم تعزیه خوانی شرکت می‌کرد و نزد تعزیه‌خوانانی که ردیف و دستگاه می‌دانستند به یادگیری آواز پرداخت.
او پس از پایان تحصیلات ابتدایی خالدآباد را ترک و به تهران رفت و در سال 1326 به مکتب ابوالحسن صبا راه یافت و دو سال پیاپی در حضور او دانسته‌های خویش را تکمیل نمود و به وسیله وی به رادیو ایران معرفی شد.

photo_۲۰۲۴-۰۸-۲۷_۱۷-۱۴-۲۹
خانه پدری استاد ایرج خواجه امیری

در سال ۱۳۳۰ اکبر گلپایگانی و جمشید مشایخی که هر دو از نام‌آوران و بزرگان هنر ایران در زمینه موسیقی و سینما هستند نیز در دانشکده افسری پذیرفته شدند و از همان زمان، دوستی ایرج و گلپا شکل گرفت و این دوستی ادامه یافت. ایرج که نام اصلی او حسین است در آن زمان به خاطر محدودیت‌های ارتش نمی‌توانست از اسم اصلی خود در اجرای برنامه‌های هنری موسیقی استفاده کند به همین دلیل نام مستعار ایرج، که نام برادرش بود را برای خود برگزید و در این سال‌ها یعنی از ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۶ با ارکسترهای مختلف از جمله ارکسترهای ابراهیم منصوری، عبدالله جهان‌پناه، محمدعلی بهارلو، نصرالله زرین‌پنجه، مهدی خالدی، جواد لشکری، بزرگ لشکری و… برنامه اجرا کرد. موفقیت‌های ایرج ادامه داشت تا اینکه بالأخره در سال ۱۳۳۶ به دعوت داوود پیرنیا بنیان‌گذار برنامه گل‌ها به این برنامه مشهور راه یافت و در نخستین همکاری خود با این برنامه برگ سبز ۴۳ را در مایه شور-ابوعطا و با همکاری علی تجویدی و فرهنگ شریف و امیر ناصر افتتاح خواند. از همان زمان همکاری وی با برنامه گل‌ها ادامه یافت.

ایرج2

ایرج علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف رادیویی به اجرای ترانه و آواز برای فیلم‌های فارسی همت گماشت و بازیگران زیادی از جمله محمدعلی فردین، منوچهر وثوق، رضا بیک‌ایمانوردی و… ترانه‌های وی را لب‌خوانی می‌کردند. نخستین فیلمی که ایرج در آن ترانه خواند، فیلم روزنه امید به کارگردانی سردار ساگر و با ترانه‌های ساخته جواد لشکری است.ایرج در سال ۱۳۹۲ دو آهنگ جدید را با آهنگسازی عباس تجویدی، خواند که هنوز منتشر نشده‌است.

به ایرج لقب «پهلوان آواز» را داده‌اند و در میان طرفدارانش با این لقب شناخته می‌شود.

ایرج1

ارسال نظر