اشک زایندهرود رنگ طلا به خود گرفت
حمید فروتن نژاد هنرمند و صنعتگر اصفهانی با 32 سال سابقه در طراحی و ساخت طلا یکی از نوآورانهترین طراحیهای طلا را به نمایش گذاشته است. مخاطبان نمایشگاه تخصصی طلا و فلزات گرانبها روزهای گذشته شاهد ترسیم تلخترین رخداد اصفهان یعنی خشکی زایندهرود و عوارض ناشی از آن بر فلزی گرانبها برای ثبت در تاریخ بودند.
اصفهان امروز - فاطمه کاویانی | زبان هنر، زبان گویا و همهفهمی که نیاز به ترجمه ندارد. زبانی است که در هر کالبد از هنر که قرار بگیرد به شیواترین شکل ممکن لب به سخن باز میکند و بلندترین مفاهیم را فرسنگها آنطرفتر برای فرهنگهای دیگر با زبان و اعتقادی دیگر بیان میکند. این بار زبان طلایی هنر صنعتی لب به سخن گشوده و سختترین روزهای زندگی مردم نصف جهان را روایت کرده است. هنر صنعت طراحی و ساخت طلا و جواهرات پیشگام شده تا از خشکی زایندهرود و آثار مخرب آن بگوید. حمید فروتن نژاد هنرمند و صنعتگر اصفهانی با 32 سال سابقه در طراحی و ساخت طلا یکی از نوآورانهترین طراحیهای طلا را به نمایش گذاشته است. مخاطبان نمایشگاه تخصصی طلا و فلزات گرانبها روزهای گذشته شاهد ترسیم تلخترین رخداد اصفهان یعنی خشکی زایندهرود و عوارض ناشی از آن بر فلزی گرانبها برای ثبت در تاریخ بودند. خالق این اثر دررابطهبا دلیل پیدایش اثر اشک زایندهرود گفت: به هر صورت و شکل ممکن هر کدام از ما اهالی اصفهان با ضمیر ناخودآگاه خود زندگی می کنیم در نهایت تاثیرات مثبت زندگی با زاینده رود را در تار و پود زندگی داشته ایم، پیاده روی هایی که داشته ایم، ناملایمات هایی که در شرایط مختلف برایمان رخ داده همه و همه رنگی از زاینده رود داشته و خاطرات نزدیکی با زاینده رود در حافظه تاریخی مان ثبت و ضبط شده است. فروتن نژاد ادامه داد: به عنوان صنعتگر اصفهانی که در حوزه طلا که تلفیق هنر و صنعت است کار می کردم ولی این دلیل نبود که نسبت به زاینده رود بی تفاوت باشم این رود برای فلات مرکزی ایران بوده اقتصاد این نقطه را به جریان انداخته و دغدغه برای من هم بوده است و خشک شدن زاینده رود غم نامه ای را برای ما هم در پی داشت که این غمنامه به نوعی تبدیل به ایده اولیه اشک زاینده رود شد. او افزود: در ابتدا سخت و باورنکردنی به نظر می رسید اینکه اصلا روایتی از زاینده رود را بتوانیم بر روی طلا اجرا کنیم یا نه. این رود حیات بخش در نقاشی و عکس و هنرهای تجسمی دیگر نمود پیدا کرده بود اما اوردن آن در قالب جواهر در ابعاد سه یا چهار سانتی متر کار سختی بود. این طراح و سازنده اثر اشک زاینده رود در مورد کادر اجرایی این اثر و زمانی که برای آن پشت سر گذاشته شده توضیح داد: پس از یک سال با همکاری تیم حرفه ای توانستیم ایده را به نتیجه برسانیم. از زمانی که جرقه این ایده خورده شد با همکاری نیلوفر میرشهیدی از طراحان برجسته کشور در عرصه طلا تبادل نظر و همفکری هایی صورت گرفت و در این میان همکاری تنگاتنگی با گروه علمی و تحقیقاتی طراحی آکادمی میرشهیدی و همچنین گروه تحقیقاتی زرتاج به نتیجه نشست و در مجموع یک تیم 8 نفره این موضوع را پس از تحقیقات زیاد اجرایی کردند. به گفته فروتن نژاد میزان طلایی که برای این مجموعه(متشکل از مدال گوشواره و انگشتر) به کار رفته حدودا 200 گرم است و ارزش مادی اثر هنوز مشخص نشده به اندازه بسیار زیاد ارزش معنوی اثر همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است. او با بیان اینکه تنها یک سری تولید شده و قرار نیست به هیچ وجه مشابه این اثر تولید شود عنوان کرد: اثر در خود غم زیادی دارد و مسلما این اثر برای جشن ها به کار برده نمی شود ما از بعد مالی اثر گذشته ایم هرچند هزینه سنگینی از تحقیقات و طراحی و ساخت داشته در نهایت بعد از اتمام کار به این نتیجه رسیدیم اثر تکرار نشود چون قابل تکرار نیست و شرایط ثبت اثر در سازمان های مربوطه در کشور پیموده شده است. او ادامه داد: از سوی دیگر در ماهنامه مرکز خلاقیت شهرداری اصفهان رایزنی برای درج اطلاعات این اثر صورت گرفته تا تمام شهرهای خلاق جهان و یونسکو شاهد این اثر هنری ویژه باشند. تلاش می کنیم اتفاقات خوبی در راستای جهانی شدن این اثر رخ دهد چرا که تمام سعی این بوده که اتفاقی که افتاده را در سالم ترین و منطقی ترین حالت ممکن روایت کنیم. او در پایان تاکید کرد: این اثر بیشتر جنبه کلکسیونی دارد.