روایت سقوط صادرات طلای اصفهان

در سال 1391 میزان صادرات طلا از اصفهان 802 میلیون دلار بوده و در سال 1400 با کاهش 772 میلیون دلاری به 30 میلیون دلار رسیده است.

روایت سقوط صادرات طلای اصفهان

اصفهان امروز - امیر اکبری |در سال 1391 میزان صادرات طلا از اصفهان 802 میلیون دلار بوده و در سال 1400 با کاهش 772 میلیون دلاری به 30 میلیون دلار رسیده است.

بزرگی این عدد زمانی مشخص می‌شود که معادل ریالی این عدد را با قیمت روز محاسبه کنیم.

عددی معادل 000/23 میلیارد تومان و نزدیک به 10 برابر کل بودجه عمرانی استان اصفهان در سال 1400. دلیل اصلی این کاهش شدید در دوره ۱۰ساله اخیر مشکلات گوناگون ناشی از تحریم اقتصادی بین‌المللی اعلام شده است.

تحریم افزون بر آنکه در کوتاه‌مدت فشارهای اقتصادی گوناگون را به مردم و تولیدکنندگان وارد می‌کند، در میان‌مدت و بلندمدت زنجیره تولید و صادرات و شرایط پذیرش بازارهای مقصد را دگرگون می‌سازد. باید توجه داشت که این کاهش در یکی از ده‌ها شاخه خوشه‌های صنعتی و تنها برای استان اصفهان اعلام شده؛ لذا تعمیم آن به سایر حوزه‌ها و سراسر کشور نشانگر عمق ضربه تحریم‌ها به اقتصاد، توسعه و معیشت کشور خواهد بود. صنعت طلا جزو مصنوعاتی است که به دلیل وزن کم و صادرات آسان و همچنین وجود زنجیره طراحی و تولید جزو مزایای نسبی توسعه در استان اصفهان به شمار می‌رود. وجود برندهای خوشنام، ایجاد زمینه‌های صادراتی و حتی شبکه عرضه به گردشگران خارجی در اصفهان مجموعه‌ای از استعدادها و امکانات استان برای توسعه این صنعت خواهد بود. زمینه‌سازی برای تسهیل شرایط صادرکنندگان و تلاش برای ورود به بازارهای صادراتی جدید در کشورهایی که حساسیت کمتری به تحریم‌ها نشان می‌دهند شاید برای کوتاه‌مدت زمینه بازگشت اصفهان به این بازار جذاب را فراهم کند. در غیر این صورت شاید تولید فرا سرزمینی از طریق حضور در کشور واسطه و عرضه غیرمستقیم به بازارهای خاص از راه‌های میان‌مدت بازپس‌گیری این حجم عظیم صادرات باشد. اما از سوی دیگر تلاش دولت برای کاهش تنش‌های غیرضروری و برقراری ارتباطات راهبری اقتصادی با سایر کشورها و تسهیل برقراری روابط تجاری بین استان‌های ایران بازارهای بین‌المللی زمینه پایداری بیشتر همکاری‌ها را فراهم خواهد ساخت. رایزنی و گفتگوی اتاق‌های بازرگانی به‌منظور انتقال مشکلات به دولت و زمینه‌سازی برای تسریع و اولویت‌گذاری جدید برای روابط خارجی در آینده نزدیک، طیف گسترده تولیدکنندگان صادرات محور را به آینده امیدوار خواهد کرد. باید توجه داشته باشیم روی دیگر سکه آن است که از 1800 کارگاه طلای اصفهان تنها 600 مورد با 40 درصد ظرفیت فعال هستند و تنش کاهش این فعالیت‌ها در ارتزاق و اشتغال جوانان اصفهان و شرایط اقتصادی فعالیت‌های تولیدی جدا از عدد کاهش صادرات و بسیار نگران‌کننده‌تر است.


ارسال نظر