مبل اصفهان درگرداب رکود

چین،اندونزی، مالزی، هند و ترکیه که تا همین چند سال گذشته حتی رقیب مبل ایران هم بشمار نمی‌آمدند در این سال‌ها توانسته‌اند بازارهای جهانی را به تسخیر خود درآورند.واقعیت آن است یکی از سود ده‌ترین صنایع کوچک و زودبازده در سراسر جهان ،صنعت مبلمان است. که سهم آسیا از این بازار جهانی 30 درصد و2 درصد از سهم این بازار را هم ایران ،نصیب خود کرده است.

چین،اندونزی، مالزی، هند و ترکیه که تا همین چند سال گذشته حتی رقیب مبل ایران هم بشمار نمی‌آمدند در این سال‌ها توانسته‌اند بازارهای جهانی را به تسخیر خود درآورند.

واقعیت آن است یکی از سود ده‌ترین صنایع کوچک و زودبازده در سراسر جهان ،صنعت مبلمان است. که سهم آسیا از این بازار جهانی 30 درصد و2 درصد از سهم این بازار را هم ایران ،نصیب خود کرده است.

این سهم کوچک از بازار مبل جهان در حالی به ایران اختصاص‌یافته که بر اساس آمارها بالغ‌بر ۵۰ هزار واحد صنفی تولیدی در صنعت مبل در سراسر کشور فعال هستند.

فقط در اصفهان، نزدیک به 2 هزار واحد صنفی در صنعت مبل فعالیت دارد که گویای جایگاه و قدمت طولانی این صنعت و توانمندی آن برای پدید آوردن سطح بالایی از اشتغال و تولید ناخالص داخلی است.

در این حال مسئولان و فعالان این حوزه با انتقاد نسبت به کسادی این بازار، هرکدام دلایلی را برای شرایط نامساعد صنعت مبل اصفهان عنوان می‌کنند که نشان از ناخوش‌احوالی این صنعت دارد.

از طرفی گلایه‌ها نسبت به رکود داخلی صنعت مبل ،فراوان چرا که به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش قیمت‌ها مردم این کالا را تقریباً از سبدهای خرید خارج ودراولویت آخر، قرار داده‌اند.حتی برخی از افزایش قیمت 100 تا 150 برابری این محصول درچند سال گذشته خبر می‌دهند تا جایی که گرانی‌ها ،بعضاً تولیدکنندگان را نیز به سمت استفاده از مواد اولیه نامرغوب و عرضه مبل ارزان‌تر،سوق داده است .

  ضمن آن‌که راه افتادن فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ مبل و بی توجهی به کسب وکارهای کوچک نیز ازدیگر ،چالش های این کسب وکارها وتهدیدی برای صنعت مبل عنوان می شوند.

 تاکید برآن است تخصص ،حلقه گمشده فروشگاه‌های بزرگی است که با وجود عواقب ناخوشایند برای این صنف ،اما همچنان ،شاهد افزایش آن ها هستیم.

از سویی دیگر نیز  از دست رفتن بازارهای صادراتی ، مشکل بزرگ‌تری است که مبل اصفهان را در تنگنای شدیدی قرار داده است.

ازنقطه‌نظر فعالان این صنف در این روزگار کسادی وبی تمایلی خریداران داخلی ،فقط درزمانی امکان رونق دوباره برای صنعت مبل فراهم خواهد شد که صادرات افزایشی وبرند مبل کشوروالبته استان اصفهان به بازارهای جهان معرفی شود و خریداران بیشتری را پیدا کند.   

در حال حاضر جمهوری آذربایجان ، ارمنستان، افغانستان، خلیج‌فارس ، عراق و روسیه از مشتریان شاخص مبل اصفهان هستند که البته خرید آن‌ها هم  نسبت به گذشته کاهشی بوده است.

به نظر می‌رسد مشکل اصلی دروهله نخست ،نمایان نبودن برند مطرحی از این کالا دربازارهای جهانی است.

ضعف در تبلیغات و برندسازی باعث شده که محصولات اصفهانی نتوانند جایگاه مناسبی در بازارهای بین‌المللی به دست آورند.

علاوه برآن که  فقدان رویکرد تخصصی به این صنعت ،موجب به حاشیه رفتن مبل اصفهان شده است.

همچنین گرانی ارز ،هزینه‌های جانبی صنوف مانند دستمزدها، بیمه، مالیات و عوارض شهرداری ، کمبود چوب و به‌روز نبودن ماشین‌آلات و موانع واردات ماشین‌آلات و غیره ازجمله عواملی است که قیمت تمام‌شده تولید را افزایشی و بی‌رمقی بازار

محصولی را موجب شده است که فعالانش آن را  نمادی برای  تمام هنرهای اصفهان، دانسته و معتقدند همانند دیگر هنرهایی چون مینا و قلمکاری می‌تواند نقش مهمی در صادرات داخلی و خارجی داشته باشد.

اما آنچه اکنون، نجات‌بخش این صنعت، بشمار می‌آید توجه ویژه از سوی دولتمردان،برندسازی و افزایش کیفیت از سوی فعالان  و درنهایت معرفی این محصول به همه بازارهای هدف است .

چه بسا  باوجود پیشینه قوی و ظرفیت‌های موجود این صنعت ، می‌توان امیدوار بود با انجام حمایت‌های لازم و البته همت تولیدکنندگان درجهت ارتقای کیفیت و ایجاد برندهای شناخته‌شده و معتبر ،صنعت مبل اصفهان درجایگاه واقعی خود قرارگیرد.

 

 

 

ارسال نظر