تأکید بر طرح 1 روزه گواهینامه در کمپین فرهنگ‌سازی برای موتورسواران

روز گذشته اعلام شد که پویش «فرهنگ‌سازی برای موتورسواران» در راستای کاهش تصادفات با شعار «تجربه‌ای به قیمت زندگی» در شهر اصفهان از ابتدای مردادماه آغاز به کار کرده است.

تأکید بر طرح 1 روزه گواهینامه در کمپین فرهنگ‌سازی برای موتورسواران

 در این پویش رئیس پلیس راهور استان اصفهان که یکی از ذی‌نفعان آن است با بیان اینکه بر اساس آمار ثبت شده از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۴۴ تا ۴۷ درصد جان‌باختگان تصادفات درون‌شهری استان، موتورسیکلت‌سواران هستند، اعلام کرد: موتورسیکلت‌سواران عمده فوتی‌های تصادفات درون‌شهری اصفهان را تشکیل می‌دهند و به‌عنوان یکی از کاربران آسیب‌پذیر حوادث به شمار می‌روند.

علی‌اصغر زارع افزود: ازآنجایی‌که سال گذشته ۴۴ درصد جان‌باختگان تصادفات درون شهر از راکبان موتورسیکلت بودند برنامه جامع ارتقای ایمنی موتورسواران مدنظر قرار گرفت و در شورای ترافیک استان مطرح شد.

او با بیان این مطلب که برای تمام دستگاه‌ها در اجرای این طرح وظایفی مشخص شده است، اظهار کرد: تلاش شد در این برنامه تمام ابعاد ایمنی ترافیک شامل اعمال قانون، فرهنگ‌سازی و اقدامات مهندسی ترافیک در نظر گرفته شود تا در واقع تمایل به تخلف از بین برود.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان اذعان کرد: در حال حاضر به بانوان گواهینامه موتورسواری داده نمی‌شود و موتورسواری ایشان ممنوع است، همچنین درصورتی‌که بانوان موتورسواری داشته باشند، به مراجع قضائی معرفی خواهند شد. او در پاسخ به اصفهان امروز گفت: در تخلفات تصادفات تاکنون موردی از موتورسواری بانوان نداشته‌ایم اما درهرصورت موتورسواری ایشان تخلف است چرا که گواهینامه ندارند و شامل دریافت آن نمی‌شوند.

-70 درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری و قدیمی است

در ادامه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان بیان داشت: طبق بررسی و مطالعه‌هایی که از ابتدای سال 1401 تا 1402 با کمک مشاور دانشگاهی روی رفتار موتورسواران سطح شهر داشتیم نتایجی حاصل شد از جمله اینکه حدود 70 درصد موتورسواران شهر گواهینامه ندارند، بیش از 50 درصد از کلاه‌ کاسکت استفاده نمی‌کنند، 70 درصد موتورها به‌نوعی دارای یک عیب است، 34 درصد چراغ راهنمایی معیوب دارند، 54 درصد آینه‌بغل نداشتند، 6 درصد چراغ جلو نداشتند،5 درصد پلاک نداشتند، 23 درصد پلاک‌ها هم مخدوش بوده است. همچنین خیلی از پلاک دار چون به‌صورت قول‌نامه‌ای موتور را خریده‌اند صاحب موتور و صاحب پلاک یکی نیست و این امر پیگیری را دشوار کرده است.

حسین حق‌شناس افزود: در قسمت دیگر این پژوهش، رفتارهای پرخطر این افراد موردبررسی قرار گرفت که بر اساس تأثیر روی تصادفات جان‌باختگان و امنیت مردم به 7 مورد رسیدیم. از جمله اینکه رانندگی نادرست و مانورهای خیابانی با سرعت که از بین عابران پیاده یا خودروها به‌اصطلاح خوشان لایی کشی می‌کنند، عدم استفاده از کلاه کاسکت، تردد در مسیرهای ورودممنوع مثل پیاده راه یا ویژه اتوبوس یا یک‌طرفه که برعکس حرکت می‌کنند، انجام حرکات نمایشی و تفننی در سطح شهر بویژه معابر خلوت‌تر، عدم توجه به چراغ راهنمایی و عدم رعایت سرعت مجاز را شامل می‌شود.

او گفت: چون 70 درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری و قدیمی است و استفاده از موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی کمتر رواج دارد، هم از نظر روانی جامعه، هم آلودگی هوا و هم ابعاد اجتماعی که در بردارد برای جامعه دردسرساز هستند.

او اظهار داشت: مجموع این مسائل باعث شد در شورای ترافیک شهر روی این موضوع کار شود که کمپین موتورسواری در سطح شهر برگزار کنیم و با اجماع دستگاه‌های مختلف که در این زمینه دخیل هستند برنامه‌ریزی داشته باشیم.

حق‌شناس افزود: شروع کمپین از ابتدای مردادماه بود و تا ابتدای مهر که به ستاد مهر وصل می‌شود با مشارکت پلیس راهور، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، بیمه، باشگاه سپاهان و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ادامه دارد.

او اذعان داشت: از جمله وظایفی که شهرداری در این کمپین داشته است ایجاد زیرساخت‌های لازم بوده از جمله اینکه 5 پارکینگ بزرگ موتورسیکلت اطراف مرکز شهر ایجاد کرده‌ایم. همچنین امسال ممنوعیت تردد موتورسواران به بازار بزرگ اصفهان را در دستور کار داشتیم. در کنار آن گالری شهری با محوریت تخلفات موتورسواران در تابلوهای شهروندی نصب شده است و تبلیغات فضای مجازی به‌صورت تیزر و کلیپ داشته و برای پخش از طریق صداوسیما نیز محتوا مجزا داریم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: فیلم‌هایی از تصادفات موتورسواران که قابل‌انتشار است را به عنوان درس عبرت به‌صورت کلیپ‌های کوتاه زیر یک دقیقه در فضای مجازی و صداوسیما پخش کرده‌ایم و در طرح دیگری در پمپ‌بنزین‌هایی که موتورسواران بنزین می‌زنند نیز تصاویر این‌چنینی نمایش می‌دهیم.

او تأکید کرد: طرحی برای جایگزینی موتورهای بنزینی با برقی داریم که با کمک بانک مهر ایران و در قالب وام قرض‌الحسنه ارائه می‌شود. ضمن اینکه مرکز معاینه فنی موتورسیکلت که برای بار اول در اصفهان راه‌اندازی شد اکنون به 3 عدد رسیده است.

-تبلیغ طرح ارائه یک‌روزه گواهینامه در کمپین موتورسواری

در ادامه این نشست رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با بیان اینکه تفاوت این کمپین با اقدامات و پویش‌های قبلی دارد این است که مشخصا روی موتورسیکلت تمرکز کرده‌ایم، گفت: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک اصفهان، پلیس راهور اصفهان، باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان، اداره توسعه فرهنگ شهروندی، فرمانده انتظامی استان اصفهان، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی یا همان بیمه و دادگستری استان اصفهان که معاون دادستان در این ماجرا ورود کرده‌اند.

سید مهدی سجادزاده بیان داشت: در برنامه‌های این کمپین مواردی از جمله برپایی 5 طرح گالری شهری در سطح شهر، نصب گالری مترو در 13 ایستگاه، پخش تیزر داخل کابین و از طریق مانیتور مترو، گالری بی آر تی بویژه خط 1 که روزانه 100 هزار نفر را جابجا می‌کند و همکاری مثبت با باشگاه سپاهان که 2 بازی خیلی مهم در ماه جاری و ماه آینده که جام باشگاه‌های آسیا و جامعه آماری بالا از موتورسواران شهر توسط باشگاه توسط طرفداران این تیم جذب می‌شود.

او افزود: محل ورزشگاه تیم فوتبال سپاهان به گونه‌ای است که عمده مخاطبان برای تردد از موتورسیکلت استفاده می‌کنند و از جمعیت آماری 75 هزار نفری ورزشگاه، 25 هزار موتورسوار موقع بازی در آن مستقر می‌شوند که پتانسیل بالایی برای تبلیغات و فرهنگ‌سازی است. سجادزاده تصریح کرد: یکی از اهداف بزرگ این کمپین تبلیغات محیطی و پخش تراکت پلیس راهور برای معرفی طرح یک‌روزه ارائه گواهینامه است و به نظر می‌رسد طرفداران باشگاه سپاهان که تعداد قابل‌توجهی هم هستند از این بخش خبر ندارند.

او بیان داشت: بازی مهم بعدی 15 شهریور است که برای اولین بار تیم ملی ایران در ورزشگاه نقش‌جهان میزبان تیم قرقیزستان خواهد بود و با توجه به اینکه احتمالا تماشای آن در ورزشگاه به‌صورت خانوادگی باشد ظرفیت خوبی برای تبلیغات خواهیم داشت.

مانور شهری و تئاتر خیابانی 20 تا 30 مرداد سر 5 چهارراه انجام خواهد شد، بین ساعت 5 تا 7 هم‌زمان با آن تبلیغات محیطی موتورسیکلت در این محل‌ها پخش می‌شود.

 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار