187 هزار دانشجو در اصفهان به دانشگاه باز میگردند
مدیر نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان اصفهان از حضوری شدن تمام آموزشهای تحصیلی دانشجویان در 176 مؤسسه آموزش عالی خبر داد.
اصفهان امروز- محمد منزه
مدیر نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان اصفهان از حضوری شدن تمام آموزشهای تحصیلی دانشجویان در 176 مؤسسه آموزش عالی خبر داد. محمد فرامرزی در خصوص آغاز سال تحصیلی دانشجویان گفت: بر اساس ابلاغیه وزارت علوم بهتمامی دانشگاههای سراسر کشور در سال تحصیلی جدید آموزشها بهصورت مجازی انجام نمیشود و تمامی آموزشها بهصورت حضوری خواهد بود. در سال تحصیلی جدید حدود ۱۸۷ هزار دانشجو در دانشگاههای استان مشغول به تحصیل میشوند. استان اصفهان بعد از تهران دومین مرکز بزرگ علم و فناوری در کشور است که با دارابودن ۲۰۵ مرکز آموزشی، پژوهشی و فناوری، 176 مؤسسه آموزش عالی اعم از پنج دانشگاه دولتی، ۳۸ دانشگاه پیامنور، ۱۲ دانشگاه فنی و حرفهای، ۲۸ واحد دانشگاه آزاد اسلامی، ۵۵ مرکز پژوهشی و ۲۶ مرکز دانشگاه غیرانتفاعی در استان طی سالهای اخیر اقدامات اثربخشی در حوزه علم و فناوری اتفاق افتاده است. او با بیان اینکه مأموریت اصلی دانشگاهها در دوره جدید انجام فعالیتها بهمنظور تحقق شعار سال است، بیان کرد: دانشگاهها بهعنوان مبدأ تحقق شعار سال نقش مهمی در ایفای شعار (تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین) دارند و فعالیتهای خود را در همین مسیر پایهگذاری کردهاند و امیدواریم سال تحصیلی متفاوتتری را با رویکرد جدید نسبت به قبل در پیش داشته باشیم. مدیر نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان اصفهان در خصوص تحولات آموزش عالی در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: یکی از مسائلی که در دوره جدید در سطح دانشگاهها و وزارت علوم پیگیری میشود تحول در ابعاد مختلف آموزش عالی است. حرکت از کمیت به کیفیت در بخشهای آموزش و پژوهش، حرکت از رویکرد کمیت گرا در آموزش و تقاضامحور به رویکرد مزیت محور از جمله محورهای تحول در آموزش عالی است. یکی از چالشهایی که در دوره جدید به دنبال رفع آن هستیم اشتغالآفرین بودن آموزشها و مزیت محور بودن پژوهشها است. به همین منظور در حوزه پژوهش اقداماتی نظیر توسعه ارتباط با صنعت و ایجاد تحول در فناوری مدنظر است که بهطورجدی در حال پیگیری است. او در خصوص طرح آمایش آموزش عالی در سال تحصیلی جدید گفت: آمایش آموزش عالی در سال ۹۴ در جلسه ۷۶ شورایعالی انقلاب فرهنگی بهعنوان یک وظیفه به وزارت علوم محول شد و در طول چهار سال و پنج سال گذشته تلاشهای بسیار زیادی در این زمینه صورتگرفته است. در طرح آمایش آموزش عالی، آموزشها متناسب با نیازها و تقاضای هر استان در دانشگاهها شکل میگیرد و رشتههای دانشگاه تحصیلی دانشگاهی متناسب با وضعیت استان برنامهریزی میشود. همچنین پژوهشها نیز برای رشد توسعه اجتماعی آن منطقه انجام میشود. فرامرزی خاطرنشان کرد: سند آمایش سرزمین در سال 99 برای استان اصفهان مصوب و ابلاغ شد؛ به همین منظور دانشگاه اصفهان بهعنوان متولی آمایش آموزش عالی استان در حال تدوین و اجرای کلیات آن است. مهمترین ویژگی این آمایش مأموریتگرا شدن دانشگاهها و اثربخشی آنان در جامعه است. در این طرح مراکز دانشگاهی باید با انجام فعالیتهای اثربخش به دنبال تأثیرگذاری اجتماعی باشند و این اثرگذاری میتواند به شکلهای مختلف همچون ثروتآفرینی و ایجاد اشتغال در جامعه باشد. تاکنون مراکز علمی در این زمینه گام برداشتهاند که دانشگاه اصفهان یکی از آنها است. این دانشگاه با ایجاد پهنه نوآوری و ارتباط گسترده با بخش صنعت به دنبال نقشآفرینی اجتماعی است. او اضافه کرد: استان اصفهان آغازکننده احداث شهرکها و پارکهای علم و فناوری در کشور بوده و با ایجاد هشت هزار شغل طی سالهای اخیر فرصت اشتغال را برای بسیاری از افراد فراهم کرده است. طرح آمایش آموزش عالی بهمنظور رفع نیازهای اساسی و مهم جامعه ایجاد شده و با هدفمند کردن آموزشها به دانشجویان سعی در رفع نیازهای جامعه دارد.