باغ‌ها در اصفهان، باغ‌وحش‌های شخصی است

نگه‌داری حیوانات وحشی برای باغ‌وحش‌های شخصی در اصفهان موضوع تازه‌ای نیست متأسفانه برخی از افراد متمول در اصفهان علاقه عجیبی به نگه‌داری گونه‌های حیات‌وحش به‌خصوص شیر، پلنگ، قوچ، آهو و... در باغ‌های شخصی خود دارند هم چنین نگه‌داری گونه‌های نایاب و خاص پرندگان نیز در برخی از باغ‌های شخصی اصفهان مرسوم است .

باغ‌ها در اصفهان، باغ‌وحش‌های شخصی است

به‌تازگی ویدئویی از دوربین مداربسته در شهر زیار در ۳۴ کیلومتری اصفهان منتشر شده که قدم‌زدن یک قلاده پلنگ را در این شهر نشان می‌دهد که بدون هیچ ترسی در شهر در حال قدم‌زدن است. طبق اعلام رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان فیلم منتسب به رویت پلنگ در شهر زیار در دست بررسی و پیگیری است. طبق گمانه‌زنی اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش محیط‌زیست اصفهان احتمالا این پلنگ به‌صورت غیرقانونی در یکی از باغ‌های این شهر نگاه داری می‌شده و احتمال اینکه از آنجا گریخته وجود دارد چرا که پلنگ حیوانی نیست که برای یافتن غذا به حریم شهری وارد شود.  تاکنون دو فیلم از رویت این پلنگ منتشر شده است که همگی در محدوده‌ای است که باغ‌های شخصی قرار گرفته است و  احتمال اینکه این حیوان در یکی از این باغ‌ها نگه داشته ‌شده را قوی‌تر کرده است.

نگه‌داری حیوانات وحشی برای باغ‌وحش‌های شخصی در اصفهان موضوع تازه‌ای نیست متأسفانه برخی از افراد متمول در اصفهان علاقه عجیبی به نگه‌داری گونه‌های حیات‌وحش به‌خصوص شیر، پلنگ، قوچ، آهو و... در باغ‌های شخصی خود دارند هم چنین نگه‌داری گونه‌های نایاب و خاص پرندگان نیز در برخی از باغ‌های شخصی اصفهان مرسوم است .کشف حیوانات وحشی در باغ‌های استان سابقه‌دار است. دو سال پیش نیز  یک قلاده شیر ماده در یکی از باغ‌های شهرستان خمینی‌شهر پیدا شده بود که در قفسی انتهای باغ نگه‌داری می‌شد و با گزارش‌های مردمی توسط محیط‌زیست پیدا و به پناهگاه حیات‌وحش صفه منتقل شد.

طبق ماده 10 قانون شکار و صید از یک تا 6 ماه حبس برای حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن‌ها بدون کسب پروانه و یا مجوز از سازمان محیط زیست در نظر گرفته شده است که به ظر می‌رسد تناسبی با میزبان جرم ندارد و همین امر سبب شده تا بازدارنده نبوده و برخی از افراد برای تفریح و سرگرمی خود اقدام به نگه داری حیوانات وحشی در باغ و منزل شخصی کنند. نگه داری حیوانات وحشی باید از دو وجه فرهنگی و قانونی بررسی و پیگیری شود  و مجازات آن سنگین‌تر از آنچه در حال حاضر در قانون تعریف شده، باشد هم چنین از نظر فرهنگی نیز قانونی و اخلاقی نبودن نگه داری از حیوانات وحشی باید آگاهی رسانی شده تا نگه داری حوانات وحشی و در خطر انقراض با حیوان دوستی اشتباه گرفته نشود. 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار