خودپرداز میوه در اصفهان؛ شیک اما ‌کم‌فایده

به‌تازگی اولین دستگاه خودپرداز میوه در اصفهان در میدان آزادی توسط یک شرکت دانش‌بنیان با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال طراحی شده به بهره‌برداری رسیده است و قرار است دومین دستگاه نیز به‌زودی در میدان بزرگمهر افتتاح شود. خودپردازی که در حال حاضر به‌صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسیده ساختمانی کوچک روبه روی ایستگاه متروی آزادی است که بدون هیچ نیروی انسانی اداره می‌شود که شهروندان می‌توانند با واردکردن پول یا کارت‌بانکی، میوه‌هایی که به‌صورت بسته‌بندی در این خودپرداز قرار گرفته‌اند را خریداری نمایند،

خودپرداز میوه در اصفهان؛ شیک اما ‌کم‌فایده

به‌تازگی اولین دستگاه خودپرداز میوه در اصفهان در میدان آزادی توسط یک شرکت دانش‌بنیان با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال طراحی شده به بهره‌برداری رسیده است و قرار است دومین دستگاه نیز به‌زودی در میدان بزرگمهر افتتاح شود.  خودپردازی که در حال حاضر به‌صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسیده ساختمانی کوچک روبه روی ایستگاه متروی آزادی است که بدون هیچ نیروی انسانی اداره می‌شود که شهروندان می‌توانند با واردکردن پول یا کارت‌بانکی، میوه‌هایی که به‌صورت بسته‌بندی در این خودپرداز قرار گرفته‌اند را خریداری نمایند، میوه‌های موجود در این خودپرداز، میوه‌های فصل هستند و آن طور که اعلام شده قیمتشان با میادین میوه و تره‌بار اصفهان یکی است با این تفاوت که هزینه بسته‌بندی به قیمت میوه اضافه شده است تا در نهایت در خرید از خودپرداز با میوه‌های نه‌چندان ارزان روبه‌رو شوید که فقط شیک هستند و از همه بدتر با بسته‌بندی‌هایشان خود مروج تولید پسماند هستند. شهرداری اصفهان که سال‌هاست بر روی کاهش پسماند خشک و تر کار می‌کند در این خودپرداز میوه که تبلیغات زیادی نیز برایش انجام داده، میوه‌ها را در بسته‌بندی پلاستیکی با سلفون ارائه می‌کند که این خودش پاشنه آشیل طرحی است که می‌توانست مبلغ خرید هوشمند و بدون پسماند باشد. 

شاید شهرداری اصفهان مدعی شود که این بسته‌بندی‌ها قابل‌بازیافت است  اما این ارگان فراموش کرده که خودش در طرح‌های مختلف فرهنگی بر روی روش‌های کاهش پسماند خشک و تر تمرکز کرده است. دوستداران  و حامیان محیط‌زیست سال‌هاست بر روی کاهش تولید پلاستیک و هم چنین پسماند صفرشدن شهروندان فعالیت می‌کنند اما شهرداری با طرح‌هایی مانند همین خودپرداز میوه همه رشته‌ها را پنبه کرده است. این در حالی است که می‌شد در این طرح به‌جای بسته‌بندی، از مردم خواست خودشان کیسه پلاستیکی یا پارچه‌ای همراه داشته باشند و میوه‌ها با وزن نهایی و به‌صورت تعداد از دستگاه خارج می‌شد تا هم قیمت میوه‌های این خودپرداز میوه گران‌تر از میادین میوه و تره‌بار نباشد و هم فرهنگ شهروندی در مدیریت پسماند توسعه یابد. 

خودپرداز میوه اصفهان در صورتی که موارد مطرح شده را تغییر ندهد بیشتر شبیه یک طرح شیک و ادایی است که پس از مدتی فراموش شده و محبوبیتش را از دست می‌دهد و در کنار ازبین‌رفتن علاقه شهروندان به خرید از این خودپرداز میوه، این طرح بدون هیچ‌گونه عایدی فرهنگی و اقتصادی به یکی از پروژه‌های بی‌استفاده و بی‌فایده شهرداری تبدیل خواهد شد.  

 

 

ارسال نظر