تندر ۹۰ چقدر ایمن است؟

تندر ۹۰ جزو ایمن‌ترین خودروهای بازار داخلی با قیمت کم‌تر از ۵۰ میلیون تومان است. رنو لوگان یا همان داچیا لوگان نسل اول که آن را در بازار ایران به عنوان تندر ۹۰ می‌شناسیم، بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ میلادی در بازار جهانی عرضه می‌شد. مدل ۲۰۰۵ این خودرو در تست تصادف موسسه یورو ان‌کپ (Euro NCap) حضور پیدا کرد. ابتدا نظر شما را به دیدن کلیپ تست تصادف این خودرو جلب می‌کنیم.

تندر ۹۰ جزو ایمن‌ترین خودروهای بازار داخلی با قیمت کم‌تر از ۵۰ میلیون تومان است. رنو لوگان یا همان داچیا لوگان نسل اول که آن را در بازار ایران به عنوان تندر ۹۰ می‌شناسیم، بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ میلادی در بازار جهانی عرضه می‌شد. مدل ۲۰۰۵ این خودرو در تست تصادف موسسه یورو ان‌کپ (Euro NCap) حضور پیدا کرد. ابتدا نظر شما را به دیدن کلیپ تست تصادف این خودرو جلب می‌کنیم.

تندر ۹۰ در بخش ایمنی سرنشینان بزرگسال توانست ۳ ستاره از ۵ ستاره ایمنی را از آن خود کند. در بخش ایمنی کودکان هم شاهد نتیجه مشابهی بودیم؛ این خودرو موفق به کسب ۳ ستاره ایمنی شد. این درحالی است که برخلاف دو نتیجه‌ی قبلی، این اتومبیل فرانسوی در بخش ایمنی عابر پیاده، تنها یک ستاره ایمنی در کارنامه خود ثبت کرد.


بگذارید کمی دقیق‌تر به ایمنی این خودرو نگاه کنیم. در بخش اول که خودرو از جلو به مانع برخورد می‌کند، بیشترین تهدید برای سرنشینان جلو (راننده و شاگرد)، آسیب دیدن قفسه سینه و سپس ران و ساق پا است. در گزارش رسمی تست تصادف این خودرو، بیشترین بار ناشی از ضربه تصادف به قفسه‌ی سینه‌ی آدمک‌ها وارد شده است.


اگرچه نیروی ناشی از ضربه‌ی تصادف، آسیب کمی به محفظه‌ی زیرین فرمان و پدال‌ها وارد کرده، اما براثر جابه‌جایی پدال‌ها، شاهد وضعیت خطرناکی برای مچ پای راننده هستیم. حتی بر اثر ضربه، پدال ترمز خودرو شکست و همین موضوع تبدیل به تهدیدی جدی برای ساق پای راننده شد.

اگر در همین ویدیو، نمای بیرونی این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم متوجه جمع شدن خودرو تا نیمه‌ی اولیه در موتور شویم. این ضربه باعث آسیب جدی به موتور و جلوبندی اتومبیل (اکسل جلو، فنر و کمک‌فنر)، تاب ورداشتن در راننده، خم شدن نیمه‌ی جلویی سقف و ترک خوردن شیشه‌ی جلوی سمت راننده می‌شود.


درنظر داشته باشیم که ستون میانی، پشتی و نیمه‌ی عقب تندر ۹۰ از آسیب تصادف مصون هستند. این درحالی است که در رقبای این کلاس خودرویی گاهی اوقات شاهد آسیب بسیار جدی به نیمه جلویی هستیم و دامنه‌ی آسیب تصادف حتی به قسمت پشتی هم می‌رسد.

اگر تندر ۹۰ به عابر پیاده برخورد کند، ضربه‌ی محکمی به عابر پیاده وارد می‌شود. اولا طراحی سپر، بخش کناری و گوشه‌های در موتور این خودرو به گونه‌ای است که شانس حفظ جان عابر به حداقل ممکن می‌رسد. تا خوردن و آسیب دیدن در موتور موجب می‌شود تا سر عابر پیاده درصورت برخورد به این نواحی به شدت آسیب ببیند و نتایج ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.


در آزمون تصادف جانبی بازهم قفسه سینه‌ی راننده بیشترین بار ناشی از تصادف را تحمل می‌کند. برخلاف قفسه سینه، شکم و لگن راننده در وضعیت ایمنی قابل قبولی قرار دارند. ضربه از کنار موجب آسیب دیدن درها و شکسته شدن شیشه‌‌های کناری همان سمت می‌شود.


همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، تندر ۹۰ جزو ایمن‌ترین خودروهای فعلی بازار داخل است. به‌طور کلی به دلیل نبودن رقابت پویا در بازار داخلی، محصولات رنو در بازه‌ی قیمتی خود به عنوان خودروهای ایمن، مطمئن و باکیفیت در ایران شناخته می‌شوند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار