دیوارنوشته‌هایی که روح اصفهان را زنده نگه‌ می‌دارد

دیوارنوشته‌های قدیمی، یکی از مهم‌ترین آثار باستانی موجود در شهرهای تاریخی، به‌عنوان یک منبع تاریخی امروز در کشورهای مختلف مورد توجه قرار می‌گیرند که شعر اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دیوارنوشته‌هایی که روح اصفهان را زنده نگه‌ می‌دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، دیوارنگاری یکی از بسترهای هنری است که هنرمند با ترسیم افکار و خلاقیت‌های خود پیام نهفته در آن را به همگان اعلام می‌کند، پیام‌هایی که در آن موضوعات اجتماعی و فرهنگی نهفته است.
در واقع این هنر که از دیرباز رواج داشته با توجه به مصور بودن آن نقشی مؤثر در تعاملات اجتماعی می‌تواند داشته باشد.
دیوارنوشته‌های قدیمی، یکی از مهم‌ترین آثار باستانی موجود در شهرهای تاریخی، به‌عنوان یک منبع تاریخی امروز در کشورهای مختلف مورد توجه قرار می‌گیرند.
موزه هنرهای معاصر و موزه حمام علیقلی آقا از مراکز هنری اصفهان با محوریت هنرمندان نصف جهان این دیوارنوشته‌ها را مدنظر قرار داده و درباره آن‌ها تحقیقات وسیعی صورت داده است.
جزئیات پژوهش دیوارنوشته‌های اصفهان
صرامی، مدیر موزه هنرهای معاصر به‌عنوان ایده پرداز اصلی دیوارنگاری در شهر اصفهان اظهار داشت: پنج سال پیش این فعالیت آغاز شد، در آن زمان به‌عنوان مدیر موزه حمام علی‌قلی آقا این موضوع چالش‌برانگیز را با ثبت عکس‌هایی از دیوارنوشته‌های مسجد علی‌قلی آقا شروع کردیم که به لطف خدا دیوارنوشته‌های این مسجد مورد تخریب و مرمت واقع نشده بود و همچنان بکر و دست نخورده است.
وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در راه ثبت این دیوارنوشتهها با آن روبرو بوده‌اند، تصریح کرد: مسئله‌ای که در این راه با آن مواجه شدیم، مرمت‌هایی بود که بسیاری از دیوارنوشته‌ها را از بین برده بود. به‌طور مثال در امامزاده جعفر هیچ‌گونه اثری از این دیوارنوشته‌ها باقی نمانده بود.
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان تصریح کرد: با کمک دوستانمان ازجمله غلامحسین عرب، حسین شجاعی منش، فریبرز علاقه بند، محسن صفوی و علیرضا سوری 17 مکان تاریخی را به‌طور کامل جستجو و حدود 670 عکس تهیه کردیم.
وی از مجموعه تاریخی نقش‌جهان، مسجد امام، مسجد سید، مسجد حکیم، تکیه بابا رکن‌الدین، تکیه میر و چهل‌ستون به‌عنوان مکان‌هایی نام برد که در آن‌ها برای یافتن دیوارنوشته‌ها به جستجو پرداخته‌اند.
صرامی بیان کرد: زمانی که پروژه عکس‌برداری تمام شد، به‌عنوان مدیر وقت موزه حمام علی‌قلی آقا از استادم، آقای مسجدی درخواست کردم و ایشان پذیرفت این دیوارنوشته‌ها را مورد پژوهش قرار دهد که با دو سال تأخیر، این دیوارنوشته‌ها در تقسیم‌بندی 18 گانه مورد پژوهش قرار گرفتند.
تخریب آثار باستانی با عنوان یادگار نویسی
وی با انتقاد از تخریب آثار باستانی تحت عنوان یادگار نویسی یادآور شد: متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که برخی افراد با اشیاء تیز بر بدنه آثار باستانی زخم‌هایی جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کنند.
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان خاطرنشان کرد: دیوارنوشته‌هایی که ما در این چهار سال در قاب تصویر ثبت کردیم، قابل‌مقایسه با دیوارنویسی‌های امروزی که جنبه تخریب آثار باستانی دارد، نیست.
گفتنی است، دیوارنگاری در معنا بخشی به مناظر شهری نقش بسزایی دارد زیرا با خود هویت بخشی را نیز به همراه دارد و از آنجائی که به‌تازگی دیوارنگاری‌های اصفهان حکایت از فرهنگ و ادبیات ما را دارد نقشی مهم در هویت بخشی فرهنگی ما را دارد.

ارسال نظر