بسته بندی صنایع دستی لای روزنامه !
لای روزنامه می پیچند و به مشتری تحویل می دهند، ظرف قلم زنی شده را، ظروف خاتم یا نقره کوبی شده را یا مینایی که آبی آسمانی اش از دور دل می رباید، تحویل می دهند در روزنامهای کهنه ظرفی فیروزه کوبی شده را، شاید نمی دانند یک گردشگر خارجی هرگاه برای تهیه صنایع دستی به فروشگاهی مراجعه می کند حتی اگر دلش برای این صنایع رفته باشد وقتی با چنین بسته بندی هایی روبرو می شود از خرید دست می کشد.
لای روزنامه می پیچند و به مشتری تحویل می دهند، ظرف قلم زنی شده را، ظروف خاتم یا نقره کوبی شده را یا مینایی که آبی آسمانی اش از دور دل می رباید، تحویل می دهند در روزنامهای کهنه ظرفی فیروزه کوبی شده را، شاید نمی دانند یک گردشگر خارجی هرگاه برای تهیه صنایع دستی به فروشگاهی مراجعه می کند حتی اگر دلش برای این صنایع رفته باشد وقتی با چنین بسته بندی هایی روبرو می شود از خرید دست می کشد.
به گزارش ایسنا، بسته بندی صنایع دستی بر خلاف تصور برخی هنرمندان و مدیران موضوعی فانتزی و تشریفاتی نیست، یک بسته بندی شکیل می تواند به حفظ و نگهداری کالا، صادرات بیشتر و معرفی بهتر کمک کند، وقتی از بسته بندی صحبت می شود، فقط زیبایی و یا نیاز مصرفی آن مطرح نیست، بلکه بسته بندی یکی از ابزارهای اصلی در مارکتینگ، فروش موفق و ارائه درست یک محصول مطرح است؛ بسته بندی همان لایه بیرونی جنس است و نقش اصلی را در ایجاد انگیزه برای خرید آن ایفا میکند.
95 درصد صنایعدستی بستهبندی میخواهند
رضا توکلی از فروشندگان صنایع دستی در اصفهان ، معتقد است، کارهای قلم زنی چون حالت تکی دارد بسته بندی برایشان ارزشمند نیست، بسته بندی جایی ارزش دارد که تولید انبوه شود. روزانه میلیون ها نوشابه تولید می شود و بسته بندی هم نیاز پیدا میکند. اما یک کار تک که در دنیا یک دانه است. برایش بسته بندی تولید نشده است و بسته بندی برای چنین محصولاتی یک مبلغ قابل توجهی است.
او ادامه می دهد: در مغازهها امروز 100تا150 نوع صنایع دستی وجود دارد که 150 نوع بسته بندی متفاوت نیاز دارد، این حجم از بسته بندی در یک مغازه برای مغازه دار مشکل ایجاد می کند و فضای مغازه او را اشغال می کند و گاهی یک مغازه فقط برای نگهداری بسته بندیها نیاز است.
این مغازه دار با اعتقاد به این موضوع که برای 95 درصد صنایع دستی می توان بسته بندی داشت و اگر تا به امروز بسته بندی درستی نداشته ایم، به خاطر سهل انگاری هنرمندان و فروشندگان محصولاتی مثل مینا، فیروزه و قلم زنی است، می گوید: سرمایه گذار جدی هم برای بسته بندی صنایع دستی وجود ندارد. چراکه فروش کم و بسته بندی در این زمینه توجیه ندارد. جذب سرمایه گذار برای بسته بندی صنایع دستی یکی از اقدامات مهمی است که اصناف باید به آن توجه داشته باشند، اما متاسفانه اتحادیه مدافع حقوق دولت شده و از اصنافی که رای گرفتند نظرخواهی نمی شود.
وی ادامه می دهد: وقتی در زمان اوج فروش، نمایشگاه برپا می شود و اجناس هنرمندان به این نمایشگاهها وارد می شود و جنس مارک نمایشگاهی می خورد قطعا صنایع دستی پس از این نمایشگاهها ضربه میخورد. به همین دلایل شاید، کوچک سرمایه گذاران صنایع دستی به سمت ساختمان سازی رفتهاند و دیگر سرمایه گذاری برای صنایع دستی را کنار گذاشتهاند چون گاهی فعالیتهایی صورت میگیرد که افراد تبعات پس از آن را شناسایی نمیکنند.
یکی از شاخص های اصلی زنجیره تولید تا مصرف، بسته بندی است، که شاید این موضوع تا حدودی ناپیدا و بی اهمیت جلوه کند، اما نقش کلیدی این موضوع در برندسازی، زیباییشناسی، نگهداری کالا و در نهایت تجاری سازی بر کسی پوشیده نیست. باید پذیرفت که صنایع دستی امروز دچار ضعف بستهبندی است،هرچند صادرکنندگان و برخی از هنرمندان جوان نسبت به بستهبندی آگاهتر هستند، اما کشور با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد.
صنایع دستی معرف فرهنگ و هنر کشور است
جعفر جعفرصالحی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص وضعیت بستهبندی صنایع دستی اظهار میکند: بسته بندی در صنایع دستی یکی از الزامات محسوب می شود، زیرا معتقد هستیم صنایع دستی معرف فرهنگ هنر اصفهان و ایران است.
معاون صنایع دستی استان اصفهان معتقد است برای بسته بندی صنایع دستی سه حالت وجود دارد، استفاده از صنایع دستی برای صنایع دستی، از صنایع دستی برای غیر و از غیر برای صنایع دستی، امروز بسیاری از تولید کنندگان جوان که در راه صادرات قدم گذاشتهاند به موضوع بسته بندی اهمیت میدهند و آن را جدی می شمارند.
او تصریح میکند: حجم فضایی که بستهبندی از تولیدکنندگان اشغال می کند یکی از چالشهای بستهبندی است، چراکه تولید کننده میخواهد در یک کارتن 100 بسته قرار دهد ولی با وجود بسته بندی 40 بسته بیشتر نمی تواند قرار بدهد و باید این مشکل حل شود.
هر صنایع دستی یک اثر ارزشمند است
هر صنایع دستی یک اثر ارزشمند محسوب می شود و معرف یک فرهنگ است این جمله را معاون صنایع دستی استان اصفهان می گوید و ادامه می دهد: در زمینه بستهبندی نمی توان اجبار کرد، اما اگر به سمتی حرکت کنیم که در موضوع صادرات نظر هنرمندان جلب شود آنگاه می توانیم اجبار را برای بسته بندی صنایع دستی صادراتی به طور جدی وضع کنیم.
جعفرصالحی اعتقاد دارد که باید در زمینه بسته بندی برای صنایع دستی وارداتی با گمرکات تبادل نظر داشته باشیم و پس از آن بحث اجباری بودن بسته بندی را ارائه کنیم. هرچند که معاونت صنایع دستی چه در کشور و چه در استان اصفهان از موضع تشویقی وارد شده است، چراکه نگاه به بسته بندی نگاه مثبتی است.
او تاکید می کند: استاندارسازی صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است و تاکنون 140 رسته صنایع دستی استاندارد سازی شدهاند، در موضوع استانداردسازی بسته بندی یکی از آیتمها محسوب می شود. البته بستهبندی که حجم و فضای مناسبی داشته باشد و شانیت صنایع دستی را نگه دارد.
معاون صنایع دستی استان اصفهان خاطرنشان می کند: تاکنون 43 فروشگاه از یک هزار فروشگاه صنایع دستی در استان اصفهان نشان اعتماد را دریافت کردهاند، هرچند که باید این تعداد بیشتر از این باشد، اما سعی کرده ایم در این زمینه اجبار را کنار گذاشته و به صورت تشویقی پیش برویم.
جعفرصالحی میگوید: بسته بندی مناسب صنایع دستی یک اتفاق مهم است و معاونت صنایع دستی نیز به این موضوع اشراف دارد و باید برای اجرایی شدن بیش از پیش آن فرهنگ سازی در میان ذی نفعان رخ دهد.
بستهبندی نخستین و رویی ترین بخش از یک جنس است که با چشم خریدار ارتباط میگیرد، در واقع بستهبندی حلقه رابط محصول و خریدار است. خرید صنایع دستی توسط یک خریدار خواه یک گردشگر خارجی یا داخلی، تفاوتی ندارد، اما باید به این درک رسیده باشیم که اگر گردشگر خارجی جنس را می خرد باید بسته بندی نمادی از اصفهان به او بدهد و اگر گردشگر داخلی می خرد باید با بسته بندی ارزش کالا را به او یادآور شویم.
بستهبندی صنایع دستی با ترمه و پارچه قلمکار
عباس شیردل رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان از دیگر سو در خصوص بسته بندی صنایع دستی به خبرنگار ایسنا می گوید: در این زمینه مشکلاتی وجود داشت. برای مثال آنهایی که در حیطه بسته بندی فعال هستند یا بسته بندی را برای تیراژهای بالای سفارش در نظر می گیرند یا اینکه برای بسته بندی مبالغ هنگفتی طلب می کنند. از سوی دیگر نوسانات ارز و گرانی و تورم بر روی مواد اولیه تولیدکنندگان بسته بندی هم تاثیر می گذارد و همین موضوع موجب افزایش بیش از پیش قیمت بسته بندی می شود.
او می افزاید: برای بسته بندی یک پیشنهاد ارائه کردیم، این پیشنهاد بر اساس مواد بومی صنایع دستی اصفهان مطرح شد. امروز پارچههای ترمه و قلمکار برای بسته بندی محصولات صنایع دستی اصفهان پیشنهاد شده است که هم ارزان و در دسترس هستند و با حبابهای پلاستیکی موضوع امنیت آنها نیز بهبود پیدا کرده است.
شیردل با بیان اینکه اتحادیه و میراث فرهنگی نمی تواند برای بسته بندی صنایع دستی هزینه کند، چراکه سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی در حقوق کارمندان خود مانده و اتحادیه نیز پولی دریافت نمی کند که بخواهد چنین خرجی داشته باشد، می گوید: استفاده از پارچه های قلمکار و ترمه به شکل جعبه می تواند کارآمد باشد. برای این کار فراخوان زده ایم و لوگوی هر تولید کننده صنایع دستی نیز بر روی آن جعبه حک می شود، همچنین نماد اصفهان نیز وجود دارد.
رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با ابراز تاسف از اینکه ابزار تشویقی برای سوق دادن مغازه داران و هنرمندان به سوی استفاده از بستهبندی وجود ندارند، می گوید: به عنوان اتحادیه باید راهکارهای برون رفت از موضوع نبود بسته بندی را دنبال کنیم، به همین دلیل به شرکت های بسته بندی از نوع ترمه و قلمکار مجوز تولید داده ایم و باید از اینجا به بعد را مغازه داران سفارش دهند.
وی می افزاید: در بحث نشان اعتماد از یک هزار فروشگاه 43 فروشگاه نشان گرفته اند آن هم به این دلیل است که باید 12 بخش را رعایت کنند و قرار بود فروشگاه های برتر بر روی نقشه های الکترونیکی و مپ های جهان نشان دار شوند که نشد و فروشندگان هم رقبتی برای این موضوع نشان ندادند.
به گزارش ایسنا؛ یکی از مشکلات سالهای اخیر محصولات صادراتی کشور نداشتن بستهبندی مناسب برای حضور در بازارهای جهانی بوده است، اما این سوال اساسی به نظر می رسد که چرا با وجود اینکه در بحث صنایع دستی پیشینه عظیم و پر قدرت داریم، حاضر نیستیم یک ماه به فرآیند بستهبندی صنایع دستی خود به درستی فکر کنیم، سوال از هنرمند و مغازه دار هم این است که چرا محصولی که عصاره ماه ها و سال ها تلاش است را این گونه در میان روزنامه رها میکنند و اصلا متوجه نیستند که یک فرهنگ را لای روزنامهای میپیچند و به مخاطب خارجی یا داخلی خود میدهند.