اصفهان گردی تجربه‌ای بی‌نظیر در تابستان (اصفهان در تابستان)

سفر به اصفهان تجربه‌ای وصف نشدنی و خاطره انگیز است. این شهر آنقدر بی‌نظیر است که نخستین مقصد گردشگران خارجی محسوب می‌شود.

اصفهان گردی تجربه‌ای بی‌نظیر در تابستان (اصفهان در تابستان)

 اصفهان اما در تابستان دیدنی‌تر و زیباتر از قبل می‌شود و آفتاب پر نور این استان کمک می‌کند تا عمق دره‌ها و ییلاقات اطراف را بتوان دید. همچنین با گرم‌تر شدن هوا آثار باستانی با فرهنگ زیبای مردم اصفهانی و شعر خوانی جذاب‌تر و دیدنی‌تر می‌شود. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، با ما همراه باشید تا جاذبه‌های اصفهان گردی در تابستان را برایتان شرح دهیم.

 

جاذبه های تاریخی اصفهان در تابستان

اصفهان شهر گنبدهای فیروزه‌ای است. سفر به اصفهان برای دیدن جاذبه‌های این شهر در ایستگاه اول به جاذبه‌های تاریخی شهر اصفهان می‌رسد. فاصله این جاذبه‌ها با فرودگاه شهید بهشتی بسیار کم بوده و پرواز اصفهان، بهترین راه برای دسترسی سریع به این جاذبه‌ها است. لیست جاذبه‌های تابستانی اصفهان به شرح زیر است.

شب های پل خواجو

پل خواجو برای سالیان دراز در دوران صفویان، با شکوه‌ترین پل جهان محسوب می‌شد. این پل با نقش و نگاره‌ها و کاشی کاری‌های بی‌نظیر، خود را از دیگر پل‌های تاریخی احداث شده بر رودخانه زاینده رود مجزا کرده است. پل خواجو در طول روز گرم است و زیبای این پل با نورپردازی و هوای خنک شب ملموس‌تر است. همچنین این پل محل بزم شبانه اصفهانیان در تابستان است. در دیگر فصل‌ها با سرمای هوا کمتر فرهنگ شعر خوانی در زیر پل خواجو اتفاق می‌افتد. شبهای تابستان اما خوانندگان و شاعران در کنار هم جمع شده و صدای دلنشین خود را در گنبدهای زیرین پل طنین انداز می‌کنند. این برنامه آواز خوانی تا نیمه‌های شب برپا است.

پل خواجو

عصارخانه شاهی

شاید کمتر کسی وقتی به اصفهان سفر می‌کند به عصارخانه شاهی سر بزند. این مکان که در سال ۱۰۲۱ همزمان با بازار قیصریه ساخته شده است، یکی از جاذبه‌های اصفهان است که با محیطی سرپوشیده و خنک شما را از گرمای تابستان نجات می‌دهد. حتما تا به حال اصطلاح مانند اسب عصاری کار کرده‌ام به گوشتان خورده است. عصاری صنعت گذشته ایرانیان برای گرفتن عصاره گیاهان و تولید ادویه‌جات بوده است. در عصارخانه‌ها که امروزه تنها در اصفهان و یزد و چهارمحال نمونه‌هایش باقی مانده، دو گوی بزرگ سنگی روی هم به وسیله اسب، قاطر، شتر و خر ساییده شده و عصاره گیاهان و روغن آنها گرفته می‌شد. این جاذبه زیبا که امروزه به موزه صنعت هم تبدیل شده است در میدان نقش جهان قرار دارد و فضای زیبایی دارد.

محله جلفا

یکی دیگر از پاتوق‌های شبانه مردمان اصفهان، محله جلفا در کنار کلیسای وانک است. این محله که شکل و شمایل اروپایی دارد، در فصل تابستان و به هنگام شب زیبایی خاصی دارد. میدان جلفا، کلیسای وانک، ساعت بلند قامت، کلیسای مریم، هاکوپ، بیت لحم و سرکیس از جاذبه های این محله به حساب می‌آیند. به هنگام شب، کافه گردی در خیابان های سنگفرش شده سنگ تراشها لذت زیادی دارد و فرم کافه‌های این منطقه با الهام از کافه‌های پاریس طراحی شده‌اند.

بازار قیصریه

یکی از بازارهای خنک تابستان در اصفهان، بازار قدیمی قیصریه است. این بازار تنها برای فروش کالاها ساخته نشده و نمایان‌گر مهارت معماران اصفهانی و اصالت آنها است. در طول روز گنبد‌های بلند بازار با وجود حفره‌های در مرکز، هوای خنک را در دالان‌ها و راه‌رو بازار به حرکت در آورده و هوای بازار را مطبوع حفظ می‌کنند. این بازار با وجود کاروان‌سراهای قدیمی و حجره‌هایی که بیشتر آن‌ها برای چهار قرن مشغول به یک فعالیت هستند، منحصر به فرد و زیبا است. بهترین سوغات صنایع دستی اصفهان را می‌توانید در بازار قیصریه تهیه کنید.

بازار قدیمی قیصریه

جاذبه های تفریحی اصفهان در تابستان

تفریح و گردش در تابستان اصفهان شکل و شمایل دیگری دارد. در این فصل مردم برای فرار از گرمای روز به جاذبه‌های تفریحی سرپوشیده سر می‌زنند. اگر شما هم به دنبال تفریح در این شهر در تابستان هستیدْ در ادامه چند تفریح تابستانه اصفهان را به شما معرفی می‌کنیم.

پارک آبی آبسار

برای تفریح در روزهای گرم تابستان، می‌توان به پارک آبی آبسار رفت. این پارک در محیطی به بزرگی ۱۲ هزار متر مربع به عنوان بزرگ‌ترین پارک آبی فلات مرکزی ایران شناخته می‌شود. سونا جکوزی، ۱۳ سرسره مجهز، زمین فوتبال آبی، رستوران و کافی‌شاپ این مجموعه را به یکی از تفریحات اصلی اصفهان در تابستان تبدیل کرده است. در حال حاضر امکان همزمان ورود خانواده‌ها به پارک آبی وجود ندارد و این پارک در روزهای زوج برای آقایان و روزهای فرد برای بانوان اختصاص یافته است.

آکواریوم اصفهان

دیگر تفریح سرپوشیده اصفهان که هوای خنکی دارد، بازدید از آکواریوم اصفهان است. این آکواریوم با ۴ هزار متر مساحت و تونلی به عمق ۳۵ متر، بزرگترین آکواریوم تونلی کشور است. اگر علاقه به لمس ماهیان و غذا دادن به آنها دارید و همچنین دوست دارید ماهیان از بالای سرتان رد شوند، حتما به آکواریوم اصفهان سر بزنید. حدود ۶,۵۰۰ موجود آبزی شامل ۳۰۰ تا ۳۵۰ گونه از ماهی‌های پنج قاره جهان در آن زندگی می‌کنند. فلت آکواریوم یا آکواریوم قاب دیواری، سیلندر آکواریوم یا آکواریوم استوانه‌ای و تاچ آکواریوم یا آکواریوم لمسی از بخش‌های مختلف این آکواریوم هستند. دیدن این آکواریوم و بازدید از مجموعه پارک، آکواریوم و باغ پرندگان ناژوان در روزهای گرم تابستان دلنشین است.

طبیعت‌گردی در تابستان اصفهان

در فصل تابستان ییلاق‌های زیادی وجود دارد که گشت و گذار در آنها حال و هوای دلنشینی دارد. این ییلاق‌ها در فصل پاییز و زمستان پوشیده از برف است و در فصل بهار و تابستان سرسبز و خنک است. جاهای دیدنی طبیعی اصفهان به شرح زیر است.

دهکده توریستی چادگان

در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از اصفهان یک دهکده توریستی در کنار سد چادگان وجود دارد. این دهکده با آب و هوای کوهستانی و تفریحات متعدد، مناسب یک سفر تابستانی است. باشگاه سوارکاری، اسکله قایق‌رانی، زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و پینگ‌پنگ، تله‌کابین و پیست‌های دوچرخه‌سواری، آبتنی، ماهیگیری و ... از جمله تفریحاتی است که در این دهکده وجود دارد. اطراف دهکده و شهرستان چادگان یک منطقه سرسبز با روستاهای مختلف وجود دارد که برای کوهنوردی مناسب است. روستای مشهد کاوه (آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش) معروف‌ترین روستای اطراف چادگان است.

باغ بهادران

در کنار رودخانه زاینده رود، منطقه ای به نام باغ بهادران وجود دارد. این منطقه با همجواری زاینده رود می‌تواند خلاء خشک بودن احتمالی رودخانه در شهر اصفهان را برایتان جبران کند. کمپینگ و ماهیگیری تفریحات اطراف رودخانه در این منطقه هستند اما در تابستان، تفریح اصلی این منطقه رفتینگ است. قایق سواری در موج های خروشان و تجربه هیجان در روستاهای مختلف این منطقه در تابستان رواج دارد. روستاهای چم آسمان، چم پیر، مورکان، سعید آباد، صادق آباد، کرچگان، ملک آباد، دورک، کته شور، زرد خشوئیه و … از معروف‌ترین روستاهای این منطقه است.

کلام پایانی

زیبایی‌های اصفهان در تمامی طول قابل دسترسی است. بر اساس سلیقه خود می‌توانید در هر فصل شاهد یک بخش از جاذبه‌های دیدنی این استان پهناور باشید. تابستان اما دیدن طبیعت در کنار تاریخ اصفهان این استان را زیبا و دلنشین می‌کند. تجربه شما از سفر به اصفهان چیست؟ نظرات خود را برایمان بنویسید.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار