بیشتر اصفهانی‌ها چای خارجی مصرف می‌کنند

سابقه مصرف چای در ایران به سال‌های بسیار دور بازمی‌گردد، اما طبق شواهد تاریخی تا زمان صفویه چای اغلب به‌صورت دارو برای درمان برخی بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت و در این دوران کم‌کم پای چای به مجالس مهم و تشریفاتی باز شد و پس از ورود به خانه‌های اعیان و اشراف، به‌تدریج به‌عنوان پرطرفدارترین نوشیدنی به تمام خانه‌های ایرانی راه یافت.

مهنازاحمدی - اصفهان امروز: سابقه مصرف چای در ایران به سال‌های بسیار دور بازمی‌گردد، اما طبق شواهد تاریخی تا زمان صفویه چای اغلب به‌صورت دارو برای درمان برخی بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت و در این دوران کم‌کم پای چای به مجالس مهم و تشریفاتی باز شد و پس از ورود به خانه‌های اعیان و اشراف، به‌تدریج به‌عنوان پرطرفدارترین نوشیدنی به تمام خانه‌های ایرانی راه یافت. رواج مصرف چای تا آنجا رسید که امروزه تقریباً هر ایرانی در طول یک شبانه‌روز حداقل یک فنجان چای مصرف می‌کند و چای جزء اصلی سبد خرید ماهیانه هر خانوار است. معمولاً در همه کشورها دولت‌ها برای کالاهای پرمصرف طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که در داخل کشور تولید کافی صورت بگیرد و نیازی به واردات نباشد، اما متأسفانه در کشور ما واردات چای، این پرمصرف‌ترین کالای خوراکی تا حدی انجام‌شده که ذائقه مردم تغییر کرده است و کمتر کسی مبادرت به خرید چای ایرانی می‌کند و اغلب افراد به نوشیدن چای خارجی علاقه نشان می‌دهند.

چای خارجی بیشتر از ایرانی طرفدار دارد

واردات چای خارجی به ایران در حالی صورت می‌گیرد که در شمال کشور مزارع چای به‌وفور یافت می‌شود و چای‌کاران برای کاشت و برداشت چای زحمات فراوانی را متحمل می‌شوند، اما هرساله چای ایرانی در انبارها بدون مشتری می‌ماند و عده‌ای واسطه‌گر با واردات چای خارجی ضربات جبران‌ناپذیری را به اقتصاد ملی کشور وارد می‌کنند. چای خارجی اغلب از کشورهای هند، چین، سریلانکا و کنیا وارد می‌شود و به‌طورقطع می‌توان گفت که چای ایرانی می‌تواند با چای این کشورها ازلحاظ کیفیت و سلامت برابری کند، اما وجود برخی جوسازی‌ها از سوی دلالان مبنی بر اینکه چای در کارخانه‌های شمال کشور بدون کیفیت و غیربهداشتی تهیه می‌شود، باعث شده است تا مردم به خرید چای ایرانی رغبت نشان ندهند. لزوم فرهنگ‌سازی برای مصرف چای تولید داخلی از سوی دیگر، تغییر ذائقه مردم در طول سالیان براثر مصرف چای خارجی، دیگر عامل مهجور ماندن چای تولید کشور خودمان است. غلامرضا توتونیز، یکی از فروشندگان چای در اصفهان در این باره گفت: چای خارجی طرفداران زیادی دارد و تنها افراد معدودی برای خرید چای ایرانی به بازار مراجعه می‌کنند.

واردات چای قاچاق به بازار ریشه‌کن نشده است

وی بابیان اینکه مردم از کیفیت چای ایرانی آگاهی لازم را ندارند، عنوان کرد: کشاورزان زیادی در شمال کشور از راه کشت چای ارتزاق می‌کنند و واردات چای، باعث هدر رفتن زحمات ایشان و خارج شدن ارز از کشور می‌شود. این فروشنده باسابقه چای بیان داشت: عده‌ای از واسطه گران چای تبلیغاتی سوء مبنی بر غیربهداشتی بودن چای ایرانی رواج می‌دهند که لازم است در این راستا آگاه‌سازی صورت بگیرد. توتونیز با اشاره به اینکه در کشورهای تولیدکننده چای، از آخرین روش‌های مکانیزه برای کاشت و برداشت چای استفاده می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه کاشت و برداشت چای در کشور ما هنوز به‌صورت کاملاً علمی انجام نمی‌شود و وقتی بهترین چای ایرانی در کنار چای خارجی قرار می‌گیرد، کیفیت چای خارجی واقعاً بالاتر است؛ زیرا تمام شرایط مناسب برای کشت چای در کشورهای خارجی به کار گرفته می‌شود. توتونیز با تا کید بر اینکه چای ایرانی برخلاف شایعات از کیفیت بهداشتی خوبی برخوردار است، ادامه داد: تنها عطروطعم چای خارجی بهتر از چای ایرانی است، اما ازلحاظ بهداشتی بودن استفاده از چای ایرانی بسیار مطمئن‌تر است.

حمایت از چای‌کاران داخلی تشدید می‌شود

وی اظهار داشت: دولت علاوه بر فرهنگ‌سازی برای مصرف چای ایرانی، باید از کشاورزان داخلی حمایت کند و مانع واردات بی‌رویه چای به کشور شود تا به‌تدریج چای ایرانی بتواند جایگاه ازدست‌رفته خود را بازیابی کند. این فروشنده چای درباره ورود چای قاچاق به کشور، خاطرنشان کرد: از زمانی که نظارت بر ورود کالاهای قاچاق انجام‌شده است، چای قاچاق بسیار گران‌تر از قبل توسط واسطه گران به فروش می‌رسد، ولی ازلحاظ میزان قاچاق واقعاً تغییری در بازار ایجاد نشده است و هنوز هم به‌وفور شاهد واردات چای قاچاق به کشور هستیم. رئیس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه خوشبختانه تلاش خوبی در داخل کشور مبنی از حمایت از چای‌کاران داخلی صورت گرفته است، اذعان داشت: طی سال‌های متمادی واردات چای به ایران انجام‌شده و این قضیه آن‌قدر ادامه پیداکرده که ذائقه مردم به‌راستی تغییریافته است و در حال حاضر اغلب ایرانیان چای خارجی را به ایرانی ترجیح می‌دهند.

چای ایرانی تنها در شمال کشور کشت می‌شود

احمدرضا رئیس زاده اذعان داشت: درحالی‌که در چای ایرانی به‌هیچ‌وجه از رنگ و اسانس استفاده نمی‌شود و طعم آن واقعی است، اما اغلب افراد طرفدار چای بارنگ و اسانس خارجی هستند. وی افزود: هرساله کاشت چای به‌اندازه لازم در مزارع شمال کشور انجام می‌شود و کشاورزان زیادی از این طریق امرارمعاش می‌کنند، اما واردات باعث می‌شود تا چای ایرانی خریداری نداشته باشد و کشاورزان متضرر شوند و از سویی دیگر واردات به تولید داخلی ضربه بزند. رئیس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، تنها آب‌وهوای شمال کشور را مناسب کشت چای دانست و گفت: چای محصولی است که جز شمال کشور، در هیچ کجای دیگر نمی‌تواند کشت شود و باردهی آن نیازمند شرایط ویژه‌ای است. رئیس زاده تصریح کرد: ازآنجاکه چای یک کالای خوراکی بسیار پرمصرف در ایران محسوب می‌شود، لازم است با ترویج کشت آن در داخل کشور به مرحله خودکفایی برسیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را از وابستگی و هدررفت سرمایه نجات دهیم.
ارسال نظر