جای خالی صنایع بزرگ در نمایشگاه فن نما

دومین نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری اصفهان با شعار نمایشگاه «ما برای وصل کردن آمدیم» آغاز شده تا به قول برگزارکنندگان این نمایشگاه ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را با نیازهای صنعت تلاقی دهد اما شاید جای خالی صنایع بخصوص صنایع بزرگ اصفهان در این نمایشگاه به‌خوبی احساس می‌شد.

جای خالی صنایع بزرگ در نمایشگاه فن نما

دومین نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری اصفهان با شعار نمایشگاه «ما برای وصل کردن آمدیم» آغاز شده تا به قول برگزارکنندگان این نمایشگاه ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را با نیازهای صنعت تلاقی دهد اما شاید جای خالی صنایع بخصوص صنایع بزرگ اصفهان در این نمایشگاه به‌خوبی احساس می‌شد.درحالی‌که ۱۵۰ مرکز رشد و فناوری، ۴۰ استارتاپ و ۳۰ صندوق مالی خطرپذیر در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند تنها ۱۰ شرکت صنعتی حاضر به شرکت در آن شدند و برخی از صنایع بزرگ بخصوص در اصفهان با همه فراخوان‌ها و دعوت‌هایی که از آنها شد حتی به بازدید از نمایشگاه نیامدند. صنایعی که مسائل بسیاری در خود دارند و همین مشکلات چندین ساله آنها به چالش‌های امروز شهر و استان تبدیل شده است. برخی از این صنایع آلاینده‌اند و برخی آب بر؛ اما گویا با تمام مسائلی که دارند خود را بی‌نیاز از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان می‌دانند و حاضر نیستند نیازها و مسائل خود را به دست این شرکت‌ها بسپارند شاید توسط آنها حل شود. 

جالب این است که این صنایع حتی در سالی که باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کردند تنها شعار دادند و اقدامی در این راستا انجام ندادند و حالا هم حاضر نیستند پای‌کار آنها بایستند و مشکلاتشان را با خدمت گرفتن دانش‌بنیان‌ها و از مسیر علم و فن جدید رفع کنند.

برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون فن‌نما زمانی ارزشمند خواهد بود که بتوان از گذر این نمایشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را با بازار آشنا کرد. بزرگ‌ترین بازار این شرکت‌ها هم صنایع هستند که باید به آنها بها بدهند.

حوزه علم و فناوری در سند آمایش استان به‌عنوان مزیت نسبی شهر و استان قید شده، حوزه‌ای که باید به آن توجه ویژه کرد تا این زیست‌بوم تقویت شود.  در حال حاضر از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیانی که در کشور فعال است، حدود ۱۰ درصد آن‌ها در اصفهان مستقر است که همین امر نشان می‌دهد چه ظرفیتی خوبی در این استان وجود دارد که استفاده درستی از آن نمی‌شود. اما زمانی که به این اکوسیستم بها داده شود مطمئناً می‌توان شاهد افزایش کیفیت آن نیز بود. 

آنگاه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی هم به تقویت ارتباطات شبکه‌ای بین بخش‌های مختلف از جمله استارتاپ‌ها، شرکت‌های بزرگ، متقاضیان فناوری، دانشگاه‌ها، شهرک‌ها و صندوق‌های تأمین مالی کمک می‌کند و زمینه پیشرفت فناوری و نوآوری در استان و کشور مهیا می‌شود.

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار