فولاد مبارکه پیشرو در حمایت از دانش‌بنیان‌ها

نمایشگاه فن‌نما به کار خودش پایان داد. نمایشگاهی که در دومین گام خودش توانست بخشی از انتظارها را برای نزدیک‌کردن شرکت‌های دانش‌بنیان و بازار برآورده کند. پیش‌ازاین در همین ستون گفته شد که برای تأثیر در اکوسیستم فناوری و نوآوری باید شرکت‌ها و صنایع چه در استان اصفهان و چه در کشور پیش‌قدم شوند.

 فولاد مبارکه پیشرو در حمایت از دانش‌بنیان‌ها

نمایشگاه فن‌نما به کار خودش پایان داد. نمایشگاهی که در دومین گام خودش توانست بخشی از انتظارها را برای نزدیک‌کردن شرکت‌های دانش‌بنیان و بازار برآورده کند. پیش‌ازاین در همین ستون گفته شد که برای تأثیر در اکوسیستم فناوری و نوآوری باید شرکت‌ها و صنایع چه در استان اصفهان و چه در کشور پیش‌قدم شوند. صنایعی همچون فولاد مبارکه که در سال‌های اخیر در این عرصه پیش‌گام بوده و به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز غرب آسیا و شمال آفریقا با یک برنامه مشخص، زیست‌بوم نوآوری و فناوری را در خود تعریف کرده و برای حوزه‌های نوآوری، فناوری، زنجیره تأمین، محصول و کسب‌وکار برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داده است. یکی از پاویون‌های حاضر در دومین نمایشگاه فن‌نما، پاویون صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه بود که از مأموریت‌های اصلی این صندوق می‌توان به حفظ پایداری این صنعت برای آینده اشاره کرد و برای تحقق آن سالانه بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری دارد. فرصتی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به دلیل آشنایی با فضای سرمایه‌گذاری می‌توانند ایجاد کنند و به تعامل و همکاری با پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در استان اصفهان و دیگر استان‌های کشور منجر می‌شود.

ورود صنایع بزرگی همچون فولاد به حوزه فناوری و نوآوری، بذر امید را در کشور و بخصوص در نسل جوان می‌کارد و تأثیرات مثبتی بر نخبگان دانشگاهی و فعالان حوزه دانش‌بنیان خواهد داشت و آنها را به ماندن و ساختن ایران‌زمین ترغیب می‌کند. از سوی دیگر استفاده از ظرفیت نخبگانی کشور باعث می‌شود صنعت فولاد از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب نماند.

 با یک بررسی می‌توان دریافت که صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه برای توسعه کسب‌وکار و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری کرده تا بازار این شرکت‌ها تثبیت شود. سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر برای توسعه پایدار زنجیره تأمین، سبد محصول، رباتیک، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء شده بخشی از اقدامات این صندوق است.

 با اطمینان می‌توان گفت که نفع این سرمایه‌گذاری نه‌تنها به استانی همچون اصفهان که به کشور خواهد رسید و فرصت اشتغال هزاران نفر را در شرکت‌های دانش‌بنیان و در بین نخبگان دانشگاهی فراهم می‌کند که به گفته مدیران این شرکت در حال حاضر با ۱۵ دانشگاه برتر کشور قرارداد گرنت دارد.

 از سوی دیگر مباحث زیست‌محیطی صنعت در دنیا در حال تغییر است، هوشمندسازی و هوش مصنوعی به یکی از موضوعات جهانی تبدیل شده که صنایع بزرگی همچون فولاد را هم تحت‌تأثیر قرار داده است. با نگاه به این مسائل و لزوم تغییر برای رقابت‌پذیری با رقبای بین‌المللی روی‌آوردن به طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه یک نیاز ضروری است که می‌تواند نقش مهمی در توسعه نوآوری صنعت فولاد و دیگر صنایع ایفا کند.

 امروز لازم است دانش شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع وارد شود. این مسئله از یک سو باعث رفع نیازهای صنعت می‌شود و از سوی دیگر باعث می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و توانمندی‌های خود را در حوزه‌های مختلف افزایش دهند؛ بنابراین شرکت‌ها و صنایع دیگر هم با الگوگیری از فولاد مبارکه باید در این مسیر گام بردارند و از این فرصت به نفع خود و توسعه زیست‌بوم فناوری کشور استفاده کنند.

 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار