اصفهان در حوزه مسافری و جابه‌جایی رتبه چهارم را دارد

ظرفیت‌های اصفهان برای توسعه حمل‌ونقل ریلی

معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود معادن و صنایع مختلف همچون صنایع فولادی در استان اصفهان، ظرفیت قابل توجهی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی بار وجود دارد.

ظرفیت‌های اصفهان برای توسعه حمل‌ونقل ریلی

معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود معادن و صنایع مختلف همچون صنایع فولادی در استان اصفهان، ظرفیت قابل توجهی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی بار وجود دارد.

محمدهادی ضیایی مهر در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل راه‌آهن اصفهان اظهار کرد: جابه‌جایی مدیران در مسئولیت‌های مدیریتی امری طبیعی و ضروری است. این تغییرات و انتقال مدیران به مناطق مختلف، منجر به رشد و شکوفایی فعالیت‌ها در هر منطقه می‌شود.

اهمیت حمل‌ونقل ریلی در توسعه کشور

ضیایی مهر با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل ریلی گفت: حمل‌ونقل ریلی یکی از مولفه‌های اصلی پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف است. در بندهای 24 و 25 برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری، تأکید زیادی بر توسعه حمل‌ونقل ریلی شده است. اولویت‌بخشی به حمل‌ونقل ریلی نسبت به سایر سیستم‌های حمل‌ونقلی، توجه به بخش ترانزیت و اتصال حمل‌ونقل ریلی به مراکز تجاری و صنعتی از جمله موارد مورد تأکید در این برنامه بوده است.

او افزود: در برنامه هفتم توسعه نیز مواد مختلفی به حمل‌ونقل ریلی اختصاص داده شده است. به عنوان مثال، ماده 48 این برنامه بر توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها با اولویت حمل بارهای معدنی توسط سازمان‌های توسعه‌ای و با مشارکت بخش خصوصی تأکید دارد.

برنامه‌های توسعه‌ای برای حمل‌ونقل ریلی بار

ضیایی مهر با اشاره به ظرفیت‌های اصفهان گفت: معادن و صنایع مختلف مانند صنایع فولادی در اصفهان، امکان توسعه حمل‌ونقل ریلی بار را فراهم کرده است. برای این منظور، آیین‌نامه‌ای با همکاری وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی تهیه و برای دولت ارسال شده است. در صورت تأیید هیئت دولت، می‌توان اقدامات مؤثری در این زمینه انجام داد.

او ادامه داد: در ماده 56 برنامه هفتم، سنجه‌های عملکردی خوبی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی ترانزیتی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، میزان جابه‌جایی بار ترانزیتی کشور در مجموع حدود 16 میلیون تن در سال است که باید تا پایان برنامه هفتم به 40 میلیون تن در سال برسد. افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از جابه‌جایی بارهای ترانزیتی نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون ناوگان راه‌آهن با اشاره به نوسازی ناوگان گفت: در برنامه ششم توسعه، سهم 30 درصدی حمل بار برای حمل‌ونقل ریلی تعیین شده بود و این سهم در برنامه هفتم نیز حفظ شده است. برای تحقق این هدف، تأمین و نوسازی 550 دستگاه لوکوموتیو برنامه‌ریزی شده است. همچنین هدف‌گذاری شده تا سرعت بازرگانی قطارهای باری در پایان برنامه هفتم نسبت به سال اول، 70 درصد افزایش یابد.

او افزود: در ماده 57 برنامه هفتم، تأکید شده است که لوکوموتیوهای متوقف بیش از پنج سال، با همکاری بخش خصوصی واگذار یا راه‌اندازی شوند. این اقدام بخشی توسط دولت و بخشی نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد.

photo16561404791 (1)نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

ضیایی مهر با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه حمل‌ونقل ریلی گفت: منابع دولتی برای این بخش محدود است. اما با توان بخش خصوصی، می‌توان امیدوار بود که صنعت ریلی کشور بیش از پیش رشد کند. در حال حاضر نیز شرایط مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران خصوصی به این بخش فراهم شده است.

او خاطرنشان کرد: اقتصاد ضعیف راه‌آهن و محدودیت منابع مالی باعث انباشت تعمیرات در بخش‌های مختلف مانند لوکوموتیوها، زیرساخت‌ها، ساختمان‌ها و سیستم‌های سیگنالینگ شده است. با این حال، با تزریق منابع مالی از محل تهاتر و نفت به راه‌آهن، شاهد رشد 10 درصدی آماده‌به‌کاری لوکوموتیوها بوده‌ایم. تعداد لوکوموتیوهای آماده‌به‌کار از 498 دستگاه در مردادماه به 544 دستگاه در دی‌ماه رسیده است.

معاون ناوگان راه‌آهن افزود: با افزایش ظرفیت لوکوموتیوها، در بخش بازرگانی و بهره‌برداری نیز شاهد رشد 6 درصدی حمل بار نسبت به پنج ماه قبل از دولت جدید بوده‌ایم. همچنین ماده 12 قانون رفع موانع تولید، ظرفیت‌های خوبی برای بهبود اقتصاد صنعت ریلی ایجاد کرده است که نیازمند اجرای بهتر است.

 پیگیری جذب سرمایه در راه‌آهن اصفهان

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان گفت: جذب سرمایه و سرمایه‌گذار باتوجه‌به پتانسیل اصفهان به‌عنوان استان صنعتی باید پیگیری شود.

به گفته محمدرضا چنگانی لازم است انقلابی در حوزه جذب سرمایه با درنظرگرفتن راهبردهای تعریف شده داشته باشیم.

چنگانی با بیان اینکه امیدآفرینی معجره می‌کند اظهار کرد: با همکاری و همت همه کارکنان راه‌آهن باوجود مشکلات پیش رو همچنان خدمات به بهترین شکل ممکن ارائه می‌شود.

photo16561404683 (1)

او خروج از سیستم سنتی را در راه‌آهن و تداوم کار آن ضروری دانست و تأکید کرد: هوشمندسازی راه و مسیری است که باید در اولویت برنامه‌ها قرار دهیم چرا که دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی پاسخگو نیازهای موجود باشیم پس لازم است به سمت فعالیت‌های جهادی گام برداریم.

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان عنوان کرد: در حوزه حمل بار اصفهان به‌عنوان منطقه‌ای صنعتی پتانسیل لازم را دارد و درصورتی‌که به سمت افزایش بارهای جدید و نوین برویم می‌توانیم در بحث معیشتی نیز گامی اثرگذار برداشته باشیم این در حالی است که در بخش زمان سیر و سرعت بازرگانی کیفیت ارتقا یافته است.

چنگانی تصریح کرد: راه‌آهن اصفهان و کل کشور باید به سمت توسعه حرکت کند و هدف اصلی را باید در مقوله برند مسافری و رضایت مسافرین قرار دهیم تا شاهد اتفاقات مطلوبی باشیم.

۸۳ درصد رضایتمندی مسافرین از خدمات ریلی

 سیدرضا سادات حسینی، مدیرکل سابق راه‌آهن استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: در حوزه مسافری و جابه‌جایی که ویترین راه‌آهن محسوب می‌شود اصفهان رتبه چهارم را بعد از تهران و مشهد و آذربایجان به خود اختصاص داده و در بخش جابه‌جایی بار هم این استان دارای و جز سه استان برتر کشور بوده است.

photo16561404952 (1)

مدیرکل سابق راه‌آهن استان اصفهان اظهار کرد: طی سه سال گذشته در ستاد سفر استان اصفهان با ارزیابی‌های انجام شده از طرق مختلف در بحث ارائه خدمات به مسافر راه‌آهن با ۸۳ درصد رضایت‌مندی رتبه نخست را داشته است این موضوع شامل ایستگاه‌های توقفی و خدمات ارائه شده در قطار و کیفیت قطار می‌شود.

 سادات حسینی با بیان اینکه در بخش بار و حمل بار اصفهان هیچ موقع گره ترافیک جدی وجود نداشته عنوان کرد: در حوزه زیرساخت کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در اصفهان پس از سه سال بازدید داشتند و اذعان کردند نسبت به سه سال قبل باتوجه‌به محدودیت منابع و شرکت نگهداری وضعیت مطلوب‌تر از قبل ارزیابی شد.

 او تأکید کرد: در بخش ایمنی دو سه سال اخیر از سال گذشته وضعیت بهتری را شاهد بوده‌ایم و با سیستم موجود نظارت موجود وضعیت خوبی داریم .

photo16561387701

ارسال نظر