پویایی محیط کسب و کار؛ رونق اقتصادی

نشست تخصصی «پاسخ مناسب به فرصت‌ها و تهدیدهای محیط کسب و کار» در اصفهان برگزار شد.

پویایی محیط کسب و کار؛ رونق اقتصادی

نشست تخصصی «پاسخ مناسب به فرصت‌ها و تهدیدهای محیط کسب و کار» در اصفهان برگزار شد. دکتر علی عطافر در این نشست استفاده از فرایند مدیریت راهبردی را در تنوع و پیچیدگی تصمیمات بازرگانی و پویایی محیط کسب امری ضروری و اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت: اداره و مدیریت فعالیت‌های پیچیده در درون سازمان‌ها، عوامل و متغیرهای محیط عملیاتی همچون رقبا و مصرف‌کنندگان و رویدادهای محیط شامل متغیرهای اقتصادی، سیاسی، فناوری و اجتماعی چالش‌های پیش روی مدیران است. به گزارش «اصفهان امروز» عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: باید اندیشید و با استفاده از تجربیات اساتید اقتصادی و سیاسی تمام اتفاقات و وقایع اقتصادی و سیاسی جهان را با پیش‌بینی‌های لازم و ارائه راه کارهای مناسب به سمت منافع خود و در جهت مثبت پیش برد.


ظرفیت رونق کسب و کار در ایران بیش از اروپا و آمریکا

وی فضای کسب و کار را در ایران بر خلاف تصور عموم مردم قابل ارتقا و پیشرفت دانست و اضافه کرد: می‌توان در ایران بیش از اروپا و آمریکا شاهد رونق اقتصادی در کسب و کار بود در صورتی که منتظر تأثیر شرایط نباشیم و سنجش شرایط فعلی و پیش‌بینی برای آینده را در اولویت قرار دهیم. دکتر عطافر با اشاره به اینکه تحریم‌ها می‌توانند اقتصاد کشوری را تا مرز انحطاط پیش ببرد گفت‌: تحریم در همه دنیا به شکل‌های گوناگون وجود دارند؛ اما استفاده از شرایط حتی در زمان تحریم بسیار مهم است، چراکه هدایت تهدیدها در مسیر اهداف خود تبدیل به فرصت خواهند شد. این عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان، جامعه بدون تغییر و تحول را فاسد و مستعد نابودی قلمداد کرد و افزود: در جوامع موفق از نظر اقتصادی تغییرات را می‌پذیرند و در صدد تعویض محیط نیستند و کمک‌های دولتی در مراحل بسیار جزئی دیده می‌شود که تمام این شرایط منجر به شناخت و بهبود اوضاع خواهد شد در این بین از سه کشور که بیشترین میزان تغییرات را داشته‌اند می‌توان به اسلوونی، شیلی و ایران اشاره کرد که تغییرات در ایران همچنان ادامه‌دار است.


شناسایی نقاط ضعف و قوت در مدیریت کسب و کار

وی با بیان اینکه شناسایی نقاط ضعف و قوت در مدیریت کسب و کار بسیار مهم و ضروری است خاطرنشان کرد: بزرگترین نقد بر شرکت‌ها و ادارات ندیدن معایب و جلوه دادن بیشتر نقاط قوت است که شناسایی نقاط ضعف و قوت قابل تغییر هستند و پذیرش ویژگی‌ها رشد را به همراه خواهد داشت. عطافر در ادامه تصریح کرد: مطابقت دادن ویژگی‌ها و ارائه راه حل برای نقاط ضعف و ارتقا نقاط قوت 50 درصد به شناسایی ما از موقعیت موجود می‌انجامد؛ این در حالی است که رسالت ما از هدف تنها 10 درصد راه و ایجاد چشم‌انداز 40 درصد باقی‌مانده برای رسیدن به بهترین دست آورد خواهد بود. وی از نداشتن چشم‌انداز و آینده‌نگری در بین نوجوانان و حتی جوانان ایرانی به عنوان نقطه ضعف یاد کرد و گفت: ایجاد تحول در نگاه نوجوانان تأثیرگذار است در کشورهای پیشرفته از ابتدای ورود دانش‌آموز به مدارس سعی در ایجاد هدف و ارائه راه مناسب برای رسیدن به هدف در دستور کار قرار دارد. دکتر عطافر در پایان تأکید کرد: تصمیمات راهبردی بر آنچه مدیران پیش‌بینی می‌کنند متکی است نه آنچه مدیران می‌دانند و توسعه پیش‌بینی‌ها مدیریت را قادر می‌سازد بهترین راهبرد را برگزیند و در محیط رقابت آزاد و پویا به سوی تغییر را دنبال کند.

ارسال نظر