تاكسی های اينترنتی تابع هيچ مقررات خاصی نيستند
ديروز تاكسيهاي اينترنتي در صحن شوراي شهر تهران باز هم خبرساز شد؛ خبري كه از سوي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در صحن شورا مطرح شد و حكايت از آشفتگي نظارتي در بخش تاكسيهاي اينترنتي است كه اين روزها بد جوري در شهر تهران جولان ميدهند.
ديروز تاكسيهاي اينترنتي در صحن شوراي شهر تهران باز هم خبرساز شد؛ خبري كه از سوي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در صحن شورا مطرح شد و حكايت از آشفتگي نظارتي در بخش تاكسيهاي اينترنتي است كه اين روزها بد جوري در شهر تهران جولان ميدهند. محسن پورسيد آقايي با تاكيد بر اينكه امروز بيش از ٢٢ شركت تاكسي اينترنتي در پايتخت مشغول كار هستند، گفت: يكي از اين شركتها به تنهايي بيشتر از سازمان مديريت و نظارت تاكسيراني شهر تهران، خودرو در اختيار دارند ولي با اين وجود متاسفانه تابع هيچ مقررات خاصي نيستند.
پورسيد آقايي با اشاره به اينكه در حوزه قوانين با كمبودي مواجه نيستيم اما نواقصي داريم كه بايد در جهت رفع اين نواقص اقدام كنيم، توضيح داد: در چشمانداز حمل و نقل شهر تهران حمل و نقل يكپارچه در دسترس، راحت، پاك، روان و ايمن پيشبيني شده است. در برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران نيز توسعه حمل و نقل عمومي و استفاده از سيستمهاي هوشمند انسان محور بودن شهر و مديريت عرضه و تقاضا مورد تاكيد قرار گرفته است.
وي در تشريح چالشهاي بخش حمل و نقل شهر تهران به پايين بودن سهم حمل و نقل عمومي اشاره كرد و افزود: بر خلاف آمارهاي گذشته كه سهم حمل و نقل عمومي را ٦٠ درصد اعلام ميكرد، بايد به اين نكته توجه كنيم كه امروزه در دنيا تاكسي جزو حمل و نقل عمومي محسوب نميشود اما در تهران تاكسيها در آمار حمل و نقل عمومي مورد محاسبه قرار ميگيرند. به اين ترتيب با احتساب تاكسيها مجموع حمل و نقل عمومي ما در تهران به ٤٤ درصد ميرسد و در صورت حذف تاكسيها مجموع واقعي حمل و نقل عمومي شامل مترو و اتوبوس در تهران حدود ٢١ درصد خواهد بود.
پورسيد آقايي علت اينكه ماشين شخصي در تهران زياد مورد استفاده قرار ميگيرد و نيمي از سفرهاي درونشهري توسط خودروهاي شخصي انجام ميشود را پايين بودن عوارض حمل و نقل شخصي تهران دانسته و گفت: اين در شرايطي است كه در عموم كشورهاي دنيا عوارض خاص براي برخي معابر وجود دارد و نبود اين عوارض در شهر تهران تقويت استفاده از حمل و نقل شخصي را به همراه دارد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در بخش ديگري از صحبتهاي خود به موضوع اختصاص رديفهاي بودجهاي از سوي دولت براي بخش حمل و نقل در شهرها اشاره كرد و افزود: در دولت نيز رديفهايي براي توسعه حمل و نقل عمومي شهرهاي كشور اختصاص داده شده اما پرداختيها در اين حوزه اندك بوده، در حقيقت رديفهاي مصوب زياد داريم اما دريافتي بسيار ناچيز است. مجموعه رديفهاي بودجهاي اختصاص داده شده از سوي دولت ١٠٠ ميليارد تومان بوده كه در اين حوزه تاكنون در يك مرحله ٤٨ ميليارد تومان به صورت غيرنقد و ٢٤ ميليارد تومان به صورت نقد پرداختي داشتهايم. امسال نيز هيچ دريافتي نقدي از سوي دولت نداشتهايم. به اين ترتيب يارانه بليت مترو و اتوبوس براي سال جاري پرداختي از سوي دولت نداشته است. در جرايم رانندگي نيز متاسفانه پرداخت از سوي دولت صفر بوده است.
وي با ذكر اينكه در حال حاضر ٢٨٠٠ دستگاه واگن مترو نياز داريم، عدم مديريت واحد و چندگانگي مديريت ترافيك را از مهمترين چالشهاي حوزه حملو نقل عمومي عنوان كرده و گفت: با چالشهاي ديگري از جمله مواجه هستيم. متاسفانه امروز اختيارات و وظايف شهرداري تهران در حوزه حمل و نقل و ترافيك همخواني ندارد. در وزارت كشور شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور تصميمگيري ميكند. در استانداريها تصميمگيري در حوزه ترافيك وجود دارد و نيروي انتظامي نيز بخش عمدهاي از مسووليتهاي ترافيكي را بر عهده دارد لذا عوامل بسياري نميگذارند تصميمات يكپارچه در اين حوزه اتخاذ شود.
پور سيد آقايي به ضرورت ساماندهي محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد اشاره كرد و افزود: بيش از ٣٠ سال است كه طرح ترافيك در شهر تهران اجرايي شده و طرح زوج و فرد نيز كه به عنوان يك طرح اضطراري آغاز شده تا به امروز تداوم پيدا كرده است، لذا نياز است كه بازنگري در نتايج اين طرحها انجام شود. به ويژه اينكه برخي دستگاههاي نظارتي بر اجراي اين طرحها از جمله وجود كارتهاي شناور اعتراض دارند. طرح ترافيك يكي ديگر از محورهاي سخنان معاون شهردار تهران بود كه وي در توضيح آخرين وضعيت آن گفت: بخش عمده سهميهاي كه به صورت سنتي براي طرح ترافيك ارايه ميشود به نهادها و سازمانها تعلق ميگيرد و بخش اندكي به مردم داده ميشود. ١١٨ هزار سهميه تعيين شده توسط شوراي ترافيك كه بخش عمده آن به صورت سهميهاي به نهادها و سازمانها تعلق ميگيرد.
وي ادامه داد: در اجراي طرح كاهش نيز بايد به سمتي حركت كنيم كه خودروهاي آلاينده ورودشان به مناطق مركزي شهر كه با آلايندگي بيشتري مواجه هستند محدود شود. امروز به دليل اجراي طرح و ترافيك بخش مركزي شهر از سكنه خالي شده و اجراي طرح زوج و فرد نيز باعث شده افراد به سمت دو ماشينه شدن حركت كنند.
پور سيد آقايي افزود: امروز به دليل افزايش تعداد خودروها حتي در كوچههاي بن بست نيز جاي پارك خودرو وجود ندارد و اين موضوع به يك معضل جدي تبديل شده است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به وجود سه ميليون موتوسيكلت در شهر تهران اشاره كرد و افزود: در كلانشهر تهران سه ميليون موتوسيكلت پلاكشده هست كه هيچ چارچوبي ندارند. بيشترين آمار كشتهشدگان تصادفات شهر تهران مربوط به راكبان موتوسيكلت است كه معمولا اين تصادفات با جرح راكب موتوسيكلت همراه است. به همين دليل بايد تيم قضايي بر سر صحنه حادثه حضور پيدا كنند كه بهشدت باعث ايجاد ترافيك ميشود.
وي تاكيد كرد بايد بهكارگيري خودروهاي پاك مثل خودروهاي هيبريدي و موتورهاي برقي در دستور كار قرار گيرد و اجراي طرح LEZ و انسان محور كردن نظام حمل و نقل را و همچنين توجه به پيادهروي و دوچرخهسواري را در شهر تهران مورد توجه قرار دهيم.
پورسيدآقايي همچنين در جمع خبرنگاران در پاسخ به شايبههايي مبني بر تغيير در روند صدور طرح ترافيك تصريح كرد: دستگاههاي نظارتي انتقاداتي به شيوه صدور طرح ترافيك داشتند كه در حال حاضر در حال انجام مطالعات براي بازنگري در اين مساله هستيم كه مردم راحتتر بتوانند در تمام مناطق شهر تردد داشته باشند.
وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر ادامه كار كارمندان بيكار در مترو گفت: در مديريت قبلي و در سال ٩١ تعداد زيادي نيروي مازاد در مترو جذب شد كه تخلف مديريت قبلي بود و حتي پرونده آن در سازمان بازرسي كل كشور مفتوح و به دادگاه ارسال شده است چرا كه اين جذب نيرو بر اساس ضابطه نبوده و تنها بر اساس رابطه بوده است.
معاون شهردار تهران با بيان اينكه براي حل مشكل نيروي مازاد به فكر چاره هستيم، افزود: البته خطوط مترو توسعه يافته و نياز به تعديل نيرو نيست بلكه اين افراد را در خطوط جديد به كار ميگيريم و حتي ممكن است با افتتاح خطوط ديگر با كمبود نيرو مواجه شويم كه البته نيروهاي زيادي طي سالهاي اخير جذب شدهاند. وي در مورد پيشنهاد مناظرهاش با قاليباف درباره خط هفت مترو گفت: بنده اعلام كردهام كه اگر شهردار تهران معتقد است كه بستن خط هفت سياسي است حاضرم كه استدلالهاي حرفهاي و كاري را با وي مطرح كنم و حتما ايشان دلايل كارشناسي ما را قبول كردهاند كه اعلام آمادگي براي انجام مناظره را نپذيرفتند و واكنشي نشان ندادند.
منبع: اعتماد