مدیریت کاهش احتمال خطرپذیری، کلیدی برای مدیریت بحران است
کارشناس برنامهریزی شهری گفت: برای دستیابی به نقطه کلیدی در زمینه مدیریت بحران، حتی در مقیاس کوچک شهری، باید به دنبال کاهش احتمال خطرپذیری باشیم.
عماد مطالبی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای دستیابی به نقطه کلیدی در مدیریت بحران، بهویژه در حوزه شهری و روستایی و در سطوح پلیگونی حتی در مقیاس کوچک شهری، باید به دنبال کاهش احتمال خطرپذیری باشیم و سعی کنیم در مواجه با اثرات بلایای طبیعی یک آیندهنگری نسبت به تعاریف موضوعی در آن بخش از قبل داشته باشیم زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
وی افزود: در خدماترسانی در مجموعههای شهری، نخستین اقدام که باید در اولویت قرار بگیرد آزادسازی راههای دسترسی و سطوح معابر است، زیرا وقتی بارشها بهویژه برف بهواسطه هشدارهای هواشناسی قابل رصد و بررسی است، باید از قبل در این حوزه تیمهای گروهی مشخص و دستهبندی شوند.
کارشناس برنامهریزی شهری خاطرنشان کرد: در مناطق برای باز نگهداشتن معابر باید طی یک برنامه اجرایی مدون اقدام کنند و لازم است بهطور شبانهروزی قلب تپنده شهر که همان شبکه کالبدی و ارتباطی معابر و خیابانها هستند را بهصورت همه جانبه از اختلال دور کنیم.
مطالبی تاکید کرد: باید از انسداد شبکه معابر جلوگیری شود تا بتوانیم خدماترسانی را با سرعت بیشتری ارائه دهیم، نظم شهری را برقرار کنیم تا فعالیت در آن جاری باشد.
وی گفت: تمام تلاش مجموعههای مدیریت شهری و دستگاههای اجرایی باید در مسیر رفاه شهروندی در نظر گرفته شود تا شهروندان بدون استرس و با کمال آرامش از زیباییهای این بارشها بهره ببرند که حملونقل عمومی گامی مؤثر در این حوزه است.
کارشناس برنامهریزی شهری تصریح کرد: در این راستا باید حملونقل عمومی مناسب راحت ارزان و بی دغدغه برقرار بسازیم و دسترسپذیری را برای شهروندان با جدیت و تلاش بیشتر و برنامهریزی مدون در اختیار شهروندان قرار دهیم تا سفرهای مازاد شهری کاهش و خودروهای شخصی در این ایام کمتر استفاده شود.
مطالبی تاکید کرد: این اقدام میتواند از ناهنجاریها و بروز مشکلات تردد و خطرات احتمالی تصادفات رانندگی در این روزهای برفی را کاهش دهد و با توجه به اینکه حملونقل عمومی گامی مؤثر در مسیر پایداری محیطی است، در این شرایط میتواند در توزیع خدمات و عدالت اجتماعی تأثیرات مطلوبی داشته باشد که باید آن را جدی بگیریم.
منبع: imna-731403