معرفی فیلم سینمایی تاوان؛ بیوگرافی بازیگران، داستان و زمان اکران

فیلم سینمایی تاوان به کارگردانی رامین سهراب اکران شد. در ادامه به معرفی فیلم، خلاصه داستان، اسامی و بیوگرافی بازیگران فیلم تاوان پرداختیم.

معرفی فیلم سینمایی تاوان؛ بیوگرافی بازیگران، داستان و زمان اکران

تاوان با نام قبلی لایه‌های دروغ عنوان فیلم سینمایی  ژانر اکشن به کارگردانی رامین سهراب محصول مشترک ایران و فنلاند محصول سال 1400 است که از روز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 در سینماهای سراسر کشور اکران شده است.

در فیلم تاوان ایرانی بازیگرانی چون کامران تفتی، ارسلان قاسمی، نادر فلاح،آرمان درویش، مجید سعیدی ب ایفای نقش پرداختند. اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی از فیلم سینمایی تاوان هستید در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعاتی از بازیگران، عوامل فیلم، خلاصه داستان و...را در اختیار شما قرار دهیم.

پوستر فیلم سینمایی تاوان 

فیلم تاوان

نام فیلم  تاوان
کارگردان رامین سهراب
محصول ایران، فنلاند
زبان
فارسی
انگلیسی
فنلاندی
زمان  90 دقیقه
ژانر اکشن
رده سنی -
سال ساخت 1400
روز اکران ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ (جشنواره فیلم فجر)
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
توزیع کننده بهاران فیلم

 داستان فیلم تاوان

داستان فیلم تاوان به زندگی آتش‌نشانی می‌پردازد که در یک سانحه زندگی فردی را نجات می‌دهد و سپس اتفاقاتی برای وی رخ می‌دهد.سام آتشنشان دواطلب جوانی است که برای رهایی خود از کابوسی سی ساله در تلاش است به مردم گرفتار در حوادث مختلف کمک کند. او به فنلاند می‌رود اما در بازگشت به اتفاق همسرش، دچار مشکلاتی می‌شود

 اکران فیلم تاوان

 اکران فیلم تاوان از روز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 در سینماهای سراسر کشور آغاز شده است.

بازیگران فیلم تاوان

  • رامین سهراب در نقش سام
  • جسیکا ولف در نقش اِما
  • نادر فلاح در نقش آرمان
  • کامران تفتی در نقش سرگرد
  • ارسلان قاسمی در نقش نوید
  • ونوس کانلی در نقش سارا
  • آرمان درویش در نقش فرهاد
  • مجید سعیدی در نقش پرویز
  • میلاد میرزایی در نقش کسری
  • فرشاد اسدالله‌پور در نقش شاهین
  • پپه کارای در نقش آزاد

بیوگرافی بازیگران فیلم تاوان

در ادامه بیوگرافی بازیگران فیلم تاوان را به طور خلاصه برایتان آورده ایم:

بیوگرافی کامران تفتی بازیگر فیلم تاوان

  • تاریخ تولد:  ۱۹ فروردین ۱۳۵۸ 
  • تحصیلات: کارشناسی رشته بازیگری
  • شروع: 1379
  • شهرت:  خواب و بیدار 
  • ازدواج: متاهل
کامران تفتی

بیوگرافی ارسلان قاسمی بازیگر فیلم تاوان

  • تاریخ تولد:  ۱ خرداد ۱۳۷۴
  • تحصیلات: فارغ التحصیل رشته تئاتر و مهندسی معماری
  • شروع: 1381
  • ازدواج: مجرد
ارسلان قاسمی
ارسلان قاسمی

بیوگرافی آرمان درویش بازیگر فیلم تاوان

  • تاریخ تولد:  ۲۹ مرداد ۱۳۶۶
  • تحصیلات: کارشناس رشته کارگردانی
  • شروع: 1394
  • شهرت: با سریال ملکه گدایان
  • ازدواج: جدا شده از یاس سنجری
آرمان درویش
آرمان درویش

بیوگرافی نادر فلاح بازیگر فیلم تاوان

  • تاریخ تولد:  ۱۴ شهریور ۱۳۵۲ 
  • تحصیلات: کارشناس رشته کارگردانی
  • شروع: 1368
  • ازدواج: متاهل
نادر فلاح
نادر فلاح

بیوگرافی ونوس کانلی بازیگر فیلم تاوان

  • تاریخ تولد: ۱۹ فروردین ۱۳۷۰
  • شروع: 1389
  • ازدواج: مجرد
ونوس کانلی
ونوس کانلی

 

عوامل فیلم تاوان

 
کارگردان  رامین سهراب
تهیه‌کننده محسن صرافی، رامین سهراب Jonna Enroth
نویسنده  رامین سهراب، امیرحسین ماکویی

Sami Laulajaine  Christopher Larsen

فیلم‌بردار Mark Hobson
تدوین‌گر  روزبه کلباسی Chancler Haynes

طراح نور

 آنتون یوکی‌کاناس
صدابردار  بابک اردلان
طراح گریم
 حسین صالحیان
مدیر تدارکات  مهدی عباسی‌پور
طراح صحنه  مهسا جلیل‌پور و شیوا اکبری
طراح لباس  تینا سهیلی
برنامه‌ریز  افشین رضایی
فیلمبردار  ابراهیم اشرفی
مشاور رسانه‌ای  آیدا اورنگ
روابط عمومی  سارا سالک
جانشین تهیه‌کننده و مجری طرح  محسن صرافی

تیزر فیلم تاوان

جوایز و افتخارت فیلم تاوان

  • برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از جامعه صنفی فیلمبرداران استرالیا در بخش فیلم‌های با بودجه تا ۲ میلیون دلار به مارک هوبسن
  • برنده جایزه بهترین کارگردان اکشن از مجمع کارگردانان لندن به رامین سهراب
  • برنده بهترین فیلمبرداری از آکادمی فیلم اروپا به مارک هوبسن
  • برنده جایزه بهترین کارگردانی از آکادمی فیلم اروپا به رامین سهراب

 

نشست خبری فیلم «تاوان»

رامین سهراب کارگردان: من از پنج سالگی دوست داشتم به ایران بازگردم و ژانر اکشن را زنده کنم چون متاسفانه با گذر سال‌ها ژانر اکشن کنار گذاشته شده بود و امیدوارم موفق شده باشم.  دلیل انگلیسی صحبت کردن بادیگاردها این بود که بتوانیم فیلم را به شیوه بین‌المللی نشان دهیم ضمن این که چون قرار است فیلم نمایش‌های بین‌المللی داشته باشد بهتر این بود که درصد زبان انگلیسی بیشتر باشد. ژانر اکشن، ژانر و نحوه ساخت مخصوص خود را دارد و خیلی نمی‌توان آن را با دیگر آثار ایرانی مقایسه کرد. خیلی دوست داشتم وقتی فیلم من خارج از ایران نمایش پیدا می‌کند پلیس ایران را کاریزماتیک و جذاب نشان دهم. من نگرانی بابت برگشت مالی کار ندارم چون فیلم بین‌المللی است و اکران خارجی هم خواهد داشت. من این اثر را با قلبم ساختم حتی اگر بازگشت مالی هم نداشته باشد.

محسن صرافی تهیه کننده: بابت ارائه نظرات اهالی رسانه تشکر می‌کنم اما ترجیحم این است که پاسخی به نظراتی که در آن‌ها توهین است، نداشته باشم.  رامین سهراب با ادبیات ایران به خوبی آشنا نیست و ۵ سالگی ایران را ترک کرده است. اما فکر می‌کنم این فیلم محترم است و ۱۰ سال از عمر بعضی از عوامل برای ساخت این فیلم صرف شده است و تجربه‌ای اتفاق افتاد که در آینده پخته‌تر می‌شود. دوست داریم این فیلم را در شهرستان‌های دورافتاده هم اکران کنیم و امیدوار هستم که مخاطبان جوان و نوجوان از تماشای این اثر استقبال کنند. در کار تولید مشترک نیاز است که میان ۲ کشور همکاری و تعامل شکل بگیرد و با هم هماهنگ شوند. این تعامل حتی در بعضی از موارد شامل تعامل سفرای دو کشور نیز می‌شود. بنیاد سینمایی فارابی نیز در وجه تسهیل‌گر امور برای ما وارد شد و‌ جدا از بحث مالی تعامل خوبی با ما داشت.

نقد فیلم تاوان 

نقد فیلم تاوان در سایت فیلمو شات را می خوانید:

کمال پورکاوه: اگر اکشنهای چاک نوریس و جکی چان را در دهه هشتاد میلادی دیده باشید، حتما با بدلِ هندیِ آن‌ها هم که از طریق نوار ویدئو به دست ما می‌رسید، آشنا هستید. کپی‌های نازلی که با تقلیدی ناشیانه از این اکشنها، حتی آسان‌گیرترین تماشاگران را هم به جای اینکه دچار هیجان نماید، به خنده وا می‌داشت.
حالا لایه‌های دروغ، چهل سال بعد از تماشای آن نوارهای ویدئو، دست به بازسازیِ نسخه‌ای مشابه همان‌زی مووی‌ها زده و با تجملاتی دانستن عناصری چون داستان، فیلمنامه، شخصیت‌پردازی و باورپذیری، یکسره به سراغ طراحیِ صحنه‌هایی از نبرد تن به تن قهرمان اصلی‌اش (با بازی خود جناب کارگردان) با شرورهایی از جنس پت و مت می‌رود.
لایه‌های دروغ بیش از آنکه به چیزی به اسم «فیلم» شبیه باشد، به یک سیرک از جنس حرکات محیر العقول «خلیل عقاب» شبیه است که می‌کوشد به تماشاگرش بگوید: دیدی چقدر قشنگ محافظانِ کت و شلوارپوش را نقش بر زمین کرد؟

این ساخته رامین سهراب که در شیوه روایتش، شباهت عجیبی به ویدیو‌های ایرج ملکی پیدا کرده است، یکی از توهین‌آمیزترین آثاری است که به بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است و این سوال مهم و اساسی را از هیات انتخاب به پیش می‌آورد که بر پایه کدام متر و معیاری، لایه‌های دروغ به مهمترین جشنواره سینماییِ ما راه پیدا میکند و بسیاری از آثار در خور اعتنا، پشت در جشنواره می‌مانند.
اگر به ژانر اکشن علاقمند هستید و به فیلمهای آمریکایی نیز دسترسی ندارید، تماشای اکشنهای هندی دهه نود پیشنهاد بهتر و آبرومندانه‌تری از این اثر مدعی ارتقاء اکشن سینمای ایران به نظر می‌رسد.

رضا صائمی: بدون شک یکی از شگفت‌های جشنواره چهلم «لایه‌های دروغ» بود. شگفتی از این حیث که از دل فیلمی اکشن، یک کمدی ناخواسته بیرون می‌آید. این کمدی از همان آغاز از تیتراژ ابتدایی فیلم که مدام با نام رامین سهراب به عنوان مسئول بخش‌های گوناگون فیلم روبرو می‌شویم شروع شده و تا تیتراژ پایانی که با صحنه‌هایی از پشت صحنه همراه است ادامه می‌یابد. فیلم حتی اکشن هم نیست بلکه بیشتر کاریکاتوری از اکشن است با بازی‌ها و دیالوگ‌هایی نخ نمایی که باعث حیرت می‌شود. حیرت از اینکه چطور فیلمساز و عوامل فیلم دست به تولید چنین فیلمی در عصر حاضر زده اند. فیلمی که نه تنها جایش در جشنواره نیست که قطعا جای هر فیلم بیرون مانده از جشنواره را هم ضایع کرده است. صحنه‌های زد و خورد و تعقیب و گریز که اگزجره و تصنعی است جای خود، فیلمنامه آنقدر سست و بی‌منطق و بی‌مایه است که حتی اگر صحنه‌های اکشن آن را حرفه‌ای بود باز هم چیزی به اسم فیلم شکل نمی‌گرفت! لایه‌های دروغ بیشتر یک شلوغ کاری تصویری و رزمی است که به جای آنکه مخاطب را سرگرم و هیجان زده کند می‌خنداند.

سید آریا قریشی: دل آدم موقع تماشای چنین فیلم‌هایی می‌سوزد! در این فیلم‌های ساده‌انگارانه، معمولاً صداقتی وجود دارد که این حس دلسوزی را افزایش می‌دهد. سازندگان چنین فیلم‌هایی، معمولاً پیش خودشان فکر می‌کنند که دارند فیلم‌هایی جدی و مهم می‌سازند. اما نتیجه – متأسفانه – چیزی جز خندیدن تماشاگر به جدی‌ترین لحظات فیلم نیست. سازندگان لایه‌های دروغ برای ساخت سکانس‌های اکشن واقعاً زحمت کشیده‌اند (در کنار تمام ایرادات حیرت‌انگیز فیلم، نباید انکار کرد که برخی از سکانس‌های اکشن فیلم سطحی به‌مراتب بالاتر از اکثر تجربیات ناکام سینمای ایران در عرصه دارند). اما وقتی نه شخصیت‌پردازی درستی در کار است و نه منطقی در داستان رعایت می‌شود، چند لحظۀ خوب نمی‌تواند کوچک‌ترین کمکی به فیلم کند. مشکل در درجۀ اول به این برمی‌گردد که سازندگان فیلم صرفاً به تقلید از الگوهایی روی آورده‌اند که در ایران قابل باور نیستند. نباید فراموش کرد که برخی از ژانرها ممکن است در یک فرهنگ خاص باورپذیر باشند اما در یک فرهنگ دیگر باید ویژگی‌های بومی پیدا کنند. ویژگی‌های بومی لایه‌های دروغ در حد نمایش یک قهوه‌خانه و یک خانۀ سنتی باقی می‌ماند. به‌جز این، آن‌چه از فیلم باقی می‌ماند چیزی نیست جز رفتارهای اغراق‌شده و باورناپذیر شخصیت‌ها، داستانی نحیف که صرفاً بهانه‌ای برای درگیری‌های طولانی است، و دیالوگ‌هایی سطحی و تأسف‌آور. نمونه‌های مشابه چنین فیلمی در آمریکا عمدتاً حتی اکران هم نمی‌شوند و مستقیماً در بازار نمایش خانگی پخش می‌شوند اما از عجایب روزگار این است که چنین فیلمی در ایران سر از جشنوارۀ فیلم فجر درآورده است. رامین سهراب هم از نظر بدنی می‌تواند از پس اجرای سکانس‌های درگیری برآید و هم – در مقام کارگردان – می‌تواند سکانس‌های اکشنی با کیفیتی بالاتر از استانداردهای سینمای ایران بسازد، اما – لااقل آن‌طور که از این فیلم برمی‌آید – متأسفانه نه بازیگر خوبی است و نه توانایی خلق یک داستان باورپذیر و لااقل متوسط را در ژانر اکشن دارد.

علی نعیمی: بدون شک لایه‌های دروغ بدترین فیلم تاریخ سینمای ایران از زمان ساخت فیلم دختر لر است. حتی نمی‌توان واژه فیلم را به این ملغمه بی سر و ته اطلاق کرد. سینمای ایران در حالی پا به قرن جدید می‌گذارد که در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر هیات انتخاب جشنواره یک فیلم مبتدی از یک کارگردان ناشناس را به آثار مطرح سینماگران برجسته ترجیح می‌دهد و نتیجه آن می‌شود که شاهد ابتذال در تمامی عناوین سینمایی باشیم. از بازیگری و کارگردانی تا مقوله تولید مشترک که این آخری از همه بیشتر روی اعصاب است. بنیاد سینمایی فارابی بعد از ۴۰ سال آزمون و خطا در تولید فیلم حتی به این سطح از فهم نرسیده است که بودجه دولتی و بیت‌المال را خرج چه کسی می‌کند؟ اساسا رامین سهراب با چه رزومه و شناختی وارد این سینما شده است و با بودجه بخش دولتی اثری فاقد وجاهت نمایشی ساخته است؟ جشنواره فیلم فجر با این اثر اعتبار و آبروی چهل ساله‌اش را یک شبه به باد داد.

 

 سخن آخر

در این مطلب به معرفی فیلم سینمای تاوان با بازی کامران تفتی و ارسلان قاسمی پرداختیم و اطلاعاتی از زمان اکران، عوامل سریال، اسامی و بیوگرافی بازیگران را با عکس در اختیار شما قرار دادیم.  اگر شما اطللاعات دقیق تری از این فیلم در اختیار دارید با ما و سایر مخاطبان سایت رویداد ایران در قسمت نظرات مطرح کنید.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار