رفع چالش‌های اصفهان با وفاق ملی

رئیس‌جمهور روز گذشته در نخستین نشست خبری خود گفت باید توسعه را به جایی ببریم که امکان توسعه در آن وجود داشته باشد. او نشست زمین در تهران را وحشتناک دانست و گفت آب‌های زیرزمینی روبه‌اتمام است و تمام سدهای اطراف تهران هم در صورت کاهش بارندگی تمام خواهد شد. اگر چه او تهران را مثال زد؛ اما اصفهان امروز وضعیتی به‌مراتب بدتر را تجربه می‌کند.

رفع چالش‌های اصفهان با وفاق ملی

رئیس‌جمهور روز گذشته در نخستین نشست خبری خود گفت باید توسعه را به جایی ببریم که امکان توسعه در آن وجود داشته باشد. او نشست زمین در تهران را وحشتناک دانست و گفت آب‌های زیرزمینی روبه‌اتمام است و تمام سدهای اطراف تهران هم در صورت کاهش بارندگی تمام خواهد شد. اگر چه او تهران را مثال زد؛ اما اصفهان امروز وضعیتی به‌مراتب بدتر را تجربه می‌کند. چالش‌های امروز اصفهان از آلودگی هوا، کمبود آب و خشکسالی زاینده‌رود گرفته تا نرخ بالای فرونشست و... همه حکایت از آن دارد که دیگر اصفهان هم جایی برای توسعه ندارد.مشکلاتی که در تابستان امسال بیش‌ازپیش خودنمایی کرد. آب و انرژی دیگر حتی کفاف جمعیت و صنایع امروز اصفهان را نمی‌دهد؛ چه برسد که با حجم مهاجرت، توسعه صنایع و... بخواهیم بارگذاری بیشتری در آن انجام دهیم. نسخه‌ای که پزشکیان برای تهران دیروز پیچید شامل بسیاری از کلان‌شهرها و شهرهای کشور که با همان مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند هم می‌شود. شاید حتی برای استان اصفهان اجرای فوری این نسخه به‌مراتب حیاتی‌تر باشد. اصفهان امروز بیمار است و پزشکیان هم باید برای آن تجویزی درست و به موقع انجام دهد.

 در نبود منابع آبی کافی که خشکسالی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را در سال‌های گذشته به همراه داشته زیست امروز مردم اصفهان را به مخاطره انداخته است. نبود زیرساخت‌ها و امکانات حمل‌ونقل عمومی کافی برای جمعیت فعلی اصفهان و وجود صنایع آلاینده در محدوده کلان‌شهر اصفهان و دیگر شهرهای استان به افزایش آلودگی هوا منجر شده است. تاب‌آوری مردم و شهروندان اصفهان در این سال‌ها به‌مراتب کاهش پیدا کرده است و باید دولتمردان در دولت چهاردهم برای رفع آن برنامه اساسی داشته باشند و همان‌طور که رئیس‌جمهور گفت تعادل را به استان بازگردانند.

اصفهان از گذشته با مشکلات آلودگی هوا و صنایعی که قارچ‌گونه و بدون پایش زیست‌محیطی در اطراف شهر استقرار یافتند روبرو بوده که فرصت آن است که دولت جلوی این مسائل و رشد و توسعه صنایع در اصفهان را بگیرد و به‌جای آن به توسعه و تکمیل پروژه‌هایی همچون مترو، نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی و... بپردازد.

در دولت گذشته تلاش‌ها و اقدامات خوبی برای پایداری آب زاینده‌رود انجام شد؛ پروژه‌های انتقال و تأمین آب هم تا جایی پیش رفته است که هم می‌تواند جلوی برداشت صنایع از منابع آبی زاینده‌رود را بگیرد و هم به احیای دوباره آن کمک کند. در این پروژه‌ها که گاه گیر منابع مالی است و گاه نیازمند اراده‌ای ملی بخصوص در سطح وزارت نیرو، دولت باید اقدام جدی انجام دهد تا به سرانجام برسد. بر اساس همان حرف‌هایی که پزشکیان از ابتدای کار زد و روز گذشته چندین بار تکرار کرد مشکلات و چالش‌هایی که سال‌ها در اصفهان ایجاد شده و هر روز شاهد افزایش آن هستیم تنها با وفاق و همدلی که کلیدواژه پرتکرار در دولت چهاردهم است، رفع شود تا بلکه در این دولت به‌جای نگاه منطقه‌ای و اصفهان ستیزی؛ با نگاه ملی بتوان سایه شوم مسائل امروز اصفهان را از سر آن و مردمانش دور کرد.

 

 

ارسال نظر