در گفتگو با عضو کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری مطرح شد
همسفر شدن برای کاهش آلودگی هوای اصفهان
پویش «نه به خودروی تکسرنشین» باهدف کاهش آلودگی هوا و رفع چالشهای زیستمحیطی از دل اصناف اصفهان شکل گرفت؛ این حرکت ملی با مشارکت بازاریان، هنرمندان و مدیران آغاز شد تا با مسئولیتپذیری اجتماعی و همدلی، سهمی در بهبود کیفیت زندگی شهری ایفا کند.
پویش «نه به خودروی تکسرنشین» باهدف کاهش آلودگی هوا و رفع چالشهای زیستمحیطی از دل اصناف اصفهان شکل گرفت؛ این حرکت ملی با مشارکت بازاریان، هنرمندان و مدیران آغاز شد تا با مسئولیتپذیری اجتماعی و همدلی، سهمی در بهبود کیفیت زندگی شهری ایفا کند. در دو دهه اخیر و با رشد و توسعه زندگی شهری همواره کلانشهر اصفهان جزو شهرهای آلوده کشور محسوب شده است. طبق نظر کارشناسان بخشی زیادی از آلودگی هوای شهر اصفهان ناشی از منابع متحرک است و کاهش تردد خودروهای تکسرنشین میتواند در کاهش بخش زیادی از آلایندهها مؤثر باشد.
در شهر اصفهان نیمی از سفرهای درونشهری با خودروهای شخصی انجام میشود که حدود ۸۰ درصد آنها تکسرنشین هستند. از سوی دیگر بخش قابلتوجهی از سوخت کشور بهعنوان سرمایه ملی در ترافیک سنگین خیابانها به هدر میرود که این مسئله آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها را نیز به دنبال دارد. امسال از سوی اتاق اصناف و اتاق بازرگانی و جمعی از دلسوزان شهر پویش مردمی «نه به خودرو تکسرنشین» با محوریت استفاده از حملونقل عمومی و عدم استفاده از خودروی تکسرنشین در اصفهان راهاندازی شد. این پویش از ۲۶ آذرماه آغاز و تا ۲۹ دیماه ادامه دارد. استفاده از خودرو تکسرنشین، علاوه بر اثرگذاری در افزایش ترافیک و آلودگی هوای شهر اصفهان، ازدیاد پارک حاشیهای غیرمفید خودروها در عرض خیابانها و پارک دوبل را به همراه دارد. طبق بررسی صورتگرفته بخش زیادی از پارک حاشیهای خیابانها مربوط به کسبه، کارمندان دستگاههای دولتی و غیردولتی و بانکها است که برای رسیدن به محل کار بخشی از حاشیه خیابان را برای مدت طولانی اشغال میکنند و شهرها را روزانه به پارکینگ تبدیل میکنند.
در ارتباط با این پویش و اهدافی که دنبال میکند احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و عضو کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری به اصفهان امروز گفت: مسئله ترافیک و آلودگی هوا یکی از دغدغههای مدیریت شهری، شهرداری، و مجموعههای مردمنهاد و دوستداران محیطزیست در اصفهان است. امسال پیشنهاد خوبی از طرف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان و با حمایت اصناف و اتحادیهها مطرح شد که به مناسبت روز حملونقل برای چهار روز کارزار نه به خودروهای تکسرنشین راهاندازی شد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: درگذشته تجربهای در برخی مناطق اصفهان مثل بران شمالی و جنوبی داشتیم که با افزایش تعداد اتوبوس در آن خطوط بیش از ۲ هزار تردد خودروهای تکسرنشین در شهر اصفهان کاهش پیدا کرد. همین امر باعث شد تا مدیران شهری تصمیم بگیرند تا این کار به یک پویش مردمی تبدیل شود. هر جایی مردم وارد عمل شدند خدا را شکر نتایج خوبی حاصل شد. شریعتی با اشاره به اینکه راهاندازی پویشهای مردمی به حل چالشهای زیستمحیطی همچون آلودگی هوا کمک میکند ادامه داد: اگر شهروندان به این پویشها بپیوندند بسیاری از مسائل مربوط به ترافیک شهر اصفهان و مصرف انرژی کاهش پیدا میکند. امیدواریم این پیشنهاد نیز که حالا مطرح شده و قرار است از ۲۶ آذر شروع و تا ۲۹ آذر ادامه یابد، با استقبال مردم و شهروندان روبرو شود. مردم میتوانند از خودروهای اشتراکی برای سفرهای روزانه خود و همچنین رفتوآمد به محل کار استفاده کنند. در ابتدا هم توصیهای که میشود استفاده از حملونقل عمومی است که باید فرهنگسازی بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا تعداد تردد خودروهای تکسرنشین در شهر کاهش پیدا کند.
او خاطرنشان کرد: امروز آلایندگی هوای شهر اصفهان را به تردد خودروها و منابع متحرک ارتباط میدهند درحالیکه آمار مشخص میکند که در فصول مختلف سال چه میزان آلایندگی مربوط به کدام مؤلفه از صنایع و حملونقل و... است. در فصل سرد سال هم با کاهش دما و برودت هوا به افزایش آلودگی هوا دامن میزند. عضو کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری گفت: این تجربه بخصوص در دوران شهرداری مهدی جمالینژاد تحت عنوان روز «بدون خودرو» و «سهشنبهها با دوچرخه» نیز مطرح شد که تجربههایی ارزنده برای کلانشهر اصفهان بود که نشان داد میتوان با کمک مردم باز شاهد کاهش تردد خودروهای تکسرنشین و حجم آلایندگی آنها باشیم. احمد شریعتی با بیان اینکه در سال ۱۳۴۸، حدود ۱۲ هزار دوچرخهسوار در اصفهان وجود داشت؛ افزود: با این پیشینه و اینکه اصفهان روزگاری شهر دوچرخهها بوده میتوان باز مردم را به سمت استفاده از وسایل حملونقل پاک سوق داد. در مدیریت شهری هم تلاش میشود تا تعدادی اتوبوس برقی به ناوگان حملونقل عمومی اضافه شود. از سالهای گذشته هم شهرداری در صدد آن بر آمد تا موتورهای برقی را برای شهروندان با تسهیلات ویژه تأمین کند.