«۲۶ = ۲۹»؛
کارزاری برای کاهش ترافیک و آلودگی اصفهان
بهتازگی شهردار اصفهان با اشاره به اکران تبلیغات شهری با شعار «اصفهان هواتو داریم» و عبارت «26=29» در سطح شهر در پویش «نه به خودروی تکسرنشین» اعلام کرد: این پویش حرکت مثبتی برای کاهش آلودگی هوای این کلانشهر بوده و این پویش مردمی با عنوان «نه به خودروی تکسرنشین» به همت جمعی از فعالان اقتصادی، صنفی و اجتماعی شهر اصفهان در حال شکلگیری است.
بهتازگی شهردار اصفهان با اشاره به اکران تبلیغات شهری با شعار «اصفهان هواتو داریم» و عبارت «26=29» در سطح شهر در پویش «نه به خودروی تکسرنشین» اعلام کرد: این پویش حرکت مثبتی برای کاهش آلودگی هوای این کلانشهر بوده و این پویش مردمی با عنوان «نه به خودروی تکسرنشین» به همت جمعی از فعالان اقتصادی، صنفی و اجتماعی شهر اصفهان در حال شکلگیری است.
علی قاسمزاده افزود: امیدواریم شهروندان اصفهان در این پویش مردمی مشارکت کنند، زیرا حرکت مثبتی برای کاهش آلودگی هوای این کلانشهر است و شهرداری نیز بهعنوان یکنهاد عمومی از آن حمایت میکند.
شعار «اصفهان هواتو داریم» بخشی از یک کمپین تبلیغاتی است که بهمنظور ارتقاء آگاهی عمومی در مورد مسائل زیستمحیطی و هوای پاک در شهر اصفهان طراحیشده است. این کمپین بهویژه در زمینه کاهش آلایندگی و آگاهی بخشی در مورد حفظ محیطزیست فعالیت میکند.
اکران تبلیغات شهری با این شعار در نقاط مختلف اصفهان انجام میشود و هدف آن ترغیب شهروندان به توجه به کیفیت هوای شهر و اتخاذ رفتارهای محیطزیستی مثبت است. موضوعاتی مانند کاهش انتشار آلایندهها، استفاده از حملونقل عمومی و ترویج فعالیتهای پایدار معمولاً در این کمپینها مورد تأکید قرار میگیرند.
این نوع تبلیغات معمولاً از طریق بنرها، تابلوهای شهری و دیگر رسانههای عمومی اجرا میشود و هدف آن جلبتوجه عموم مردم بهضرورت حفظ محیطزیست و بهبود کیفیت زندگی در اصفهان است.
استفاده از جای پارک حق همه است
در همین راستا مسعود صرامی، کارآفرین شناختهشده اصفهانی و بنیانگذار اصفهان سیتیسنتر و شهرک سلامت که پیشنهاددهنده این پویش بوده است، در گفتگو با اصفهان امروز بیان داشت: برای رفع ابهام از مواردی همچون تأثیر وضعیت هوا بر زندگی مردم لازم است توضیحاتی را با ذکر مثال ارائه دهم. ازجمله اینکه اگر اتاقی را مملو از زباله تصور کنیم، با برداشتن مقداری از آن به سهم خود به تمیزی اتاق کمک کردهایم و این در ابعاد بزرگ و تعداد بیشتر میزان قابلتوجهی خواهد بود.
او افزود: با بسط این نکته در زندگی فردی نیز میتوان به از بین رفتن یا کم شدن معضلات و مشکلات جامعه کمک کرد و در آن تأثیر داشت؛ اما در حل مشکلات معمولاً یک راهحل کوتاهمدت و یک راهحل بلندمدت وجود دارد. بهاینترتیب که برای امری مانند ترافیک نمیتوانیم طی 24 ساعت یا دو سه ماه در هر محله پارکینگ بسازیم اگر بشود هم تأمین هزینه آن مسئله مهمی است که زمان میبرد اما اکنون راحتترین راه این است که از پارک 12 ساعتی خودروهای کسبه و ادارات کم کنیم و اجازه دهیم دیگران از پارک کردن نیم تا یکساعتی خودرو بهره ببرند؛ این علاوه بر اینکه راهی برای منفعت بردن همگی از حق استفاده از جای پارک است به رونق فروش برای اصناف و فروشگاههایی که معمولاً جلوی درب واحد صنفی آنها جایی برای پارک خودرو و دادوستد نیست نیز میافزاید.
صرامی بیان داشت: این امر روان شدن ترافیک را به همراه دارد و به مصرف کمتر بنزین کمک میکند که صرفهجویی در زمان و هزینه را نیز به همراه دارد و البته به این معنا نیست خودرو را از خانه خارج نکنیم یا سوار آن نشویم بلکه صحبت از مدیریت چگونگی استفاده از آن است. درواقع وقتی در اصفهان بهجای 7/3 میلیون لیتر بنزین در روز بتوانیم دستکم یکمیلیون لیتر کمتر مصرف کنیم قطعاً سود و منفعت قابلتوجهی برای همه به دنبال دارد و به معنای این است راهی را که در یک ساعت طی میکردیم اکنون در نبود ترافیک در عرض ۵ یا ۱۰ دقیقه طی کنیم.
او افزود: این باعث میشود یکمیلیون لیتر یارانه ۴۰ هزارتومانی بنزین و درواقع ۴۰ میلیارد تومان در روز صرفهجویی بنزین داشته باشیم و این بودجه را میتوانیم برای خرید زمینهایی صرف کنیم که در بالادست زایندهرود با راندمان پایین باغداری میکنند و با این کار حقآبه زایندهرود به شهر اصفهان واگذار میشود تازنده رود دوباره جاری شود.
حقآبه زایندهرود را آزاد کنیم
صرامی تصریح کرد: میتوان با خرید این زمینها ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از زایندهرود برداشت نشود و ما با هزینههای صرفهجویی شده طرح آن را برای اصفهان خریداری و صرف زندگی مردم کنیم تا در عوض از زایندهرود برداشت نشود و این یعنی بودن جریان آب در زندگی مردم و حیات دوباره به آن. درواقع این کار باعث میشود که روان مردم آسودهتر شود و بهتر بتوانند در اجتماع خودشان تأثیر مثبت بگذارند. وقتی زایندهرود باز است نیمی از جمعیت ما خوشحالتر هستند و بهجای اینکه روی زمین خشک بنشینند و زمان را سپری کند در کنار آب روح روانشان آرام میشود.
این کارآفرین موفق ادامه داد: وقتی روح و روان یک نفر آرام است و از هوای بهتر به خاطر کاهش ترافیک تنفس میکند، این روح و روان سالمتر و اعصاب آرام در ترافیک طولانی نماندن باعث میشود در منزل وقتش را با خانوادهاش به خوشی و مهربانی سپری کند و این امر از بسیاری جداییها که نه به خاطر فقر بلکه به خاطر روان ناسالم در محیط خانواده است، جلوگیری میشود.
او بیان داشت: بهترین کاری که میتوانیم بکنیم این است که در حال حاضر خیابانهایمان را از ترافیک و تجمع خودروها آزاد کنیم بعد به این طریق یک لاین را بازکنیم تا ترافیک کمتر شود.
دولتها نمیتوانند برای ما کاری انجام دهند
بنیانگذار شهرک سلامت اصفهان تأکید کرد: حقیقت اینجاست که دولتها نمیتوانند برای ما کاری بکنند و ما ملتها هستیم که دستبهدست هم میدهیم و میتوانیم کارهای بزرگ انجام دهیم. ما معتقدیم میتوان با صرفهجویی هزینه و یارانه بنزین، در ماه نخست از فردی که روی زمین یک کوه و دشت پهناور دارد و آب زایندهرود را برای درختش استفاده میکند زمینش را خرید و حقآبهاش را آزاد کرد تا زایندهرود جاری باشد. در ماه دوم میتوان پلهای زیادی ساخت و ماه سوم میتوانیم پارکینگهای زیادی ایجاد کرد و در ماه چهارم میتوان چند هزار تاکسی نو برقی خریداری کرده و در اختیار مردم گذاشت تا خود با آن کارکرده و از محاسنش بهرهمند شوند.
از سوی دیگر وزیر بهداشت اعلام کرد که ۱۲ میلیارد دلار ضرر آلودگی هواست؛ اگر شما با این کار در هر شهر یک درصد تأثیر بگذارید یک درصد از آن میلیارد دلار متعلق به آن شهر خواهد بود بنابراین ما پیشنهاد دادیم که از مردم در پلتفرمی نظرخواهی کنند که از پول صرفهجویی بنزین و پول پارک حاشیه خیابان بعد از نیم ساعت پارک رایگان، برای رفاه خودشان مصرف شود.
صرامی بیان داشت: تمام جوامعی که به نقطه هدف مثبت رسیدند راهشان همین بوده که مردم را در کارهای اجتماعی مشارکت دادند. با این کاری که از بیست و ششم شروع میشود و تا بیست و نهم و بهصورت سمبولیک ادامه دارد، از سیام مردم زندگی عادی خودشان رادارند ولی میدانند اگر صنف جلوی مغازه خودش و واحد خودش را بدون ماشین شخصی آزاد گذاشت تا مشتری راحتتر باشد، مشتری باید خریدش را از همان مکان بکند و ما باید دستمان در دست هم باشد تا بتوانیم شهرمان را سامان بدیم.
او در پایان گفت:حل مشکلات جامعه به اندازهای آسان است که باور کردن آن سخت میشود به جای تکیه بر پول و قدرت بیاییم با همراهی مردم مشکلات را یکی بعد از دیگری حل کنیم.
-به اصفهان سلام کنیم
محسن رنانی در یادداشتی دراینباره نوشت: «اصفهان سه دشمن دارد: آلودگی، خشکی و تعصب. سومی از خودمان است، چاره کردن آن را به نسل جوان میسپاریم؛ اما آن دو تا را بیکفایتیها به ما تحمیل کرده است؛ که اگر اکنون چارهاش نکنیم، فردا دیر خواهد بود. دولتها دیگر توان و امکان آن را ندارند که برای توسعه ما کاری بکنند؛ وقت آن است که برای حل معضلات زندگی جمعیمان، خودمان به پا خیزیم و دستبهدست هم دهیم به مهر. اگر یک معضل جمعی را بتوانیم با همکاری حل کنیم، بقیه را نیز خواهیم توانست. کارآفرین برجسته شهرمان (مسعود صرامی) طرحی داده است که اگر همه همراهی کنیم، آلودگی مدیریت میشود و امید به احیای زنده رود، زنده خواهد شد. نهادهای مدنی، سمنها و نهادهای بخش خصوصی بسیج شدهاند و مقامات دولتی نیز قول همکاری دادهاند و مقدمات قانونی اجرای آن را نیز فراهم کردهاند. طراحان پیشبینی کردهاند که با اجرای کامل این طرح، ترافیک شهری اصفهان سی درصد کاهش خواهد یافت و روزانه یکمیلیون لیتر بنزین، صرفهجویی و آلودگی هوا نیز بهطور متناسب کاهش خواهد یافت. دولت تعهد کرده است که منافع حاصل از صرفهجویی این بنزین را به صندوقی بریزد تا صرف مدیریت آلودگی، ترویج خودروهای عمومی برقی و احیای زنده رود شود. تنها اگر اصناف و مغازهداران، کارمندان دولتی و کارکنان بخش خصوصی (که صبح با خودروی شخصی به سرکار میروند و تمامروز خودروی آنها کنار خیابان پارک است و موجب کمبود جای پارک برای سایر شهروندان و افزایش ترافیک میشوند) برای رفتن به سرکار، خودروی شخصی به خیابانها نیاورند و دیگر شهروندان نیز خودروی تکسرنشین سوار نشوند، این طرح موفق خواهد شد. این کار شدنی است، اگر همه ما به اصفهان متعهد باشیم. من چند سال است خودروی شخصی ندارم و با دوچرخه و حملونقل عمومی آمدوشد میکنم؛ دشواری دارد اما اختلال آزارندهای ندارد. اگر اصفهان را دوست داریم باید برایش فداکاری کنیم. همیشه فرصتها از دل بحرانها خلق میشود. آیا ما توان و شایستگی آن را داریم که بحران توسعه اصفهان را به فرصت تبدیل کنیم؟ پاسخ این پرسش را در روزهای ۲۶ تا ۲۹ آذر خواهیم گرفت. سه روز همکاری داوطلبانه نمادین خواهیم داشت و پسازآن نیز با سازوکارهای قانونی و بهرهمندی از فناوری هوشمند مدیریت ترافیک، پارک بیرویه و طولانیمدت در حاشیه خیابانها مدیریت خواهد شد. در این سه روز بهطور نمادین و برای تمرین مشارکت مدنی، با خودروی شخصی به سرکار نمیرویم، تکسرنشین تردد نمیکنیم، دوچرخهسوار میشویم، صبح به دنبال همکاران خود میرویم و مسافران کنار خیابان را سوار میکنیم. سه روز همکاری و رفتار همدلانه در آمدوشد شهری، نشانه شایستگیهای ما برای موفقیتهای جمعی بزرگتر خواهد بود. با مشارکت در پویش ۲۶ آذر، «هوای اصفهان را داشته باشیم.