حراجی پایان سال گالری آرین هنر معاصر با یک اتفاق جالب

قیمت را شما بفرمایید!

در این حراجی گالری هیچ قیمتی را برای آثار این نمایشگاه در نظر ندارد. برای هر اثر هنری سه نفر قیمت گذاری خواهند کرد. پس از قیمت گذاری نفر سوم اثر متعلق به کسی خواهد بود که بیشترین قیمت را اعلام کرده باشد.

قیمت را شما بفرمایید!

 

گالری آرین هنر معاصر در آخرین رویداد هنری خود در سال 1403، حراجی گروهی آثار هنری با عنوان رابطه عاشقانه 2  را تا 11 اسفند ماه برپا کرده است. حسین تحویلیان، هنرمند و مدیر گالری درباره رابطه عاشقانه 2 نوشته است:

1. رابطه عاشقانه 1 به صورت نمایشگاه انفرادی حسین تحویلیان در سال 1392در گالری آپادانا اصفهان برگزار شد. در این نمایشگاه قیمت آثار را خریدار اثر هنری مشخص می‌کرد و تمامی آثار در مدت 30 دقیقه به فروش رسید.

2. قیمت آثار هنری چگونه مشخص می‌شود؟ چه عواملی در مشخص کردن این قیمت دخالت دارد؟ آیا تا کنون اثر هنری وجود داشته که بخاطر قیمت آن از خرید آن صرف نظر کنید؟ اگر قرار باشد شما روی اثر هنری قیمت بگذارید چه عواملی را در نظر می‌گیرید؟ این نمایشگاه فرصتی است تا قیمت گذاری آثار هنری را تجربه کنید.

3. گالری هیچ قیمتی را برای آثار این نمایشگاه در نظر ندارد و این موضوع را به شما واگذار می‌کند. برای هر اثر هنری سه نفر قیمت گذاری خواهند کرد. پس از قیمت گذاری نفر سوم اثر متعلق به کسی خواهد بود که بیشترین قیمت را اعلام کرده باشد.  لطفا قبل از شرکت در قیمت گذاری از خرید اثر مطمئن شوید.

همچنین علیرضا رفوگران در یادداشتی که با این جمله دردیدا آغاز می شود« واسازی ساختارهای معنایی به منظور افزایش مفاهیم و خودمختاری زبانی در مقام مفاهیمی برساخته است. در این چارچوب خود ایده درک مشکوک بوده و تفسیر هر متن به تولید متن‌های بیشتر می‌انجامد» نوشته است:«ارزش یک چیز را خریدار آن تعیین می‌کند. فرقی نمی‌کند مخاطب درجه چندم هستیم؛ همگی در اندیشه هنری شریک می‌باشیم. هنرمند در پیوند با مخاطب به عنوان امر پیرامونی در ارتباط نزدیک_ انگیخته است. این در نظر آوری پیرامون همانند معاشقه‌ای در کنش هنری عمل می‌کند. همچنان که می‌دانیم اندیشه در سه ظلعی اثر، آفریننده و مخاطب جاری‌ست. در دوران مختلف ما شاهد تمرکز و تمایل به سمت هر کدام از رئوس هستیم. در رویداد هنری “عاشقانه ٢“، نگاه به سوی تعریف از مخاطب است که مخاطب چه نقشی را در پیشبرد و شکلیابی اندیشه هنری دارد؛ به ویژه آنکه مخاطب محوری پس از دوران مدرنیسم در آراء شالوده‌افکنی و در آثار هنرمندان معاصر به پالودگی رسید. تاثیر متقابل مخاطب، فاعلیت مخاطب و طراز شدن با تالیف و مولف موارد اساسی در واقع شدن اندیشه هستند. مخاطبی که در مقابل اثر حضور دارد‌؛ مواجه می‌شود، خوانش می‌کند، خریدار است و.... در کنش پدیداری است که می‌تواند به اندیشه موجود شکل و جهت دهد یا سیستمی را ایجاد کند. جالب اینکه در مورد پل سزان که پدر اندیشه‌های مدرنیسم و بخصوص نگاه به درونمایگی‌های اندیشه دنیای هنر است نقش آمبروز ولارد قابل ملاحظه است. ولارد به عنوان کسی که  سزان و کارهایش را شناساند، اگر در نقش مخاطب محور خود نوعی دیگر عمل می‌کرد ما از جایگاه متفاوتی نسبت به جنبش مدرنیسم  تفکر می‌نمودیم.  آنجایی که کار سزان در جاهای مختلف جهان می‌چرخد و در مجموعه‌ها و موزه‌ها قرار می‌گیرد و یا کتاب‌ها درباره سزان و تصاویر آثارش تالیف و منتشر می‌شود، نقش مخاطب کاملا روشن است. تا جایی که زمینه مشارکت شبکه شریان‌های رگی و مویرگی اندیشه برای تاویل اقتباس و شکلیابی متون دیگر ایجاد شود.مولفه‌های متعددی در کنش مخاطب عمل می‌کند. جمع آوری و پردازش مدارک یک هنرمند یا دوره هنری و یا سری آثار، روشی متداول است. مثال آن کارها و نامه‌های ونگوگ که توسط یوهانا و دیگران نگهداری و با انتشار آنها به شناسایی بیشتر ونسان کمک کرد.اکنون امر نگاهداری از آثار فرهنگی اندیشه‌ای باعث ایجاد موزه‌هایی از هدایای هنرمندان، مجموعه داران و هنرباوران شده و هر چند که موزه‌ها خواسته و یا ناخواسته دچار ایجاد پیش داوری هستند، اما با جایگاه و شکل مخاطب محور خود قابل اتکا برای ارجاع اند. ایفای نقش کیوریتور، کالکتور، پژوهشگر، منتقد و دیگران کمک می‌کند به اینکه سامانه‌ایی مخاطب محور ایجاد شود که در عین آنکه ره‌یافتهای خود را به جلو می‌برد، در ایجاد بستر اندیشه نقش داشته باشد. همچنانکه میدانیم بستر خوانش آثار را بازآرایی می‌کند و حرکت و جهت می‌دهد. چه هنرمندانی که سالها ساکت ماندند تا در دوره‌های بعد به واسطه ایجاد بستر  مخاطب محور، خوانش شدند. بستر اندیشه و بازنگری راجع به این نقش، در ماندگاری سلسله‌وار فرهنگ و اندیشه حائز اهمیت است.  کنشگر این رخداد در نقش کیوریتور آرتیست؛ نقش متعاملی را برای مخاطب در خوانش آثار و مهیا نمودن زمینه لازم آن با در نظر گرفتن موقعیت تاریخی و جفرافیایی، مطرح می‌نماید و نقش مخاطب را در معرض بازخوانی قرار می‌دهد».

تعداد 78 قطعه اثر هنری در این نمایشگاه ارایه شده است. حسین تحویلیان با 10 اثر نقاشی در تکنیک رنگ و روغن و آب رنگ، مهران میرخلف 7  اثر نقاشی با تکنیک رنگ و روغن، محمود حسینی 6 قطعه نقاشی با تکنیک رنگ و روغن ، حمید آقایی 6 قطعه  نقاشی با تکنیک اکریلیک ، زینب کاظم زاده 3 قطعه نقاشی با تکنیک اکریلیک ، لیدا قناتی 6 اثر نقاشی با تکنیک ترکیب مواد، شیوا ملکی 2 اثر نقاشی با تکنیک رنگ و روغن ، فرحناز ابطحی 4 اثر با تکنیک مداد رنگی، علی رضا رفوگران 16 قطعه عکس،  زهره حکیم نیک سه اثر نقاشی با تکنیک ترکیب مواد، مهین رحمانی 3 اثر با تکنیک رنگ و روغن ، زهرا بابا احمدی 13 اثر نقاشی با تکنیک رنگ و روغن و خانم خدری  4 اثر با تکنیک نقاشی  ارائه داده اند. در پایان روز نخست این حراجی بنا به گفته مدیر گالری، بیست اثر قیمت خورد و دو اثر هم تعداد سه نفر قیمت گذاری کردند که به فردی که بیشترین قیمت را گفته بود انتقال داده شد.

 

ارسال نظر