۳۳ داستان مهرداد خورسندی از آدم‌های مهم‌ترین خیابان نصف جهان

قصه مردمان چهارباغ، کتاب شد

مجموعه داستان «قصه مردمان چهارباغ» به قلم «مهرداد خورسندی» از روزنامه‌نگاران اصفهانی است که در قالب 33 داستان کوتاه به شرح برخی وقایع شهر اصفهان در دهه‌های 1340 و 1350 پرداخته است

قصه مردمان چهارباغ، کتاب شد

سعید آقایی| مجموعه داستان «قصه مردمان چهارباغ» به قلم «مهرداد خورسندی» از روزنامه‌نگاران اصفهانی است که در قالب 33 داستان کوتاه به شرح برخی وقایع شهر اصفهان در دهه‌های 1340 و 1350 پرداخته است. در مجموعه داستان «قصه مردمان چهارباغ» نویسنده سعی کرده تا در قالب روایت‌های کوتاه و جذاب، مخاطب را با تلاش‌های مسئولان وقت برای اجرای طرح لوله‌کشی آب شهری و شبکه‌های جمع‌آوری و انتقال فاضلاب آشنا سازد که در این میان گاه ماجراهای غم‌انگیز یا خنده‌آوری نیز رقم خورده است نویسنده کتاب کسی نیست جز مهرداد خورسندی، متولد 1351 و دانش‌آموخته کارشناس ارشد علوم سیاسی که در کارنامه خودش فعالیت‌های زیر را می‌توان دید: خبرنگار واحد خبر صداوسیمای مرکز اصفهان از 1374 تا 1385، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول هفته‌نامه اسپادانا از 1387 تاکنون، مدرس روزنامه‌نگاری در مراکز علمی‌کاربردی از 1383، کارمند شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از 1380 تاکنون و رئیس گنجینه و مرکز اسناد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان. «قصه مردمان چهارباغ» از یک روز گرم سال 1345 آغاز می‌شود. همان روزی که نخست‌وزیر برای افتتاح شیرهای فشاری به اصفهان آمده است. مجموعه داستان «قصه مردمان چهارباغ» شامل 33 داستان کوتاه است که بین سال‌های 1345 تا 1356 روی داده است. یعنی از روزی که نخستین مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب اصفهان را در یک‌خانه قدیمی استیجاری در کوچه جنب سینما چهارباغ تأسیس کرد و قصه آن جوانی مذهبی، تکنوکرات و خوش‌ذوق که آمده بود تا رختِ کار بپوشد، آموزش بدهد، حرص بخورد تا آب با پای خودش به خانه‌های شهر برود. تا ردِ بودارِ کناسان و پیت‌کش‌ها مشام رهگذران چهارباغ را نیازارد.

خورسندی

تا بچه‌های مردم را از کرم آسکاریس و خوردن دوای تلخ «کارکون» نجات دهد. جوانی که یازده سال از عمر خود را در چهارباغ گذراند تا چهره تمام شهر را عوض کند. «قصه مردمان چهارباغ» ادای دینی است به او و دیگرانی که در جهت توسعه شهر اصفهان، موی خود را سپید کردند. علاوه بر این نویسنده به طور غیرمستقیم به تلاش فعالان اجتماعی و اقتصادی برای توسعه شهر و استقرار نهادهای خدماتی و صنعتی در اصفهان نیز اشاره می‌کند. «قصه مردمان چهارباغ» در واقع بخشی از تاریخ مستند توسعه کلان‌شهر اصفهان است که به زبان داستان و باهدف آشنایی مخاطب امروزی با شرایط اصفهان شصت‌سال پیش و مشکلات، دغدغه‌ها، خوشی‌ها و ناخوشی‌های مردم آن زمان نوشته شده است. در این مجموعه داستان سعی شده تا مخاطب امروزی با شرایط اصفهان شصت‌سال پیش آشنا شده و از مشکلات، دغدغه‌ها، خوشی‌ها و ناخوشی‌های مردم آن زمان آگاه شود. اگرچه «قصه مردمان چهارباغ» با زبانی داستان‌گونه به شرح آبرسانی و اجرای شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب در محلات شهر پرداخته؛ اما سعی کرده تا خرده‌روایت‌هایی از تاریخ توسعه اصفهان عزیز ارائه کند. به همین سبب است که مخاطب ناخودآگاه با تاریخچه جمعیت شیر و خورشید، کارخانه‌های نساجی، ذوب‌آهن، دانشگاه صنعتی، هتل ایران‌تور، مسافرخانه و شرکت مسافربری گیتی‌نورد، هتل شاه‌عباس و سازمان اتوبوس‌رانی اصفهان نیز آشنا می‌شود. هریک از داستان‌های «قصه مردمان چهارباغ» به نام افرادی است که با سازمان آب و فاضلاب سروکار داشته و یا نقشی در تاریخ توسعه شهر اصفهان ایفا کرده‌اند. بی‌دلیل نیست که نام بزرگانی چون امیرقلی امینی، حاج‌آقا شجاع، سید مهدی سلطان‌العلماء، رضا ارحام صدر، حسین غزالی، حسین عمومیان، محمدعلی کاروان‌پور، غلامرضا نیک‌پی، رضا جهانگیری، حسین وکیل‌زاده، زهرا بازرگان و سیف‌زاده خیاط بر صدر داستان‌های این مجموعه نشسته است. از سوی دیگر مخاطب با مطالعه «قصه مردمان چهارباغ» از سرگذشت افرادی چون مهندس حجازی، اکبر میرشمس، احمد نعیمی، علی غفارزاده، یدالله حقیقی، دکتر سید مهدی حسینی، اصغر عموهادی، حسن جنگعلی و پهلوان تقی رجایی مطلع می‌شود که در شکل‌گیری و ادامه حیات سازمان آب و فاضلاب اصفهان نقش ایفا کرده‌اند. در کتاب «قصه مردمان چهارباغ» خرده‌روایت‌های از ده‌ها شخصیت مشهور و غیرمشهور خواهید خواند که روزگاری نه‌چندان دور در شمار «آدم‌های چهارباغ» بوده‌اند. نویسنده درباره مدت‌زمان نگارش این کتاب می‌گوید: «نگارش این کتاب در حدود یک سال و فرایند انتشار هم تقریباً همین مقدار زمان برد»، وی همچنین درباره منابع کتاب گفت: «باتوجه‌به این که درگذشته کتاب تاریخ آب و فاضلاب اصفهان را به همراه آقای دکتر عبدالمهدی رجایی نوشته بودم اطلاعات جامعی از تاریخ شکل‌گیری این شرکت داشتم. ضمن این که در مدت 23 سالی که در این شرکت شاغل هستم با ده‌ها نفر از مدیران و کارکنان آن گفت‌وگو کرده و خاطرات و تجربیاتشان را جمع‌آوری کرده‌ام». همچنین برای عصر دوشنبه ساعت 17 مراسم رونمایی و جشن امضا با حضور نویسنده و سخنرانی علی خدایی نویسنده کتاب آدم‌های چهارباغ در پردیس کتاب واقع در طبقه سوم مجموعه سیتی‌سنتر برنامه‌ریزی شده است و از سوی مرکز اصفهان‌شناسی نیز قرار است نشست معرفی و بررسی کتاب با حضور نویسنده و دکتر عبدالمهدی رجایی نویسنده کتاب تاریخ آب و فاضلاب اصفهان برگزار می‌شود. این کتاب را انتشارات پیمان دانش با قطع پالتویی و شمارگان 2100 نسخه، منتشر و روانه بازار کرده است.

 

ارسال نظر