گام موثر غربالگری در کاهش سرطان سینه در اصفهان

ماه اکتبر از ۹ مهر تا ۹ آبان، ماه آگاهی‌بخشی درباره سرطان سینه است. استان اصفهان حدود ۶ درصد از جمعیت ایران را در خود دارد اما حدود ۸ درصد از موارد سرطان‌های ثبت شده در کشور مربوط به اصفهان است. شایع‌ترین سرطان‌ها در استان اصفهان به ترتیب سرطان سینه، پوست و روده بزرگ است و آن طور که آمارها نشان می‌دهد میانگین ابتلا به سرطان سینه در میان زنان اصفهانی از میانگین کشور بالاتر است این در حالی است که سرطان سینه با غربالگری به‌موقع، قابل‌پیشگیری و درمان است.

گام موثر غربالگری در کاهش سرطان سینه در اصفهان

ماه اکتبر از ۹ مهر تا ۹ آبان، ماه آگاهی‌بخشی درباره سرطان سینه است. استان اصفهان حدود ۶ درصد از جمعیت ایران را در خود دارد اما حدود ۸ درصد از موارد سرطان‌های ثبت شده در کشور مربوط به اصفهان است. شایع‌ترین سرطان‌ها در استان اصفهان به ترتیب سرطان سینه، پوست و روده بزرگ است و آن طور که آمارها نشان می‌دهد میانگین ابتلا به سرطان سینه  در میان زنان اصفهانی از میانگین کشور بالاتر است این در حالی است که سرطان سینه با غربالگری به‌موقع، قابل‌پیشگیری و درمان است. پزشکان می‌گویند تشـخیص سـرطان سـینه در مراحـل اولیـه بـا انجـام معاینـه ماهیانـه توسـط هـر فـرد قابل‌تشخیص و پیگیـری اسـت  و تشخیص به‌موقع و غربالگری سبب می‌شود تا درصد زیادی از بیماران حتی بدون شیمی‌درمانی و به‌صورت قطعی بهبودی کامل پیدا کنند. زنان در استان اصفهان به‌ویژه زنان ساکن در کلان‌شهر اصفهان به این موضوع بی‌توجه هستند استقبال زنان ساکن کلان‌شهر اصفهان از برنامه‌های غربالگری و مراکز بهداشت نسبت به سایر شهرها و حتی روستاهای استان، کمتر است درحالی‌که  ۸۰ درصد مواردی از سرطان سینه که در مراکزی همچون شهرک سلامت اصفهان و هم چنین، مراکز بهداشت تشخیص داده می‌شود، قابل‌درمان است. متأسفانه به دلیل افزایش هزینه‌های پزشکی و درمانی غربالگری برای اکثر اقشار جامعه هزینه بر است اما باید گفت می‌توان با مدیریت هزینه‌ها، غربالگری را در اولویت‌های مهم‌تر قرار داد چرا که هزینه‌های غربالگری و پیشگیری با هزینه‌های درمان این بیماری زمین تا آسمان فاصله دارد و باید به پیشگیری بیش از درمان توجه کرد چرا که خانواده‌ها و افراد در درمان سرطان با چالش‌های جدی هزینه روبه‌رو می‌شوند. نکته مهم دیگر این است که در صورتی که سابقه خانوادگی و فامیلی سرطان سینه در فرد وجود دارد باید بیشتر حساس بوده و غربالگری را به‌صورت جدی دنبال کند.

لمـس تـوده یک‌طرفه بـدون درد در سـینه کـه معمـولا سـفت و غیـر متحـرک و نامنظم اسـت، ترشـح خونی از سـینه به‌ویژه اگـر به‌صورت خودبه‌خود و یک‌طرفه باشد، پوسـته ریـزی، زخـم شـدن و تورفتگـی سـینه، لمس غدد لنفاوی زیـر بغل و در نهایت، زخم شـدن قسمت‌هایی از سینه‌ها بخشـی از علائـم هشداردهنده هسـتند که باید سریعاً پیگیری شده و به پزشک متخصص یا مراکز درمانی تخصصی مراجعه تا تشخیص و درمان در مراحل اولیه انجام شود.

سرطان سینه، ترسناک و خطرناک نیست اگر زنان غربالگری و پیشگیری را جدی بگیرند و منتظر بروز علائم نباشند و غربالگری را آغاز کنند. پزشکان توصیه می‌کنند که زنان از ۲۰ سالگی هر ۱ تا ۳ سال و از ۴۰ سالگی هر سال تست غربالگری سرطان سینه را انجام دهند.

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار