اصفهان هواتو داریم
پویشهای ترافیکی یکی از راهکارها برای فرهنگ سازی و جلب حمایت شهروندان در کاهش ترافیک شهری است. در سالهای پیش، پویشهایی از این دست در شهر اصفهان به راه افتاد. از طرح سهشنبههای بدون خودرو که اولین طرح جدی برای کاهش حجم ترافیک در شهر اصفهان بود تا پویشی به نام یک روز بدون تک سرنشین.
پویشهای ترافیکی یکی از راهکارها برای فرهنگ سازی و جلب حمایت شهروندان در کاهش ترافیک شهری است. در سالهای پیش، پویشهایی از این دست در شهر اصفهان به راه افتاد. از طرح سهشنبههای بدون خودرو که اولین طرح جدی برای کاهش حجم ترافیک در شهر اصفهان بود تا پویشی به نام یک روز بدون تک سرنشین. کارزارهایی که شهرداری اصفهان به راه میانداخت و از شهروندان تقاضا میکرد تا به آن بپیوندند. گاهی مردم حمایت میکردند گاهی هم نه! اما حالا پویشی به ابتکار بخش خصوصی، اصناف و با حمایت اتاق بازرگانی اصفهان به راه افتاده است که پرچمدار آن قشری از خود شهروندان کلانشهر اصفهان یعنی بازاریان و کسبه هستند. شاید با یک نگاه در خیابانهای شهر بتوان به این واقعیت رسید که از میان یک میلیون خودرویی که روزانه در شهر تردد دارند بیش از نیمی از آنها تک سرنشین هستند. همین موضوع به افزایش آلودگی شهر و حجم بالای ترافیک در معابر، خیابانها و بزرگراهها دامن می زند. اینکه هر یک از مردم اصفهان دوست دارند هم هوای شهرشان پاک و سالم باشد و هم بیدغدغه و ترافیک به محل کار یا منزل خودشان برسند بر کسی پوشیده نیست که گاه به یک آرزو برای آنها تبدیل شده است. اما چاره کار هم دست خود شهروندان است. هرچند اصفهان از کمبود زیرساخت های حمل و نقل عمومی رنج میبرد ولی راههایی همچون کاهش خودروهای تک سرنشین و پارکهای حاشیهای در معابر اصلی بخصوص در محلها و زمانهای پرتردد و هسته مرکزی شهر کمک زیادی به حل مسئله ترافیک میکند.زمانی که کسبه یک خیابان تصمیم بگیرند که خودروهایشان را برای ساعتهای زیاد در حاشیه خیابان و جلوی محل کسبشان پارک نکنند، کارمندان یک اداره به جای تردد با خودروهای جداگانه از خودروهای مشترک استفاده کنند؛ هم به کاهش ترددها در شهر کمک میکنند و هم آلودگی ناشی از تردد خودروها به مراتب کمتر خواهد شد.کارزار « نه به خودروی تک سرنشین» که با شعار «اصفهان هواتو داریم» از امروز راه افتاده و تا بیست و نهم ادامه دارد را می توان در زمره حرکتهای اجتماعی و زیستمحیطی دانست که میتواند مشوق خوبی برای شهروندان در استفاده از سیستمهای حمل و نقل عمومی، مانند اتوبوسها و مترو، باشد. از سوی دیگراین قبیل پویشهای برخاسته از دل جامعه مردم را به «سفرهای مشترک» و کار گروهی ترغیب کند. کار گروهی که نتیجهاش ارتقای کیفیت زندگی در کلانشهر اصفهان خواهد بود.مطمئنا این پویش به شهروندان این را خواهد آموخت که استفاده از حمل و نقل عمومی، دوچرخه یا سفرهای مشترک میتواند وابستگی آنها را به خودروهای شخصی کم کند و در عوض کیفیت هوایی که نفس میکشند را بالاتر ببرد و زمانی که در شهر تردد می کنند را کمتر در پشت ترافیکهای طولانی هدر دهد.
امروز همه ما شهروندانی که دل در گرو اصفهان داریم و می خواهیم هوای این شهر را داشته باشیم باید از فرصت این پویش استفاده کنیم و با مشارکت بیشتر آن را به یک حرکت مؤثر و پایدار تبدیل کرده و اصفهان را به شهری سالمتر و پایدارتر تبدیل کنیم.