سومین نمایشگاه انفرادی محمدرضا یاری
غوغای درون به نقش خانه رسید
سومین نمایشگاه انفرادی آثار محمد رضا یاری شامل ۲۰ اثر نقاشیخط و ۵ اثر مفهومی در گالری نقش خانه حوزه هنری اصفهان در حال اجراست

اصفهان موضوع آثار بسیاری از هنرمندان و مولفان بوده و هست. این روزها و وضعیت های خاص هوا و آب اصفهان و قصه تلخ زاینده رود، سرفصل تازه ای را ایجاد کرده است. اگر این هفته گذرتان به نقش خانه حوزه هنری بیفتد، می توانید شاهد نمایشگاهی با عنوان غوغای درون باشید. غوغای درون این روزهای اصفهان چیست. کافی است در همین مجموعه به تابلوی« اصفهان» نم نگاهی داشته باشید. تابلوی «اصفهان» در این نمایشگاه نشان از علاقه این هنرمند به زادگاه خویش و دلنگرانی های او از زاینده رود است که در تابلو جلوه گری میکند.
سومین نمایشگاه انفرادی آثار محمد رضا یاری شامل ۲۰ اثر نقاشیخط و ۵ اثر مفهومی در گالری نقش خانه حوزه هنری اصفهان در حال اجراست. این نمایشگاه که از ۲ اسفند آغاز و تا ۸ اسفند ادامه دارد صبح هااز ساعت و 30 دقیقه الی 13 و 30 دقیقه و عصرها از ساعت ۱۶ و 30 دقیقه الی۱۹ شب به روی علاقه مندان باز است تا از این نمایشگاه دیدن کنند آثار ارائه شده در این مجموعه در سایزهای بزرگ وکوچک و فرمهای دایره و لوزی چیدمان شده که خود بیانگر شناخت هنرمند و توانایی ایشان در شناخت عناصر بصری و مبانی تجسمی است. این تبحر گاه در سایزها با کشیدگی زیاد، نمود پیدا میکند،که بیانگر به چالش کشیدن خود هنرمند حتی در انتخاب کادر است. تابلوهای ارائه شده در این نمایشگاه از تکنیک ها و متریالهای مختلف چون اکرولیک، ترکیب مواد، مرکب ضد آب، ورق طلا و کلاژ و با سبکهای گوناگون چون کوبیسم، آبستره و سمبلیک به اجرا در آمده که متنوع بودن آثار، به جذابیت نمایشگاه افزوده است.
محمد رضا یاری متولد ۱۳۵۴ اصفهان درباره این نمایشگاه میگوید : اغلب آثار با نگرش رسیدن به فرمی انتزاعی (فی البداهه و در لحظه )و باخط نستعلیق خلق شده که به نظر بنده پتانسیل بسیار بالایی برای نوشتن دارد که هنرمندان این حوزه از آن غافلند. وی اضافه می کند: می دانید که در آثار نقاشیخط، خط ، اندام و پتانسیل حروف به عنوان یک عنصر بصری در اثر مورد استفاده قرار می گیرد و هر حرف چه به غایت زیبا و صحیح نگارش شود و چه بد نویسی و دفرمه در اثر بیاید اگر به جا و با شناخت صحیح از بار متاثر آن، مورد استفاده قرار بگیرد، رسالت خود را به انجام رسانده و آن اثر را میتوان نقاشیخط خواند. به نظر او، دوستان هنرمند خطاط که، به اینگونه استفاده از خط جبهه می گیرند، سخت در اشتباهند. دلیل آن هم این است که ما در حال خلق یک اثر تجسمی هستیم با تکیه بر مبانی هنرهای تجسمی نه یک تابلو خط، که در اغلب موارد خوانش هم از آن گرفته می شود. در این نمایشگاه ۵ اثر مفهومی هم به نمایش گذاشته شده که خود جای تامل دارد این آثار که اولین تجربه های این هنرمند در حیطه هنر مفهومی هست در بر گیرنده خطوط و نوشتاری هست که گویی جزئی از کل کار هست و از کار جدا نیست و تزئینات نیست و با حذف آن مفهوم آن تغییر میکند و سعی شده از هنر کالیگرافی و فرم نویسی استفاده بجا بشود که هم به مفهوم اثر ضربه نزند و هم این عنصر به درک بهتر اثر کمک کند. آثار مفهومی به گونه ای ارائه شده که برداشت آزاد از آنها بشود.
آثار بخش مفهومی نمایشگاه عبارتند از :
۱-اثر مفهومی دو صندلی 2-اثر مفهومی ورود ممنوع 3-اثر مفهومی قفس 4-اثر مفهومی(مستر بیل) 5-نون_نان
در آثار جدید این هنرمند، حروف به گونه ای کنار هم چیدمان و نوشته شده که فضاهای مثبت و منفی ،گاها خلوت و گاها ازدحام حروف بوجود آمده است. گاه بخشی از حروف پدیدار هست و گاه از دل لکه رنگی ،حرفی خود نمایی میکند ،که چشم در کل تابلو در حال دیدن و کشف آنهاست.